4 396 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Spånsug - Dust commander eller "riktig budget"
Hej,
Mitt garage blir mer snickarbod för varje dag och mina lungor är nog som wn spånsug..
Hittade Dust Commander på en YT video relaterad till annat men den verkar intressant, kör nu med en våtdammsugare med silvertejpade slangar.. Den sätter ige ganska fort så ingen bra lösning..
Vad tror ni om en Biltema dammsugare till en Dust Commander DUST COMMANDER - Cyclone filterelement/dammuppsamlare
Eller ska man direkt gå på en budget spånsug typ https://www.harald-nyborg.se/schepp...jp9TSR6QDwWVsD3vJAxNu38CHEeeK7gxoCEZUQAvD_BwE
Det är bara hobbyarbete som gäller, men det ska ju funka.
Tips mottages tacksamt!
Mitt garage blir mer snickarbod för varje dag och mina lungor är nog som wn spånsug..
Hittade Dust Commander på en YT video relaterad till annat men den verkar intressant, kör nu med en våtdammsugare med silvertejpade slangar.. Den sätter ige ganska fort så ingen bra lösning..
Vad tror ni om en Biltema dammsugare till en Dust Commander DUST COMMANDER - Cyclone filterelement/dammuppsamlare
Eller ska man direkt gå på en budget spånsug typ https://www.harald-nyborg.se/schepp...jp9TSR6QDwWVsD3vJAxNu38CHEeeK7gxoCEZUQAvD_BwE
Det är bara hobbyarbete som gäller, men det ska ju funka.
Tips mottages tacksamt!
Det beror på, vilka maskiner ska du koppla den till? En spånsug har hög volym luft med mindre undertryck, en dammsugare skapar mer undertryck men lägre volym luft. Den senare har redan i billig version bättre avskiljning av små partiklar (påse och filter) medan en billig spånsug släpper igenom små partiklar.
Till en handfräs eller sänksåg funkar dammsugare bäst medan en tunn dammsugarslang lätt sätter igen av en stor volym spån från en rikt-/planhyvel.
Till en handfräs eller sänksåg funkar dammsugare bäst medan en tunn dammsugarslang lätt sätter igen av en stor volym spån från en rikt-/planhyvel.
Tack!nanowire skrev:
Det beror på, vilka maskiner ska du koppla den till? En spånsug har hög volym luft med mindre undertryck, en dammsugare skapar mer undertryck men lägre volym luft. Den senare har redan i billig version bättre avskiljning av små partiklar (påse och filter) medan en billig spånsug släpper igenom små partiklar.
Jag kommer koppla i första hand en byggsåg typ DeWalt 7492 och kommer nog köpa en DeWalt 733 eller 735.
Redan märkt att med sågen har dammsugaren problem. Jag kommer inte snicka speciellt mycket men det ska ju funka.
Kan en dust commander funka till en planhyvel eller är det kört?
Snubben på YT hade en sådan sug så därfär fick jag tanken
Edit: Eftersom jag har en dammsugare kanske bäst är att uppdatera med en billig spånsug.. har redan haft problem med dammsugarslangen och sågen...
Alternativ https://www.harald-nyborg.se/scheppach-spansug-dc100.html
Alternativ https://www.harald-nyborg.se/scheppach-spansug-dc500.html
Skiljer bara 550:-
Redigerat:
Dammsugaren kommer definitivt att bli effektivare med en liten cyklon men fortfarande vara otillräcklig för att göra ett bra jobb uppkopplad mot större maskiner som bordssåg, rikt-/planhyvel osv. Där gör en spånsug (som förflyttar stora luftvolymer till lägre tryck än en dammsugare) ett bättre jobb.
Dammsugaren är effektiv när det gäller mindre maskiner som snabbt alstrar mindre men mycket spån som t ex handöverfräs, cirkelsåg, sticksåg och excenterslip. Då hinner den evakuera det dammliknande spån som bildas med sitt högre tryck trots mindre luftvolym.
Det säljs regelbundet små spånsugar (Luna m fl märken) på Blocket för ringa pengar; satsar du på en sådan kombinerat med en dammsugare klarar du att köra mindre maskiner och handhållna elverktyg med bra spånuppsamling.
//Ronnie
Dammsugaren är effektiv när det gäller mindre maskiner som snabbt alstrar mindre men mycket spån som t ex handöverfräs, cirkelsåg, sticksåg och excenterslip. Då hinner den evakuera det dammliknande spån som bildas med sitt högre tryck trots mindre luftvolym.
Det säljs regelbundet små spånsugar (Luna m fl märken) på Blocket för ringa pengar; satsar du på en sådan kombinerat med en dammsugare klarar du att köra mindre maskiner och handhållna elverktyg med bra spånuppsamling.
//Ronnie
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 507 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 507 inlägg
Skamlös trådstöld här men är det någon med erfarenhet eller bara lite kunskap på ämnet som kan komma med en kvalificerad gissning om en dust commander (eller motsvarande) skulle fungera till metall-spån/flisor/damm. Inget varmt med massa nog för smälta plast eller riskera brand men jag vill minimera metall i grovdammsugaren.
Redigerat:
Metall är lättare att avskilja då partiklarna är tyngre så borde funka bra (jag använder en avskiljare i plåt för ändamålet). Men viktigt med gnistfälla av något slag för att undvika brand.Rickard. skrev:
Skamlös trådstöld här men är det någon med erfarenhet eller bara lite kunskap på ämnet som kan komma med en kvalificerad gissning om en dust commander (eller motsvarande) skulle fungera till metall-spån/flisor/damm. Inget varmt med massa nog för smälta plast eller riskera brand men jag vill minimera metall i grovdammsugaren.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 507 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 507 inlägg
Såg att dust commander hade en med plåttunna för ≈1000kr vilket såklart lockar mer än virvelvind(asksug) som jag också kollat på som kostar mer än det dubbla. Förhoppningen är väl att cyklonen ska fungera lite som en gnistfälla men jag är inte särskilt orolig för brand. Brukar lägga en fuktig trasa under sliparna som fångar det varma.nanowire skrev:
Redigerat:
Varmt slipdamm i form av fräscht exponerat järn har stor tillgänglig ytarea och oxiderar snabbt i luft, tänk handvärmare. Risken är att det brinner i slangarna eller uppsamlaren även om inga gnistor följer med.Rickard. skrev:
Såg att dust commander hade en med plåttunna för ≈1000kr vilket såklart lockar mer än virvelvind(asksug) som jag också kollat på som kostar mer än det dubbla. Förhoppningen är väl att cyklonen ska fungera lite som en gnistfälla men jag är inte särskilt orolig för brand. Brukar lägga en fuktig trasa under sliparna som fångar det varma.
Jag kör med min billiga juladammsugare och kinacyklon till bordssåg, slipar och en planhyvel ("lunchbox modell").
Ser ingen anledning att byta till något annat, fungerar bra.
Men så har jag jäkligt begränsat utrymme i garaget.
Skulle vara för något som låter mindre än ett jumbojet då (juladammsugaren)
Ser ingen anledning att byta till något annat, fungerar bra.
Men så har jag jäkligt begränsat utrymme i garaget.
Skulle vara för något som låter mindre än ett jumbojet då (juladammsugaren)
Jag har en Dewalt 733 och Scheppach dc500. Den kombin funkar inget vidare, hyveln är bra men när man hyvlar något som är bredare än 5-6cm så tenderar spånen bli för långa och fastnar i insuget till spånsugen. Det bygger på och man märker att hyveln börjar spotta ur sig spån när det knappt suger längre.T turbo100 skrev:Tack!
Jag kommer koppla i första hand en byggsåg typ DeWalt 7492 och kommer nog köpa en DeWalt 733 eller 735.
Redan märkt att med sågen har dammsugaren problem. Jag kommer inte snicka speciellt mycket men det ska ju funka.
Kan en dust commander funka till en planhyvel eller är det kört?
Snubben på YT hade en sådan sug så därfär fick jag tanken
Edit: Eftersom jag har en dammsugare kanske bäst är att uppdatera med en billig spånsug.. har redan haft problem med dammsugarslangen och sågen...
Alternativ [länk]
Alternativ [länk]
Skiljer bara 550:-
Ärligt talat så är den modellen av spånsug rätt kass.
Jag tror (vet ej) att man antigen behöver koppla till en cyklon och eller ha en spånsug med 3-fasmotor.
Spånen för långa? Då måste du mata ämnet med fibrerna i fel riktning. Matar du in ett ämne med fibrerna i samma riktning som kuttern sitter kommer du få väldigt långa och smala spån. Rätt riktning på fibrerna är tvärs kuttern, dvs vinkelrätt och i matarriktningen.O och en till skrev:Jag har en Dewalt 733 och Scheppach dc500. Den kombin funkar inget vidare, hyveln är bra men när man hyvlar något som är bredare än 5-6cm så tenderar spånen bli för långa och fastnar i insuget till spånsugen. Det bygger på och man märker att hyveln börjar spotta ur sig spån när det knappt suger längre.
Ärligt talat så är den modellen av spånsug rätt kass.
Jag tror (vet ej) att man antigen behöver koppla till en cyklon och eller ha en spånsug med 3-fasmotor.
Sorry om jag kapar tråden lite, men spånen kan bli upp till 30-40mm ungefär och kanske 1-2 mm breda. Dom är dock väldigt tunna och går lätt att smula sönder. Är det ovanligt att det blir så?K kniv skrev:
Hur eller hur så fastnar de spånen i gallret innan fläkten på Scheppach dc500, ju fler som fastnar desto sämre suger spånsugen och det byggs på ett lagar av 10-20 cm spån i slangen innan den helt tappar sugförmågan.
Jag tror inte att ämnet matas från fel håll, hur jag än vänder brädan så uppstår problemet.
Undantag är väl hårda träslag som ek eller finare spån från bordssågen, då funkar spånsugen bra.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att ta bort det gallret var det första jag gjorde på min spånsug.O och en till skrev:Sorry om jag kapar tråden lite, men spånen kan bli upp till 30-40mm ungefär och kanske 1-2 mm breda. Dom är dock väldigt tunna och går lätt att smula sönder. Är det ovanligt att det blir så?
Hur eller hur så fastnar de spånen i gallret innan fläkten på Scheppach dc500, ju fler som fastnar desto sämre suger spånsugen och det byggs på ett lagar av 10-20 cm spån i slangen innan den helt tappar sugförmågan.
Jag tror inte att ämnet matas från fel håll, hur jag än vänder brädan så uppstår problemet.
Undantag är väl hårda träslag som ek eller finare spån från bordssågen, då funkar spånsugen bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden