Hej, jag undrar om en spänningsdetektor är nödvändig när en ska byta ojordade vägguttag?
Tack på förhand
Tack på förhand
En sådan fråga kan man anse är fog för att anse att du kanske inte har kännedom nog att byta uttaget själv ?
I all välmening....
Innan man ger sig på att koppla i en elektrisk utrustning, så kontrollerar man spänning, både innan man bryter, efter man brutit och efter utfört arbete.
Man kontrollmäter även jorden.
I all välmening....
Innan man ger sig på att koppla i en elektrisk utrustning, så kontrollerar man spänning, både innan man bryter, efter man brutit och efter utfört arbete.
Man kontrollmäter även jorden.
Bästa svaret
Ojordat mot nytt ojordat?
Koppla in en lampa i uttaget, tänd den, stäng strömmen i huset/lgh med huvudbrytaren. Kolla att lampan inte längre lyser och inget annat heller (någonstans).
Många kommer säga att du måste mäta men jag tror du kan byta tusentals uttag med den här metoden innan du får ström i dig...
Men det kan finnas en vits med att ta dit en elektriker ändå om du är osäker. Kan finnas olika fel du kommer missa.
Koppla in en lampa i uttaget, tänd den, stäng strömmen i huset/lgh med huvudbrytaren. Kolla att lampan inte längre lyser och inget annat heller (någonstans).
Många kommer säga att du måste mäta men jag tror du kan byta tusentals uttag med den här metoden innan du får ström i dig...
Men det kan finnas en vits med att ta dit en elektriker ändå om du är osäker. Kan finnas olika fel du kommer missa.
Hur kontrollerar man jorden efteråt med din metod ?Farstatjej90 skrev:
Ojordat mot nytt ojordat?
Tack för svar! Att byta ett uttag är nog inte så krångligt och enligt myndigheten för el kan man göra det själv.
Nyfikenheten bakom min fråga rör väl egentligen varför kan det finnas spänning kvar i uttaget när huvudbrytaren är av? Och om det skulle finnas spänning kvar, hur får en bort spänningen?
Nyfikenheten bakom min fråga rör väl egentligen varför kan det finnas spänning kvar i uttaget när huvudbrytaren är av? Och om det skulle finnas spänning kvar, hur får en bort spänningen?
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Det finns inte spänning kvar om brytaren är avslagen. Problemet är att man inte kan vara säker på att brytaren verkligen går till uttaget du tänkt byta, eller att den bryter som den ska. Farstatjejens metod för att kolla så det är spänningsfritt använder jag också.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...el/byta-vagguttag/byta-ett-ojordat-vagguttag/O oppelainen skrev:
Uttaget kanske matas via en annan huvudströmbrytare eller så är den trasig.
Det är inte ovanligt att lite äldre huvudbrytare är felande så att dom bara bryter en eller två faser så för att vara säker använder man en spänningsprovare av lite bättre kvalitet. Det innebär en investering på några hundringar och en avskrivningstid på minst 10-20 årO oppelainen skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
När jag fick min nya elmätare stod uttryckligen att inte huvudbrytaren skulle användas utan den lilla knappen på elmätaren.
Jag känner mig inte helt trygg med denna som frånskiljare och kan inte heller tydligt se någon symbol på denna att det är en fullgod frånskiljare(likt dvärgbrytare kan vara men inte nödvändigtvis är) frågade nätägaren om detta efter installation men kan inte minnas jag fick något tydligt svar.
Elektrikern jag hade här för ett tag sedan bröt inte på elmätaren.
Kanske inte så kritiskt i ett enfamiljshus men bra att i alla fall tänka igenom att elen inte kopplas till under arbete, kanske inte i detta fall behöver ske med hänglås och avspärrningsband...
Är det diazed-säkringar är det väl bra att tänka på att plocka ur hela säkringen och inte bara lätta på den tills lampan slocknar. Gärna sätta i huven igen för petskydd (men skapar åt andra hållet en förväxlingsrisk om det finns andra frånkopplade grupper som inte ska kopplas in)
Är det automater och de nyttjas för anläggningsarbete får man kontrollera att de även är godkända för frånkoppling.
Jag känner mig inte helt trygg med denna som frånskiljare och kan inte heller tydligt se någon symbol på denna att det är en fullgod frånskiljare(likt dvärgbrytare kan vara men inte nödvändigtvis är) frågade nätägaren om detta efter installation men kan inte minnas jag fick något tydligt svar.
Elektrikern jag hade här för ett tag sedan bröt inte på elmätaren.
Kanske inte så kritiskt i ett enfamiljshus men bra att i alla fall tänka igenom att elen inte kopplas till under arbete, kanske inte i detta fall behöver ske med hänglås och avspärrningsband...
Är det diazed-säkringar är det väl bra att tänka på att plocka ur hela säkringen och inte bara lätta på den tills lampan slocknar. Gärna sätta i huven igen för petskydd (men skapar åt andra hållet en förväxlingsrisk om det finns andra frånkopplade grupper som inte ska kopplas in)
Är det automater och de nyttjas för anläggningsarbete får man kontrollera att de även är godkända för frånkoppling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Användas till vad menar de? Jag skulle inte heller använda den som frånskiljare, dvs för arbete på det elektriska delarna. Däremot är den lämplig för att bryta strömmen till ett fritidshus när man lämnar.J JFrisk skrev:
Orsaken till att man vill att man ska använda mätarens knapp är att då bryts inte spänningen till mätaren och mätaren kan uppehålla kontakten med nätägaren. slår man av huvudbrytaren eller plockar ur mätarsäkringarna så tappar mätaren kontakt med nätägaren och dom får så småningom ett fel meddelande.
Och ska jag arbeta på anläggningen litar inte heller jag på mätarens "knapp" utan plockar ur säkringarna som är det tveklöst säkraste sättet att säkerställa spänningslöshet.
Och ska jag arbeta på anläggningen litar inte heller jag på mätarens "knapp" utan plockar ur säkringarna som är det tveklöst säkraste sättet att säkerställa spänningslöshet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Informationen "Om du av någon anledning behöver bryta strömmen..." på deras hemsida är felaktig, farligt felaktig.
Sanningen finns i bruksanvisningen:
Brytarfunktion
Denna brytare ska du använda när duvill stänga av anläggningen t ex närdu ska resa bort en längre tid.1. Tryck på knappen 5 gånger så att displayen visar texten “dCon”.2. Tryck igen och håll knappenintryckt i 6 sekunder.När det knäpper till i mätaren ochlampan till vänster om knappenlyser röd är elmätaren avstängd.En minut efter avstängning ändrarlampan färg och lyser grönt.Observera att denna brytarfunktion inte får användas som säkerhetsbrytare.
I ett modernt mätarskåp sitter huvudbrytaren efter mätaren.
Sanningen finns i bruksanvisningen:
Brytarfunktion
Denna brytare ska du använda när duvill stänga av anläggningen t ex närdu ska resa bort en längre tid.1. Tryck på knappen 5 gånger så att displayen visar texten “dCon”.2. Tryck igen och håll knappenintryckt i 6 sekunder.När det knäpper till i mätaren ochlampan till vänster om knappenlyser röd är elmätaren avstängd.En minut efter avstängning ändrarlampan färg och lyser grönt.Observera att denna brytarfunktion inte får användas som säkerhetsbrytare.
I ett modernt mätarskåp sitter huvudbrytaren efter mätaren.