Tjena

Ska fixa en enkel pergola som ska sitta fast i huset på ena sidan och ha 2 stolpar på andra sidan.
och jag har kört fast på vilka dimensioner jag ska ha.

Tänkte bygga allt av 45x170. C24 från Byggmax om det går.

Ramen i framkant är en 487cm 45x170 som går mellan 2st 120x120 stolpar.

Från sidan sett.

Schematisk ritning av pergola med dimensioner, visar fäste mot husvägg, balkskor och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På denna bräda ligger sen ca 10st 540cm 45x170 i 90graders vinkel ut från huset, i husväggen sitter de med balkskor.

Framifrån:
Principskiss av pergola med mått, visar framkant 487cm mellan 120x120mm stolpar och 540cm bjälkar.
Skapa konto

Kan man hänga 45x170 i 5,4m längder utan att de sackar ihop? Eller börjar vrida o skruva sig?
Kommer det att hålla? Se principskiss. Kanske behöver grövre virke?

• Gilla
jp200 och 3 till
  • Laddar…
A
H Holpers skrev:
Tjena
....

Framifrån:

Kan man hänga 45x170 i 5,4m längder utan att de sackar ihop? Eller börjar vrida o skruva sig?
Kommer det att hålla? Se principskiss. Kanske behöver grövre virke?
Gammal tråd men hoppas att du kanske utförde jobbet. Har själv en liknande tanke dvs ha en 45x170 på ungefär samma spännvidd. Dock kortare från vägg/djup och CC60 mellan "takreglarna".. Tänker mig att bärvikten inte är så hög i och med detta så kanske slipper att sätta en stolpe mellan de yttre.

Hur gjorde du?

Hybenos skrev:
Gammal tråd men hoppas att du kanske utförde jobbet. Har själv en liknande tanke dvs ha en 45x170 på ungefär samma spännvidd. Dock kortare från vägg/djup och CC60 mellan "takreglarna".. Tänker mig att bärvikten inte är så hög i och med detta så kanske slipper att sätta en stolpe mellan de yttre.

Hur gjorde du?
Hej, jag gjorde exakt enligt plan och det fungerade kanon.

• Trädäck vid hus, matplats utomhus, solskydd, ljust trä, hängstolar, tallar i bakgrunden, blå himmel, skugga.
    Skapa konto
  • Utomhusområde med träterass, matplats, hängmatta, gunga och pool, omgiven av natur under soligt väder.
    Skapa konto
  • Trädäck med segelduksskydd, utemöbler, grill, träpergola, tegeltak, klart väder.
    Skapa konto
  • Gilla
jp200 och 9 till
  • Laddar…
K
H Holpers skrev:
Hej, jag gjorde exakt enligt plan och det fungerade kanon.
Ser ut som att stolparna är gjorda av 3st 45x120?

K kniv skrev:
Ser ut som att stolparna är gjorda av 3st 45x120?
Nä, just fasen. De är 3st 145x45 för jag tyckte stolp 120 va för klena och 145 hittade jag inte. Blev också j@kligt stabilt med infästningen. Hittills behövs inga tvärstag.

Allt är byggt av 145x45 föruyom den yttersta som är 170x45.
jackade ur övre brädorna 45x45 så de ligger på. Gör att de inte vrider sig lika lätt.
Ingästning i vägg - de ligger på en 95x30 3 skråskruv.

Se detaljbild.

• Träkonstruktion, rep, skruvar, blå himmel, del av byggnadsställning eller klätterställning, utomhus, dagtid.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion med rep, blå himmel, moln, träd i bakgrunden. Närbild, utomhus, ingen människa synlig, dagsljus.
    Skapa konto
  • Träbjälklag konstruktion under tak med glödlampa, mot blå himmel, på en solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
jp200 och 6 till
  • Laddar…
A
H Holpers skrev:
Nä, just fasen. De är 3st 145x45 för jag tyckte stolp 120 va för klena och 145 hittade jag inte. Blev också j@kligt stabilt med infästningen. Hittills behövs inga tvärstag.

jackade ur övre brädorna 45x45 så de ligger på. Gör att de inte vrider sig lika lätt.

Se detaljbild.
Ser riktigt bra ut! jag måste dock använda en markskruv då jag inte kan gjuta fast eller sätta dessa på ett bra sätt. Får nog nöja mig med 2st 45x120.

Använde du 45x145 som överliggare?

Hybenos skrev:
Ser riktigt bra ut! jag måste dock använda en markskruv då jag inte kan gjuta fast eller sätta dessa på ett bra sätt. Får nog nöja mig med 2st 45x120.

Använde du 45x145 som överliggare?
Japp med en längd på drygt 5m. Sviktar inte.

K
H Holpers skrev:

Se detaljbild.
Har du skruvat/spikat ”takstolarna” i 170 regeln? Eller räckte det med att jacka ur dom lite och sen fästa dom i fasaden?

K
Ser ut som obehandlat virke också? Mycket vackert alltihop!

K kniv skrev:
Har du skruvat/spikat ”takstolarna” i 170 regeln? Eller räckte det med att jacka ur dom lite och sen fästa dom i fasaden?
Jag skråskruvade underifrån. En skruv från varje sida.
Det är obehandlat virke. Tänker att det bör ändå hålla några år.
Ska kanske sätta nån platta längst upp för att skydda ändträet på stolparna.

• Gilla
SamFlo och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!

Fanns altanen innan pergolan?

Jag är nyfiken på hur du fäst de yttre stolparna i marken/altanen och om altanen var befintlig konstruktion.

Undrar även om du har någon lutning på taket? Hur stor i så fall?

Jag har en altan men skulle vara kul med pergola för skuggans skull.

• Gilla
Sofffia och 1 till
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Snyggt!

Fanns altanen innan pergolan?

Jag är nyfiken på hur du fäst de yttre stolparna i marken/altanen och om altanen var befintlig konstruktion.

Undrar även om du har någon lutning på taket? Hur stor i så fall?

Jag har en altan men skulle vara kul med pergola för skuggans skull.
Japp, altanen fanns innan. Stolparna är skråskruvade ner i altanen bara. Det är så tungt att det står still..
Ingen lutning. Pergolan ger en jättebra rumslig känsla, blev trevligare än med bara altanen. Men den ger dålig skugga, har tillfälligt satt.ett segel under tills jag bestämt om det ska vara ett stort segel under hela eller om det ska vara fler brådor och/eller ribbor.

Ta gärna en v
H Holpers skrev:
Japp, altanen fanns innan. Stolparna är skråskruvade ner i altanen bara. Det är så tungt att det står still..
Ingen lutning. Pergolan ger en jättebra rumslig känsla, blev trevligare än med bara altanen. Men den ger dålig skugga, har tillfälligt satt.ett segel under tills jag bestämt om det ska vara ett stort segel under hela eller om det ska vara fler brådor och/eller ribbor.
ta gärna en bild på infästningen om du orkar :-) Ser jättefint ut. Bra inspiration till att bygga pergola till befintlig altan.

Ser ju väldigt fint ut men måste fråga om de har börjat sacka något?
Konstruerar själv för fullt nu och dimensioneringsverktyget på träguiden ger att inget konstruktionsvirke klarar de spännvidder jag vill ha (4500x4200) utan den föreslår åtminstone limträ 45x315 och 90x315 för att klara det med rimlig deformation. Då har du betydligt längre spann här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.