Hej!

Min ”Gåbortsåg” Bosch GTS 10XC behöver få ett bättre system för att ta hand om sågspånen. Som den är nu tycker jag att den är en riktig skitgris! Efter lite sågande så är hela maskinhuset full med spån. Väldigt lite tycks hamna i sugsystemet oavsett hur kraftig sug som ansluts. Tittar man in i chassiet så är det vidöppet uppe runt klingan. Detta problem måste alla äger ha stött på. Har kollat på Youtube men dom tipsen var inte speciellt bra. Klumpiga och inte så stor förbättring. Så jag tar gärna emot alla tips som gör den renare.

Dag

Jag har en dw745 men säkert samma problem: hur täta mellan bordets undersida och "klinghuset", som samtidigt inte hindrar vinkling av klingan. Jag tätade med bred tejp, och det håller ännu efter ett år. Känns som en tillräckligt ok lösning utan åverkan på sågen. Kör helst med två sugar, en spånsug för stora anslutningen och en dammsugare (med cyklon) för klingskyddets huva.

• Gilla
andy999
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Jag har en dw745 men säkert samma problem: hur täta mellan bordets undersida och "klinghuset", som samtidigt inte hindrar vinkling av klingan. Jag tätade med bred tejp, och det håller ännu efter ett år. Känns som en tillräckligt ok lösning utan åverkan på sågen. Kör helst med två sugar, en spånsug för stora anslutningen och en dammsugare (med cyklon) för klingskyddets huva.
Du råkar inte ha någon bild på hur du gjort för att täta din Dewalt såg? Har samma såg med samma problem:)

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Efter lite funderingar började jag försöka täta min Boschsåg. När man vänder sågen upp och ner och öppnar den ribbade bottenluckan ser man tydligt orsaken till problemet. Utrymmet mellan bordets undersida och sågpaketet är vidöppet på bägge sidorna. Kollade in lite olika försök till tätning på Youtube men tyckte inte att det gav så mycket. Smältlim, silicon och ny bottenplatta med strut och påse kändes inte så bra. Att angripa problemen så nära källan blev i stället målet.

Sågmotorns hus har två sidor som behöver förbättras. Sidan med det svarta plastskyddet som är en del av spånsystemet verkade vara den lättaste delen att åtgärda så där började resan.

Undersidan av sågbordet har ett bikakemönster som jag tätade med bitar av ett gammalt tunt liggunderlag. Biltemas dubbelhäftande tejp fäste bra på både bikakemönstret och liggunderlaget. Därefter dubbellimmade jag plexibitar mot liggunderlaget för att få en bra yta till kardborrebandet och den tunna gummiduk som effektivt tätar glipan mellan sågpaketet och bordets undersida.

Bild på två rullar dubbelhäftande tejp på ett sågbord, använt för att täta sågmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en tätad sågbordsundersida med bikakemönster och installerade tätningar.
Skapa konto

Ribbad bottenlucka av en Bosch såg med synliga orsaker till tätningproblem.
Skapa konto

Alla delar tvättades med aceton så att klistret skulle fästa bra. Speciellt gummiduken fick många tvättar. Duken som jag använde blev över när jag byggde ett vattenfall på tomten för några år sedan.

Detaljbild av tätning vid sågbordet med liggunderlagsbitar och dubbelhäftande tejp som används för att förbättra spånkontrollen.
Skapa konto

Tätat undersida av sågbord med liggunderlag och kardborreband, dubbelhäftande tejp synlig.
Skapa konto

Ribbad bottenlucka av en Bosch såg med synliga orsaker till tätningproblem.
Skapa konto

Undersidan av en bordsåg med öppnad ribbad bottenlucka och synliga tätningar runt sågutrymmet.
Skapa konto

Boschsågens ribbade bottenlucka öppen, visar utrymmet mellan bord och sågpaket.
Skapa konto

Resultatet blev över förväntan! Duken kan enkelt tas bort vid behov av service och kardborrebanden visar inga tendenser på att släppa. En sidan klar men den andra behövde en natts funderingar.

På den sidan sitter motorn och mekanismen som höjer och sänker klingan. När man höjer och sänker klingan öppnas det upp stora hål där spånen sprutar ut. Övre delen av paketet har en liten plåtbit fäst med två skruvar som skall skydda men den har dom gjort lite för kort. En liten plexibit passades till för att täcka springan och fästes med tejpen. Två små tungor av gummiduk fästes åt andra hållet som sidoskydd i hålen på båda sidorna om motorn.

Närbild av ett sågbord med en delvis monterad Bosch-såg, visande det täta området mellan bottenluckan och sågpaketet.
Skapa konto

Plexibit anpassad för att täta sågbord, liggande på ett mörkt arbetsbord med skruvhål i bakgrunden.
Skapa konto

Nahaufnahme einer Säge mit einer offenen Bodenplatte und sichtbaren Innenteilen, darunter ein Getriebe und Verschraubungen.
Skapa konto

Egenkonstruerad ZeroClearance Insert för sågbord, visas ovanpå mörk bikakemönstrad yta, felborrade hål synliga.
Skapa konto

Under motorn är det ett väldigt stort hål som blir större ju mer man hissar upp klingan. Det hålet bildas nere vid botten av spånsystemet och det behövdes täppas till. Problemet är att motorn åker upp och ner så det måste vara en tätning som kan flexa. En bit gummiduk skars till och måttanpassades efter motorn. Duken delades längs med sågaxeln för att kunna flexa åt sidan när man hissar klingan. Monteringen med den dubbelhäftande tejpen blev på insidan nära klingan. Kanske inte helt tätt men en klar förbättring.

Närbild på tätade delar på en bordsåg med liggunderlagsbit och dubbelhäftande tejp.
Skapa konto

Undersidan av en sågbord med ribbad bottenlucka, exponerade mekanismer och en del av spånsystemet.
Skapa konto

Slutligen gjorde jag en ZeroClearance Insert för sågbordet. Det gick lite fort så fästhålen hamnade fel. Jag kopierade orginalet men dom hålen är ju till för höjdjustering. Men nummer två gick fortare att göra och hålen hamnade rätt. Jag behåller den felaktiga och tänker använda den när jag vinklar klingan.

Två träinsatser för sågbord, en modifierad för ZeroClearance och en original, på ett metallbord.
Skapa konto

Två träbitar med utskurna spår och hål på metallbord, tänkta som ZeroClearance Inserts för sågbord.
Skapa konto

Två träinsatser på ett sågbord, den ena med fästhål felplacerade och den andra korrekt anpassad.
Skapa konto

Så blev det dags för sågtest.

Bordsåg med egenbyggd ZeroClearance Insert i brunt trämaterial runt sågklingan.
Skapa konto

Träinlägg med zero clearance på sågbordet, klinga synlig och klingskydd installerat.
Skapa konto

Anslöt min grovis och körde utan klingskyddets utsug. Man behöver helt klart dubbla sugar om det skall bli effektivt. Körde en massa spånplattor, MDF och klöv lite regelbitar och kunde till min glädje inte se mycket spån under sågen. Lyfte på Inserten och kollade ner i klingutrymmet som var helt rent. En otrolig förbättring mot innan! Men jag har redan hittat lite fler ställen som man nog kan täta men det får bli en senare historia.
Helgens arbete avslutades med en god Arboga. Den satt bra!

En ölburk av märket Arboga står på en sågbordsinsats bredvid en sågklinga, vilket antyder ett avslut på byggprojektet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
bjoar564 och 8 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Liten men väldigt användbar uppgradering!
När man transporterar sågen så brukar alltid sladden ramla ur sitt fäste och oftast hamna på fel ställe.
Ett enkelt kardborrefäste håller kontakten/sladden på plats!

Kardborreband fäster sladd och kontakt på en blå Bosch-såg för ordnad transport.
Skapa konto

• Gilla
remrag och 7 till
  • Laddar…
Jag har precic skaffat en gts 10 xc. Jag vet den fått kritik för att det är lite spel i anslag etc. Men vill ändå kolla om spelet jag har i släden är i nivå med vad man kan förvänta sig.

J
Min xc fjädrar inte på det hållet. Från början så fanns det ett visst sidospel men med lite justering (finns beskrivningar på youtube) så är det helt ok nu.

Din ser mer ut som att någon av borden/delarna är bananformade...

S S_B_O skrev:
Jag har precic skaffat en gts 10 xc. Jag vet den fått kritik för att det är lite spel i anslag etc. Men vill ändå kolla om spelet jag har i släden är i nivå med vad man kan förvänta sig.

[video]
Jag ska kolla hur min är när jag kommer hem efter jobbet!
Inget som känns bekant.

Kollade min nu. Fjädrar lite både i fram- och bakkant men inte alls lika mycket (<1 mm) som i filmen.

Tack för responsen! Hade på känn att det var lite mycket. Får se hur jag kan gå vidare...

Jag köpte den på Amazon. Kändes lite meckigt att reklamera. Men det gick osannolikt enkelt. Chattade lite och nu skickar de en ny såg och jag kan returnera den gamla i nya lådan. Tillkommer ingen frakt. Fick den dessutom för 5.500 vilket inte gör det sämre

• Gilla
Kane och 2 till
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
Jag köpte den på Amazon. Kändes lite meckigt att reklamera. Men det gick osannolikt enkelt. Chattade lite och nu skickar de en ny såg och jag kan returnera den gamla i nya lådan. Tillkommer ingen frakt. Fick den dessutom för 5.500 vilket inte gör det sämre

Grattis till ett mycket bra pris!

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.