Rickard.
En dammsugare är gjord för högt tryck men lågt flöde så den är designad för små slutna volymer, tänk bara hur ett vanligt golvmunstycke funkar. Problemet är väl ofta att uppnå samma förutsättningar med verktyg men lyckas man med det så funkar bra. Ett beprövat exempel är sänksågar som funkar skitbra med damsugare pga låg stängd volym runt klingan.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Det är lite så jag tänker också, undrar om dom syftar på en större dammsugare i artikeln, typ Dustcontrol eller liknande? Funderar på hur det skulle bli med spånsug och sluten volym där ”zero clearense insert” blir den huvudsakliga tilluften och därmed en ökad lufthastighet där?

ClasseClas
Det går säkert att förbättra spånupptaget på detta sättet. Jag vill minnas att det var någon på forumet som hade en blå Bosch bordssåg stationärt monterad som gjorde något liknande.

Själv är jag skeptisk för att jag tycker att det dessutom behövs ett SUVA-skydd över klingan för att det sprättar så mkt spån från klingan mot den som sågar. Jag tror inte att det går att suga bort de spånen genom ett zero clearance insert. Pilarna visar hur spånen sprättar mot den som sågar. Klingan blir som en fläkt så det blir en ganska bra skjuts i den riktningen.
Bordssåg med synlig röd klinga och ritade pilar som visar riktning för spån, finger pekar mot klingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Rickard.
Dustcontrol är bra damsugare men jag upplever i alla fall inte att dom suger överdrivet mycket bättre än en lite större vanlig grovdamsugare sålänge filter och påse är i bra skick, Fördelarna är främst praktiska i hur dom fungerar än att dom är starkare, detta är somsagt bara min erfarenhet av dom vanliga enfas dustcontrol-damsugarna och inte nå specialmodeller.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag har byggt in en enkel klyv/bordsåg med utsug i botten men gjort för spånsug. Syfte var också att få ett större sågbord.
Och kan även ansluta en grovdammsugare till klingskyddet om det är mera som ska klyvas.
Inbyggd klyv/bordsåg med spånsug och större sågbord, anslutning för grovdammsugare och utsug i botten, visas i träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
Jag började ju skissa på en lösning just med de tankarna, inte så stor volym men mer undertryck anpassat mer för dammsugare än spånsug, till min Luna W59, borde ju passa bra även till din såg.

Dock tog tiden slut lite för stunden, hoppas få lite tid över att komma vidare i skissandet snart. La lite bilder i vad har du gjort med maskiner och verktyg idag-tråden för några veckor sedan.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.