289 läst ·
2 svar
289 läst
2 svar
Spara oljepanna?
Familjen har sedan en tid ägt ett hus från 50-talet i Hälsingland. Vi fick erbjudande från en granne att gratis forska bort oljepannan i källaren. Jag tänker att den kan vara guld värd under tider av elbrist. Hur resonerar folk kring detta? Bättre med pellets?
(Ej hus för permanent boende utan nu som fritidshus)
(Ej hus för permanent boende utan nu som fritidshus)
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Kolla de fasta kostnaderna för sotning och service. Skall huset inte värmas upp vintertid är väl direkt el det bästa men som sagt kolla hur mycket det kostar varje år. Diesel är ju dyrt men står huset bara med grundvärme så går det väl bara en kubik eller två om året. Kolla om det går hur mycket olja som gick åt när huset beboddes permanent.
Fördelen med olja är att det i mycket sköter sig självt och du kan ha grundvärme på när du är borta. Hur ofta kommer ni besöka huset? Sedan beror det på i vilket skick pannan och brännaren är. Men totalt behöver inte olja vara dåligt.
Fördelen med olja är att det i mycket sköter sig självt och du kan ha grundvärme på när du är borta. Hur ofta kommer ni besöka huset? Sedan beror det på i vilket skick pannan och brännaren är. Men totalt behöver inte olja vara dåligt.
Är det en panna som går att rigga om för vedeldning? Vissa gamla oljepannor är byggda på samma stomme som någon vedpanna och då kan man plocka dit roster och draglucka och elda med ved.
I så fall kanske ni kan ha grundvärme med elektricitet när ni inte är där och elda upp riktig rumsvärme och varmvatten med ved när ni är där.
Pellets är vanligen betydligt billigare än olja. Nackdelen är att pelletspannor behöver sotas och servas oftare. Den jag sköter skall ha tillsyn varannan vecka när den går bra och varje dag när den går dåligt. Det innebär att pelletseldning skulle bli när ni är där. Samma princip som vedeldningen jag föreslog.
I så fall kanske ni kan ha grundvärme med elektricitet när ni inte är där och elda upp riktig rumsvärme och varmvatten med ved när ni är där.
Pellets är vanligen betydligt billigare än olja. Nackdelen är att pelletspannor behöver sotas och servas oftare. Den jag sköter skall ha tillsyn varannan vecka när den går bra och varje dag när den går dåligt. Det innebär att pelletseldning skulle bli när ni är där. Samma princip som vedeldningen jag föreslog.
Klicka här för att svara