Hallå,
Går i planeringsstadiet för att riva ner mitt gamla garage, gjuta en lite större platta och bygga ett nytt större garage efter det.
Tanken är att det nya garaget ska bli ett med pulpettak. Däremot så vill jag ha öppet upp i nock på garaget. Och det är där mitt problem kommer in. Enligt mina nybörjarberäkningar så är spännvidden problemet.
Mått på nya garaget
Bredd: 8200
Djup: 6000
Höjd (bakkant): 3300
Taklutning: 14 grader
Vill som sagt ha öppet upp i nock om det går.
Är det någon vänlig själ som har några idéer hur jag skulle kunna lösa denna fråga? Helst utan ex antal stora feta limträbalkar.
Alla tips mottages!
Tack på förhand
Går i planeringsstadiet för att riva ner mitt gamla garage, gjuta en lite större platta och bygga ett nytt större garage efter det.
Tanken är att det nya garaget ska bli ett med pulpettak. Däremot så vill jag ha öppet upp i nock på garaget. Och det är där mitt problem kommer in. Enligt mina nybörjarberäkningar så är spännvidden problemet.
Mått på nya garaget
Bredd: 8200
Djup: 6000
Höjd (bakkant): 3300
Taklutning: 14 grader
Vill som sagt ha öppet upp i nock om det går.
Är det någon vänlig själ som har några idéer hur jag skulle kunna lösa denna fråga? Helst utan ex antal stora feta limträbalkar.
Alla tips mottages!
Tack på förhand
Lite mer läsning får du i denna http://hunton.se/wp-content/uploads/2016/09/Lattbalk_teknisk_handbok_SV_V6.pdf
Lite beroende på hur tjock isolering du tänkt att ha så klarar tex SJ90/400 6m spännvidd i snözon 2 på CC1200.
Lite beroende på hur tjock isolering du tänkt att ha så klarar tex SJ90/400 6m spännvidd i snözon 2 på CC1200.
Tack! Supersnabbt svar också, grymt! Ser ju lovande ut får jag säga. Betydligt skönare med dem där istället för tunga limträbalkar.Robin Wahlman skrev:
Några andra frågor då.
När man lägger upp dessa balkar, hur löser man den 14-gradiga vinkeln som blir mot hammarbanden?
Ska man såga till en kil som har 14 grader mellan hammarbanden och balken och lägga dem på?
Jag menar så man "slipper" att såga ur klackar i dessa lättbalkar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Kolla http://www.masonitebeams.se/ dom har ganska bra beskrivningar på hemsidan
I handboken jag länkade på sid 33 och exempel D21 så är det exakt så man rekomenderar upp till 20 graders lutning.tobbelindgren skrev:Tack! Supersnabbt svar också, grymt! Ser ju lovande ut får jag säga. Betydligt skönare med dem där istället för tunga limträbalkar.
Några andra frågor då.
När man lägger upp dessa balkar, hur löser man den 14-gradiga vinkeln som blir mot hammarbanden?
Ska man såga till en kil som har 14 grader mellan hammarbanden och balken och lägga dem på?
Jag menar så man "slipper" att såga ur klackar i dessa lättbalkar.
Klicka här för att svara