Jag har köpt hus från -45 med källare. I ett utav källarrummen har jag ett större hål i golvet som man öppnat när man dragit ett nytt avlopp från köket (gissar jag). Sedan har man gjutit ett golv i rummet och lämnat hålet. När man gjutit golvet har man delvis gjort det på en spånskiva intill hålet som inte går att få dän utan att riva golvet. En besiktning från försäkringsbolaget har slagit ned på att det är organiskt material i husgrunden, så spånskivan måste bort. Jag har några frågor då jag behöver riva upp golvet över spånskivan (och förhoppningsvis inte mer) och fylla igen. Det är inga höga fuktnivåer i grunden, men spånskivan ligger på 18% RH vilket är över gränsvärdet 17%.
1) Bör eller behöver hålet vara kvar för att komma åt rörböjarna i framtiden eller bör jag fylla igen allt?
2) Om jag ska ha kvar hålet, vad kan man ha för lösning med lucka eller liknande som går att stänga igen?
3) Tycker ni jag bör lägga om hela golvet av byggtekniska skäl eller räcker det om jag ersätter de delar med nytt kakel där jag bilat upp och fyllt igen?
Andra tankar eller funderingar?
1) Bör eller behöver hålet vara kvar för att komma åt rörböjarna i framtiden eller bör jag fylla igen allt?
2) Om jag ska ha kvar hålet, vad kan man ha för lösning med lucka eller liknande som går att stänga igen?
3) Tycker ni jag bör lägga om hela golvet av byggtekniska skäl eller räcker det om jag ersätter de delar med nytt kakel där jag bilat upp och fyllt igen?
Andra tankar eller funderingar?
Redigerat:
Ingen som har något tips?
Ptja, spånskivan måste bort...useless skrev:
Jag kan testa att bryta loss den nedifrån, jag tänker att golvet ovanför ryker med men då får jag väl fixa det i efterhand.L lassebrun skrev:
Ta bort så mycket du kan då. Men har det inte hänt något under de åren den har suttit där så lär det inte hända något de kommande åren heller.
Besiktningsmannens jobb är att hitta möjliga riskkonstruktioner och notera dom så han själv slipper eventuellt ansvar i framtiden.
Besiktningsmannens jobb är att hitta möjliga riskkonstruktioner och notera dom så han själv slipper eventuellt ansvar i framtiden.
Klicka här för att svara



