732 läst ·
3 svar
732 läst
3 svar
Spånsug
Då skulle jag starkt rekommendera att du tar in en elektriker. Detta är egentligen inte svårt men det är absolut inte okomplicerat och man måste hålla tungan rätt i mun när man kopplar in allt så man inte kortsluter vid något tillslag.
elmonts beskrivning är, på en hög abstraktionsnivå, exakt så man löser problemet som du ställt upp. Man kan också lösa det genom t.ex. fjärrstyrning vilket är konceptuellt lättare.
Exakt hur man kopplar den av elmont föreslagna lösningen beror lite på. Jag skulle nog t.ex. valt att köra gränslägesbrytarna på 24 VAC för enklare installation och bättre säkerhet. Alla gränslägesbrytare skulle ligga parallellkopplade mot ett mellanrelä mot kontaktorn som också skulle styras parallellt från tre strömreläer (ett per fas) som monteras på inkommande till maskinerna. Detta kräver också att man organiserar centralen så att alla maskingrupperna ligger för sig och att man kan ha övriga grupper (allmänuttag och belysning samt spånsugen) innan strömreläerna.
elmonts beskrivning är, på en hög abstraktionsnivå, exakt så man löser problemet som du ställt upp. Man kan också lösa det genom t.ex. fjärrstyrning vilket är konceptuellt lättare.
Exakt hur man kopplar den av elmont föreslagna lösningen beror lite på. Jag skulle nog t.ex. valt att köra gränslägesbrytarna på 24 VAC för enklare installation och bättre säkerhet. Alla gränslägesbrytare skulle ligga parallellkopplade mot ett mellanrelä mot kontaktorn som också skulle styras parallellt från tre strömreläer (ett per fas) som monteras på inkommande till maskinerna. Detta kräver också att man organiserar centralen så att alla maskingrupperna ligger för sig och att man kan ha övriga grupper (allmänuttag och belysning samt spånsugen) innan strömreläerna.
Klicka här för att svara
