Byggahus.se

Spara kostnader badrumsrenovering

1. P
    Medlem · 9 inlägg

Phille82

Medlem
    Hej!

Vi är ett gäng grannar i brf:en som gått ihop och vill renovera våra badrum. Genom att gå ihop så tror vi att vi kan förhandla ner timpriset mot den leverantör som ska utföra badrumsrenoveringarna. Vi grannar är inte överens om allt, och jag undrar om det är värt att lägga ned mödan att koordinera arbetet med både grannar och framtida byggfirma/leverantör.

Mina två badrum: 6,6 kvm golvyta
    Alla grannar ihop: ca 40 kvm golvyta

Tänk standardbadrum. Hur stor är vinningen i förhandlingstyrka att gå ihop med grannarna jämfört med att själv bara kontraktera en bra firma?

Mina amatörberäkningar: Jag räknar med att det tar 130 arbetstimmar att renovera ett badrum. Med ett timpris på 500 kr = 65.000 kr arbetskostnad.

Med grannarna, kan man förhandla ned till 450 kr/tim? 400? Jag har ingen aning här. Någon som vet bättre?

2. S
    Medlem · 1 650 inlägg
    Tror timpriserna idag ligger lite högre än så. Sen finns ju ROT-avdrag på arbetskostnaden som gör skillnaden lite mindre i praktiken.

Säg att ni kanske kan spara 10-20% på arbetskostnaden OM de får göra jobben i anslutning till varandra. Så blir det sammantaget ändå inte så mycket i slutändan med tanke på att ni då behöver samordna tidpunkten så att det görs ungefär samtidigt.

Däremot BORDE firmorna vara intresserade då det garanterat går att göra saker betydligt effektivare om man gör ett par badrum parallellt och sen ett gäng efter varandra. Då kan de fylla sin arbetsdagar även för de kortare arbetsmomenten och även att visst grundmaterial går att utnyttja bättre med mindre svinn. Dessutom blir ju resorna färre i förhållande till resten, mindre "ställtid" och själva beläggningen för firman är säkrard för en tid framöver.

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 919 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Det är ingen stamrenovering på gång?

4. P
    Medlem · 9 inlägg

Phille82

Medlem
    Tack för respons.

Nej, inget stambyte. Föreningen består av parhus.

5. P
    Medlem · 9 inlägg

Phille82

Medlem
    Tror att man bara gör stambyten i flerfamiljshus men kan ha otroligt fel här.

6. B
    Medlem · Stockholms län · 20 555 inlägg

BirgitS

Medlem
    Även i parhus och villor får man byta stammar när de är så gamla att det börjar bli problem med dem. Hur gamla är husen?

7. P
    Medlem · 9 inlägg

Phille82

Medlem
    Byggår 1999

8. B

BirgitS

Medlem
    Ja, då bör stammarna hålla i åtminstone 20 år till.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Norrbotten · 2 218 inlägg

mlkjhr

Medlem
    130 timmar för ett 6 m2 badrum låter väldigt mycket i mina öron.

• Laddar…
  10. B

BirgitS

Medlem
    3-4 veckor är väl rätt normalt att en badrumsrenovering tar.

11. R
    Bannad · Mellan Sverige · 137 inlägg

Rörmokaren84

Bannad

400 i timmen
    Är du galen?

Vi går på avtal med en fin debitering på 495 Plus moms.

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 9 inlägg

Phille82

Medlem
    Ja, jag är galen. Kärlek till dig, Rörmokaren84. <3

13. P
    Husägare · 2 667 inlägg

Pin

Husägare
    Tror inte ni kan pruta mycket på timpriset, men det går åt färre timmar om de kan jobba med flera badrum i området samtidigt. Men det kan också dra ut på ledtiden då.

14. M
    Medlem · Blekinge · 744 inlägg

MartinP666

Medlem
    Börja med att ta in en offert på bara en lägenhet. Annars vet du ju inte ifall ni faktiskt får någon "rabatt" när ni beställer flera i grupp.

15. J
    Medlem · 7 inlägg

JockeUn

Medlem
    Timmpriset kan ni nog inte göra så mycket åt, kanske en liten rabatt, de som ska göra jobbet har samma lön per timme oavsett hur många badrum som ska göras. (tänk själv om din chef sa att ni fått in ett större jobb än vanligt så du får lite lägre lön när du gör det jobbet) Kan ni enas om material kan ni säkert få ner kostnaden där och kostnaden för etablering, servicebil, bör gå att hålla nere.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.