7 808 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Spara kostnader badrumsrenovering
Jag kan bidra med min erfarenhet här: i vår brf fick vi ihop ett antal lgh där våra badrum ska renoveras, alla lika stora till ytan och identiska gamla utseende. En firma säger att de kan sänka priset om vi går ihop för samtidig renovering, övriga 3 säger nej, alla välrenommerade i branschen.
Anledningen till nej är att deras erfarenhet trots samma gamla planlösning vinner de inget då vi alla kommer att välja nya individuella lösningar/utseende. Innebär att rörläggare, el, kakelsättare etc riskerar att få vänta på varandra. Endast om vi väljer exakt samma på allt och betalar i klump på ett kontrakt som vi kan få rabatt.
Anledningen till nej är att deras erfarenhet trots samma gamla planlösning vinner de inget då vi alla kommer att välja nya individuella lösningar/utseende. Innebär att rörläggare, el, kakelsättare etc riskerar att få vänta på varandra. Endast om vi väljer exakt samma på allt och betalar i klump på ett kontrakt som vi kan få rabatt.
Jag skulle våga påstå att ni kan få ner priset om du och grannarna förhandlar med varandra om att göra liknande renoveringar med liknande materialval. Det är en enkel tanke att det skulle spara entreprenören massa tid att samköra jobben men det finns fler faktorer att räkna in som kan låta aningen "bortskämt" som beställare.
Det händer att jag tackar nej till jobb som binder mig för lång tid på samma plats eftersom det innebär att jag säger nej till andra jobb och minskar min exponering. Det saknas hantverkare och en kund som ska snacka priser är billigare att välja bort.
Faktum är att detta är genpmgående i alla brancher men endast bland hantverkare är detta ett fult beteende. Kolla prissättningen i en matbutiken. Sänks pris på grillkött alltid när det är grillsäsong?
Mvh
Det händer att jag tackar nej till jobb som binder mig för lång tid på samma plats eftersom det innebär att jag säger nej till andra jobb och minskar min exponering. Det saknas hantverkare och en kund som ska snacka priser är billigare att välja bort.
Faktum är att detta är genpmgående i alla brancher men endast bland hantverkare är detta ett fult beteende. Kolla prissättningen i en matbutiken. Sänks pris på grillkött alltid när det är grillsäsong?
Mvh
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Varför inte bara betala vad de kostar om man inte kan göra de själv.
Att förvänta sig en timpeng på 400 på några badrum där alla faktureras separat är ju bara löjligt.
Precis som att du gör hantverkaren en tjänst och ger dem jobb.
En så pass "snål kund" ger bara problem. Dem flesta seriösa kommer tacka nej
Att förvänta sig en timpeng på 400 på några badrum där alla faktureras separat är ju bara löjligt.
Precis som att du gör hantverkaren en tjänst och ger dem jobb.
En så pass "snål kund" ger bara problem. Dem flesta seriösa kommer tacka nej
när grillköttet börjar lägga på ett par extra tusen på fakturan ifall kunden inte märker, inte dyker upp när det lovade, kör med fullösningar vars effekt ses bara om några år när firman är satt i konkurs osv kommer folk lessna på det också. Hade branschen varit helt ärlig och transparent i sin prissättning och jobbmoment hade det varit en annorlunda läge. Inte många andra branscher där en okunning kund kan bli blåst på så många sätt som i hantverkarbranschen. Man ska inte dra alla över en kam, förstås, det finns bra firmor med.Christoffer710 skrev:
Klicka här för att svara