1 395 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Spånskiva abrasivt?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
hej.
Hur snäll är spånskivor mot min standard ts55-klinga? Upplevde att klingan redan efter några meter blev märkbart slöare. Tomtar på loftet eller är spånskivor döden för klingor?
Hur snäll är spånskivor mot min standard ts55-klinga? Upplevde att klingan redan efter några meter blev märkbart slöare. Tomtar på loftet eller är spånskivor döden för klingor?
Spånskivor innehåller en del skit (sandkorn o.l.) och är därför ganska tuffa mot klingan. Jag kör med en billigare "fulklinga" om jag ska såga spån, laminat o.l.norrbottenssnickaren skrev:
Det finns mkt som sliter på klingor. Laminat är tveklöst det värsta, det är helt i en klass för sig själv. Alu, limskikten i plywood (syns på skären vid falsfräsning tex) är också otrevligt. Spånskiva sliter också mycket. Mdf sliter också en hel del, trots att det är lätt att såga i. Riktigt trä, med undantag av framförallt teak men även ett par andra träslag sliter förvånansvärt lite.
Kontenta:undvika att såga i spån med en klinga du är rädd om.
Kontenta:undvika att såga i spån med en klinga du är rädd om.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Är Festoolklingan av så dålig kvalitet att man inte kan såga spånskiva?
Protte
Protte
Ja, speciellt de växelvis slipade kap/justerklingorna tappar skärpan i spånskiva och presterar sen sämre, speciellt i den typ av finkapning/justering de är tänkta till. Det beror såklart inte på att de är från festool. Detsamma gäller klingor från swedex, micor, cmt, freud och biltema.
Klicka här för att svara