Ärade elkunniga!

Jag tänkte skaffa mig en GSM-fjärrswitch för att kunna övervaka temperatur och strömavbrott i fritidshuset. Har tittat på denna: http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/41-50/50/50284/9009-9010-manual.pdf

Tänker mig att köra den med batteribackup om det blir strömavbrott. Det jag skulle vilja åstadkomma är att den SMS-larmar när strömmen försvinner och den går över på batteridrift. För att göra det behöver man koppla in en spänningsvakt på enhetens larmingång.

Så frågan är: hur åstadkommer jag på enklaste sätt en lösinstallerad spänningsvakt som jag kan ansluta till fjärrswitchen? Jag funderar i någon typ av manick som via ett väggutag känner av om det är spänning, dvs en NC-slinga. När spänningen försvinner skall den indikera till enheten som då larmar.

Hur gör jag? Vad använder jag för komponenter?
Tacksam för alla tips!

Battereliminator t.ex. 12VDC till ett relä i en egen liten kapsling skulle väl funka för dig kanske?

Tack, ja det var något i den stilen jag funderade på. Vilket typ av relä skall man ha?

Om du inte vill pilla i den fasta installationen så:

t.ex.

www.elfa.se

ELIMINATOR 12VDC 69-810-47

RELÄ 12VDC 36-187-09

RELÄSOCKEL 36-197-15

Stort tack!!

Glödlampa för 220V och optogivare.

Nu har jag byggt och kopplat in reläet. Funkar bra! Fjärrswitchen larmar så fort strömmen försvinner. Med status-SMS kan jag sedan se om strömmen är borta eller tillbaka.

Bra, jag har en sånda manick också. Vad använder du för batteri?

Blyack 12V/7,2Ah från Kjell & Co 32-712
Universalrelä, samma leverantör 50-602
Nätadapter, samma lev. 44-264

frjo7205 skrev:
Nu har jag byggt och kopplat in reläet. Funkar bra! Fjärrswitchen larmar så fort strömmen försvinner. Med status-SMS kan jag sedan se om strömmen är borta eller tillbaka.
Har du lust att beskriva hur du kopplade?

MVH
Riob

-MH- skrev:
Glödlampa för 220V och optogivare.
Och när glödlampan går sönder? :D

Byter man ut den mot en LED. :)

Vad som hände mig var istället att nätadapterna gick sönder efter ca två veckor däremot, och så fick jag falsklarm. Lyckligtvis var jag närvarande, och hörde smällen.

@Riob:

Visst! Jag kan ta bilder nästa gång jag är där uppe. Håller du på och kopplar eller har du inte börjat än?

@MH:
Ja det hände mig också, att nätadapern gick sönder. Jag kunde dock inse att när temperaturen inte sjönk och grannen inte ringde så var det inget strömavbrott. :-D
Har nu bytt till en dyrare batterieliminator, som hittils har hållit...

Det är dags att börja koppla nu!
Ska leta upp en kulodosa och lägga relä´t i tänkte jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.