B Bomba skrev:
Jag hade skippat bandsågen också, det är säkert fint att ha men skulle prioritera annat i en så här liten verkstad.
Bandsåg är den enda stationära maskinen jag har i mitt snickeri (om man bortser från en liten bänk"pelar"borr, den där gröna från bosch). Jag går och funderar på en kombinerad rikt- och planhyvel men fräsbord och bordscirkelsåg ser jag inget behov alls av. Är förvisso lite av en handverktygskramare.

Bandsågen klarar jag spånsugningen på med en liten adapter och Julas tunna med lock "spånsug" 45l (det är en förklädd grovdamsugare med gigantisk slanganslutning och inget annat, köp den inte), har ett hemmabyggt munstycke som omsluter sågbladet precis under bordet som gör ett helt okej jobb så länge slangen inte hoppar ur (behöver förbättras lite här).

Matthias Wandel på youtube förespråkar att bygga små, enskilda spånsugar till varje maskin (men han är ju också extremt DIY). WorthEffort har en ganska bra serie om att bygga en portabel spånsugskärra.

P Pettman skrev:
Matthias Wandel på youtube förespråkar att bygga små, enskilda spånsugar till varje maskin (men han är ju också extremt DIY). WorthEffort har en ganska bra serie om att bygga en portabel spånsugskärra.
Tack för tipset, Wandels kanal har nu lett till att inte mycket lönearbete blivit utfört denna dag. Ska försöka ta mig tid att bygga en liten mobil spånsugsprototyp snarast. Råkar ha en trasig diskmaskin som nog kan plundras på lite användbara delar, så det borde inte bli allt för klurigt

• Gilla
ornet och 2 till
  • Laddar…
Om du lite snabbt kan bygga om en trasig diskmaskin till en spånsug hoppas jag att vi får se mer från dig här på forumet. Om inte annat är bara det projektet värt en egen byggtråd.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om du lite snabbt kan bygga om en trasig diskmaskin till en spånsug hoppas jag att vi får se mer från dig här på forumet. Om inte annat är bara det projektet värt en egen byggtråd.
"Lite snabbt" och "blir nog inte så dyrt" är inledande tankar i alla mina projekt, resultatet blir ofta något annat.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
trycklös och 7 till
  • Laddar…
Min resa i träverkstad har lett mig till två maskiner. Ett tag körde jag bara med en enfas Scheppach med filtersäck.
-Funkar hyggligt på hyvlarna som levererar stora spån i fyrtumsrör.
-Värdelöst på slipmaskiner som levererar slipdamm i tvåtumsrör. Detta damm går tvärs igenom filtersäcken och sprids ut i hela rummet.

Alltså blev det en grovdammsugare med tillkopplad kinacyklon.
..Funkar jättebra på slipmaskinerna,
..kass på hyvlarna.
Så nu kör jag med båda två. Fyrtummaren på hyvlarna och bänkslipmaskinen (filtersäcken är avskaffad och frånluften går ut på bakgården)

Min slutsats är att den perfekta spånsugen kräver en två meter hög cyklon och en trefasmptor på minst 3 kW. eller kanske en Harvey G800 för 50 papp, men inte på min pension!
För mig funkar tvåsugslösningen rätt bra utan att ta löjligt mycket plats
Kom ihåg att ständiga förbättringar är bättre än uppskjuten perfektion!

• Gilla
andy999 och 2 till
  • Laddar…
Efter lite experimenterande och rätt mycket läsning har projekt hembyggd spånsug smugit igång. Eftersom att jag vill hålla den monetära kostnaden nere kommer jag istället få betala med min tid, så jag räknar med att det kommer få ta ett tag att slutföra. Om jag mot all förmodan lyckas, eller får någon vettig insikt på vägen, så ska jag försöka dela med mig av byggprocessen här. Är ingen ingenjör, så några avancerade beräkningar blir det tyvärr inte tal om.

Är just nu i ett stadie av komponentsamlande. Det klurigaste verkar vara att hitta mindre men stadiga hinkar med lock för ett vettigt pris. Tanken är att, likt Matthias Wandel, kombinera cyklon och hepa. Har vi någon hinkexpert som kan leda mig i rätt riktning? Typ 15-20 liter

AXS
Bor du i sthlm? Jag har gröna hinkar som på bilden att sälja:
En grön hink med ett svart cyklonfilter på toppen, placerad på ett litet bord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är förövrigt kopplad till en billig dammsugare som trotts rivning av vägg med puts inte har igensatt påse eller filter.

Jag byggde själv av skivmaterial. I mitt fall spill av hyllplan, montagelim, tättningsslist för fönster och skruv.
Utan ventil så sugs skivorna synbart ihop om jag råkar blockera slangen.så kör du hink så ha en ventil
Jag har både ventil och handtag till min liggande och vilken dag som helst ska de dit

Tänkte återuppliva den här tråden. Har fortfarande ohälsosamt starka tankar om att bygga en egen spånsug. Det är dock mycket som händer på alla fronter just nu. Så när en liten gullig pjäs, i form av en lennartsfors spss400, dök upp för en liten slant bestämde jag mig för att slå till. Skönt att slippa ett nytt projekt, tänkte jag naivt.

Sugen har visat sig vara rätt trevlig. Nätt och behändig. Tveksamt filter, men "Förvånansvärt bra sugkraft" som säljaren konstaterade. Jag kan bara hålla med. I alla fall i de få sekunder den suger innan jordfelsbrytaren löser ut. Som bonus får man ett härligt metalliskt skorrande vid uppstart.

Har skruvat lite på känsla och har hittills konstaterat att:

1. Kylfläkten vinglar som en rattfull.
2. Lager är slut
3. Motorn inte är en vän av hygien, brutalt dammig.

Ser inga brännmärken eller skrapade ytor i motorn. Planen är att blåsa rent med tryckluft, byta lager och byta fläkt. Samt försöka fixa vettigare filter. Men jag vet ju helt ärligt inte riktigt vad jag håller på med. Så tänkte fråga panelen här om råd.

Är det rimligt att anta att det dammet som orsakar jordläckaget?

Fixar jag att byta lager själv? Har ej press (än).

Axeln där kylfläkten (106 mm diameter) sitter är ca 7 mm, vilket inte verkar vara standard. Satt monterad med någon pressad plastplupp. Var hittar jag reservdelar?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut än så länge. Om jag lyckas laga allt kan jag göra en mer strukturerad post om det tänker jag.

Tack på förhand!

• Närbild på en gammal och dammig motor med etikett från AB Electrolux. Texten visar modellinformation och specifikationer. En hand håller motorn.
    Skapa konto
  • Dammig motor med vinglande kylfläkt och elanslutningar, Lennartsfors spånsug SPS 400, i behov av rengöring och reparation.
    Skapa konto
  • Närbild på en maskinaxel mäts med ett skjutmått. Området är dammigt och visar delar av en motor med elektriska komponenter och skruvar.
    Skapa konto
Ett halvt steg fram och några bak. I helgen blåste jag rent motorn med tryckluft, sen fick den åka in i ugnen på 40 grader ett par timmar. Fick tag på en bussning med 6 mm hål, varpå jag smet över till grannen och vänstrade lite med hans pelarborr. Resultatet blev förvånansvärt bra, så nu sitter kylfläkten på igen.

Försiktigt optimistisk startade jag maskinen och visst gick den igång - i några sekunder. Sen löste jfb igen.

Nu är väl nästa steg att försöka kolla kablarna. Har ingen megger, men ska se om man kan få något vettigt ur en multimeter. Funderar också på om man skulle försöka bypassa strömbrytaren? Kastar in en bild på nuvarande ormboet.

Hittar jag inget där så är väl kondensatorn sista hoppet. Har förstått det som att den brukar lösa ut direkt vid strul? I mitt fall går ju maskinen ett par sekunder.

Efter det får man väl se om det blir ny motor eller helt nytt system. Vill ju helst kunna ägna de få timmar jag har till att snickra, men det är samtidigt svårt att hitta små sugar på över 750 w. Inbillar mig att de extra watten i min 1 kw-motor ändå ger lite extra skjuts.

Om något orakel sitter på mirakelkur så får man så klart gärna dela med sig.

• En öppen motor monterad på en arbetsbänk, omgiven av isoleringsmaterial och elektriska kopplingar.
    Skapa konto
Hej @Makondele!

Jag har precis byggt om en liten kraftfull asksug till en bra damm/spån-sug.

Liten asksug med blå topp och flera tillbehör, inklusive slangar och filter, ombyggd till spånsug.
Skapa konto

399kr på Bauhaus.

https://www.bauhaus.se/asksug-scheppach-avc20-20l-1200w

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad-2026.567707/page-2#post-6554957

Med placering i taket tar den inte upp någon golvyta.

Hemmaverkstad med en Scheppach dammsug installerad i taket över en slipmaskin, omgiven av verktyg.
Skapa konto

Har du fler frågor på detta är det bara att återkomma.
Dag

• Älska
Makondele
  • Laddar…
@stigen
Onekligen intressant! Ska grotta ner mig lite ikväll, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.