Jag förstår orsaken, men informationen är lätt att missförstå och känns riskabel om en lekman t.ex. ska byta ett vägguttag då det påtalas så tydligt att huvudbrytare inte "får" användas.
Såhär är Vattenfalls information:
Mätarbrytare (gul):Använd elmätarens brytare för att bryta strömmen istället för anläggningens huvudströmbrytare eller huvudsäkring.Då behåller Vattenfall Eldistribution kontakt med din elmätare och kan läsa av mätaren och registrera om du får strömavbrott.
• Håll inne i 5 sekunder för att slå av strömmen
• Håll inne i 5 sekunder för att slå på strömmen
Frågade Vattenfall i samband med installation och skrev denna fråga till kundtjänst:
"...Jag fick precis en ny elmätare installerad. I manualen står att man ska trycka på en knapp för att bryta strömmen istället för att använda huvudbrytaren. Jag frågade installatören om detta var en godkänd frånkopplare, det kunde han inte svara på. Jag kan inte heller läsa ut det ur manualen ej heller från symbolen på brytaren. ..."
Svaret jag fick var:
"... Jag är inte säker på om jag förstår din fråga som är om strömbrytaren på själva elmätaren är en godkänd frånkopplare. Vi uppmanar alltid kunden att inte stänga av strömmen på huvudbrytaren som är monterad innan elmätaren. Orsaken till detta är för att man då bryter strömmen även till elmätaren, gör man det kan vi inte längre läsa av mätarställningar eller andra mätarhändelser så som spänning, helt- eller delvis strömlös. Vill man bryta strömmen till sin fastighet rekommenderar vi därför att använda brytaren på elmätaren eller om du har en huvudströmbrytare som är monterad efter elmätaren i exempelvis din elcentral.
Om man däremot tillfälligt behöver bryta strömmen innan elmätaren för att utföra ett elarbete på ett säkert sätt är det självklart okej. ..."
Den information samt manual Vattenfall tillhandahåller:
https://www.vattenfalleldistributio...taren/oversikt-av-din-nya-matare_20220310.pdf
https://www.vattenfalleldistributio...bution-anvandarmanual-elmatare-vers.-1.02.pdf
Såhär är Vattenfalls information:
Mätarbrytare (gul):Använd elmätarens brytare för att bryta strömmen istället för anläggningens huvudströmbrytare eller huvudsäkring.Då behåller Vattenfall Eldistribution kontakt med din elmätare och kan läsa av mätaren och registrera om du får strömavbrott.
• Håll inne i 5 sekunder för att slå av strömmen
• Håll inne i 5 sekunder för att slå på strömmen
Frågade Vattenfall i samband med installation och skrev denna fråga till kundtjänst:
"...Jag fick precis en ny elmätare installerad. I manualen står att man ska trycka på en knapp för att bryta strömmen istället för att använda huvudbrytaren. Jag frågade installatören om detta var en godkänd frånkopplare, det kunde han inte svara på. Jag kan inte heller läsa ut det ur manualen ej heller från symbolen på brytaren. ..."
Svaret jag fick var:
"... Jag är inte säker på om jag förstår din fråga som är om strömbrytaren på själva elmätaren är en godkänd frånkopplare. Vi uppmanar alltid kunden att inte stänga av strömmen på huvudbrytaren som är monterad innan elmätaren. Orsaken till detta är för att man då bryter strömmen även till elmätaren, gör man det kan vi inte längre läsa av mätarställningar eller andra mätarhändelser så som spänning, helt- eller delvis strömlös. Vill man bryta strömmen till sin fastighet rekommenderar vi därför att använda brytaren på elmätaren eller om du har en huvudströmbrytare som är monterad efter elmätaren i exempelvis din elcentral.
Om man däremot tillfälligt behöver bryta strömmen innan elmätaren för att utföra ett elarbete på ett säkert sätt är det självklart okej. ..."
Den information samt manual Vattenfall tillhandahåller:
https://www.vattenfalleldistributio...taren/oversikt-av-din-nya-matare_20220310.pdf
https://www.vattenfalleldistributio...bution-anvandarmanual-elmatare-vers.-1.02.pdf
Redigerat:
På den gamla goda tiden med dumma mätare fanns det ingen anledning att ha mer än en huvudbrytare och som jag har det sitter den mellan huvudsäkringarna och elmätaren.A avh67f skrev:
Efter elmätaren finns ingen mer brytare (jag har ingen jordfelsbrytare heller).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon skillnad?E elmont skrev:
Elivio skriver:
Det finns olika anledningar till att ändra din mätarsäkring, ibland även kallad huvudsäkring..
https://www.ellevio.se/privat/kunds...g-vill-andra-min-matarsakring-hur-gor-jag-da/
OCH på "våra" nya elmätare sitter det en multifunktions knapp för "allt", jag kan garantera att nästan ingen elektriker eller fastighetsägare gör sig besväret och plöjer igenom manualen för att stänga av strömmen utan använder den g:a brytaren som vanligt. Den typen av knapp är ett djävulens påfund speciellt för dom om sällan använder den och hinner glömma mellan varven.
Mätarens brytare kan fjärrmanövreras. Den är inte okej som frånskiljare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Killgisseri…Farstatjej90 skrev:
Ojordat mot nytt ojordat?
Koppla in en lampa i uttaget, tänd den, stäng strömmen i huset/lgh med huvudbrytaren. Kolla att lampan inte längre lyser och inget annat heller (någonstans).
Många kommer säga att du måste mäta men jag tror du kan byta tusentals uttag med den här metoden innan du får ström i dig...
Men det kan finnas en vits med att ta dit en elektriker ändå om du är osäker. Kan finnas olika fel du kommer missa.
😳
Nej, elmätarens egen brytning tycker jag också är olämplig som enda skydd när jag ska jobba i en anläggning.J JFrisk skrev:När jag fick min nya elmätare stod uttryckligen att inte huvudbrytaren skulle användas utan den lilla knappen på elmätaren.
Jag känner mig inte helt trygg med denna som frånskiljare och kan inte heller tydligt se någon symbol på denna att det är en fullgod frånskiljare(likt dvärgbrytare kan vara men inte nödvändigtvis är) frågade nätägaren om detta efter installation men kan inte minnas jag fick något tydligt svar.
Elektrikern jag hade här för ett tag sedan bröt inte på elmätaren.
Kanske inte så kritiskt i ett enfamiljshus men bra att i alla fall tänka igenom att elen inte kopplas till under arbete, kanske inte i detta fall behöver ske med hänglås och avspärrningsband...
Är det diazed-säkringar är det väl bra att tänka på att plocka ur hela säkringen och inte bara lätta på den tills lampan slocknar. Gärna sätta i huven igen för petskydd (men skapar åt andra hållet en förväxlingsrisk om det finns andra frånkopplade grupper som inte ska kopplas in)
Är det automater och de nyttjas för anläggningsarbete får man kontrollera att de även är godkända för frånkoppling.
Men kommer man åt elmätaren så kommer man som regel också åt mätarsäkringarna.
Min vanliga arbetsmetod är att slå av strömmen med elmätaren först.
Skruva ur mätarsäkringarna sen.
Strömpåslag i motsatt ordning, säkringar först, mätare sen.
Då undviker jag gnistbildning i säkringshållarna, elleverantören föreskriver ju användning av mätaren, så pajar något blir det deras ansvar.
Som regel undviker jag att flippa huvudbrytare, särskilt i äldre anläggningar, för pajar den precis när jag manövrerar den så blir det tjafs om skuldfrågan, dvs vem som ska ta smällen.
Efter brytning så brukar jag rätt ofta kolla spänningslöshet där jag ska skruva innan jag sätter igång. Men inte alltid, det handlar nog rätt mycket om vilken känsla av kontroll och trygghet anläggningen ger.
Något som av allt att döma verkar välskött och ordnat i ett enbostadshus utan solceller på taket, risken att det finns någon spänning är nära obefintlig.
Mer komplicerade anläggningar, eller där skicket indikerar att det inte alls är säkert att allt är kopplat som det ska, där är jag mer benägen att kontrollmäta.
I mätarskåp/mätartavlor har det varit så de senaste åren nu.A avh67f skrev:
Men i äldre anläggningar är det vanligast, ja helt förhärskande, att huvudbrytaren sitter innan mätaren.
Men ärligt talat, jag bryr mig inte ett dyft om jag gör elbolagets mätare strömlös en timme, en dag, ja inte ens en vecka, jag har tänkt att arbeta säkert - punkt.
Och ärligt talat igen, jag tror inte elbolagen bryr sig heller, de vill nog bara undvika att de inte har kontakt med mätaren halvårsvis eller mer.
De begrepp vi kan slänga oss med här ärD Dilato skrev:
Huvudsäkring
Servissäkring
Mätarsäkring
(de är dessa jag kommer på just i alla fall)
Huvudsäkring och mätarsäkring kan användas ganska synonymt, i de flesta konsumentanläggningar är det samma. Och oavsett fattar nog alla vilken säkring som menas.
Men teoretiskt skulle det kanske kunna vara olika, men mätarsäkring får vara definierat som den säkring som sätter gränsen för det abonnemang man betalar för.
En huvudsäkring tänker jag är en säkring för utgående huvudledning/huvudledningar.
Och i de flesta fasadmätarskåp och mätartavlor är det enda utgående ledning och samma säkring får agera som båda.
Men i mitt fasadskåp har en utgående huvudledning på 5g2,5 och automatsäkringar i fasadskåpet för denna på 3x10A, som alltså borde kunna kallas huvudsäkring (nu när jag tänker efter).
En servissäkring är något som ska skydda servisledningen, och är alltså i praktiken något innan kundens anläggning, utan nätägarens egendom.
Nu är nog allt detta rätt luddigt i kanterna, inga skarpa gränser, så det är nog inte meningsfullt att dividera så väldigt mycket om allt detta.
Men nu har jag ju skrivit vad jag anser, och har väl tyvärr öppnat Pandoras ask nu. 😓
edit:
googlar jag "Huvudsäkring Servissäkring Mätarsäkring"
Så får jag massor med träffar som avslöjar att begreppsförvirringen är utbredd även hos nätägarna.