Hej!

Vi brukar inte spara kvitton för mindre och vanliga utgifter, men för kvitton som rör produkter med garanti eller dyrare produkter har vi sparat alla i en plastficka. Det är dock inget bra system för om man behöver hitta en av dem. Och dessutom märkte jag ikväll att bläcket på kvitton som är 3-5 år gamla ibland är helt bortblekt så man ser inte ens vad som står på, och är därför värdelösa.

Har tänkt att vi borde ha ett bättre system för att spara kvitto.

Vi köpte hus för ett halvår sedan och tänkte att vi skulle spara alla kvitton som rör huset, typ sorterat efter utrustning, verktyg, renovering, tjänster, etc. Men hur ska man spara det bäst? Att ha det i plastfickor i en pärm är ju inte så bra om det bleks bort. Å andra sidan har jag läst att kvitton ska sparas i den form man får dem för att de ska vara giltiga, så ett papperskvitto som scannas in eller fotograferas för att sparas digitalt är bara giltigt efter företagets riktlinjer.

Hur hanterar ni hushållens och husets kvitto?

Förr kopierade jag alla kvitton och häftade fast originalet på och satte i en pärm…….

• Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
Själv är jag en gammal gubbe i en yngre kropp så samlar jag i pärmar.
Allt sorterat och sammanställt i olika projekt eller i kategorier som maskiner, vitvaror m.m.
Har köpt en kombinera skrivare och kopiator för att bevara termokvitton.

• Gilla
Karl Sundberg och 5 till
  • Laddar…
Fotograferar av kvitton med mobilen, butikerna är intresserade av kvittonr om det är nått som ska åter eller så.

B
Fotar med mobilen och lägger i en mapp i molnet. Originalet I nån plastmapp, rensar bort de fysiska kvittona nån gång emellanåt långt efter de gått ut.

• Gilla
Johhank
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Fotograferar av kvitton med mobilen, butikerna är intresserade av kvittonr om det är nått som ska åter eller så.
Har du alla kvitton i kamerarullen då tillsammans med alla andra foto? Eller sparar du dem på något vis?

Jag funderade på att skapa en mail, ta foto på kvittona, och så maila dem dit med en kort beskrivning i ämnesraden. Behöver man ett kvitto är det bara att logga in på mailen och kolla. Kan det vara något?

B BSOD skrev:
Fotar med mobilen och lägger i en mapp i molnet. Originalet I nån plastmapp, rensar bort de fysiska kvittona nån gång emellanåt långt efter de gått ut.
Vilken mapp? Hur gör du det?

T Taxture skrev:
Förr kopierade jag alla kvitton och häftade fast originalet på och satte i en pärm…….
"Förr"... :crysmile:

• Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Själv är jag en gammal gubbe i en yngre kropp så samlar jag i pärmar.
Allt sorterat och sammanställt i olika projekt eller i kategorier som maskiner, vitvaror m.m.
Har köpt en kombinera skrivare och kopiator för att bevara termokvitton.
Snyggt! Då du har olika pärmar då bara för kvitto? Och allt i pappersform? Skriver du ut kvitto för e-köp och fäster i pärmen då också?

B
P peter.linkan skrev:
Vilken mapp? Hur gör du det?
Kamera. Ta kort. Tryck på dela knappen. Välj google drive. Byt namn på kortet så det får ett vettigt namn. Välja ut kvittomappen på Google drive (har en egen mapp för kvitton där).

• Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kanske beror på vad syftet med sparade kvittot är men för verifikation räcker digital bild och ingen fysisk arkivering behövs längre.

P peter.linkan skrev:
Snyggt! Då du har olika pärmar då bara för kvitto? Och allt i pappersform? Skriver du ut kvitto för e-köp och fäster i pärmen då också?
Helt riktigt, allt finns på papper och sitter i pärmar.
Allt som rör renoveringen av huset eller nybyggnationer sätts in under flikar för respektive projektdel. Alla kvitton får ett löpnummer och allt räknas ihop i en Excel-fil.

Kostnadssammanställning för olika bygg- och renoveringsprojekt listade med namn och kostnader i en tabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Husägare Martin och 19 till
  • Laddar…
P
Sätter i pärm alternativt i en låda i datumordning. Visst kan bläcket bli dåligt men då är grunkan antagligen så gammal att försäkringar och annat redan gått ut så inget att bry sig om. Kollar igenom pärmen/lådan ibland bakifrån och kastar de papper vars grej inte finns kvar längre.

Förvånas ibland över hur bra datumordning fungerar faktiskt när man ska hitta ett gammalt kvitto.

Renoveringskvitton i pärm med flik för respektive projekt.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Magnus E K
Öresavrundning?

De kvitton som bleknar har inget bläck eller annan färg utan består av termopapper. Jag sparar viktiga kvitton i en pärm och de gamla bleknar inte. Äldsta är från 1990 (första datorn som köptes ny).

Vi har en ”huspärm” med allt som har med huset att göra. När vi köpte förra huset fick vi en pärm av mäklaren med färdiga flikar och diverse dokument från mäklaren och från säljaren (tex originalritningar) insorterade på rätt ställen. Sen fortsatte vi att stoppa in kvitton m.m. i pärmen.

När vi köpte nuvarande huset fick vi förra ägarens huspärm med alla papper i. Den var sliten så vi köpte en ny pärm och index-flikar och flyttade över relevanta papper till den.

Kassakvitton som bleknar med tiden häftar vi fast på A4-papper och skriver av det viktigaste på pappret. Ibland är det inte uppenbart på kvittot vad det är man har köpt, då skriver vi upp det också.

Vi har en annan pärm med kvitton för saker som inte har direkt med huset att göra men där garanti är relevant, tex dator eller dyrare friluftskäder.

Eller vi och vi… det är min man som gör allt det här. Jag lägger de kvitton jag själv samlar på i en hög i en brevkorg ;)

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.