Hej alla kunniga.

Har ett lustigt fenomen , har en dubbeltrapp installation med Schneider trapp, inkopplat enligt nedan.

Tänt är det som det ska 230V men "släkt" så mäter jag 85V på utgående till belysning mellan fas och nolla. elektriker har kopplat och anser att det är rätt kopplat ( han har dock inte varit och mätt då han är 20 mil bort )

Upptäckte det av en händelse när jag skulle sätta en led driver som flimrade.

Har ni tips på vad det kan bero på !

Bifogar även bild på hur trappbrytare ser ut på baksida . Elkopplingsschema för dubbeltrappstyrning med två brytare och lampor. Närbild av baksidan på en Schneider trappbrytare med elektriska kopplingsschemat synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inducerad spänning på grund av att fas och tänd-/mellantrådar går i samma rör?

Stämmer att dom går i samma rör. Vet inte om denna spänning a 85v påverkar något eller om det bara är ett mät feno men, är det en inducerad spänning så lär det inte finnas just någon mätbar ström. Ville inte heller prova att hänga upp nån belysning innan jag gått till botten med detta.

Nej, det borde bara vara mätbart med ett högohmigt instrument. Testa att koppla in en last (glödlampa eller liknande) och mät.
Jag har dock hört talas om att just vissa LED-lampor kan lysa jättesvagt trots att dom är avstängda på grund av induktion.

Jo det är som sagt ett vanligt fenomen, och det är vanligt att den mikroskopiska strömmen (bör handla om mikroampere) kan räcka för att få en LED att glöda svagt.

Jag ska hänga upp armatur , både lågenergi och led och prova, tänkte mäta spänning med last få se om det blir skillnad. Är enda sättet annars att separera fas ? Är ju inte möjligt här utan då kanska trappfunktion måste bort . Men börjar att hänga upp armatur

Dom där mätfelen är typiska med högohmiga instrument. Det blir en kapacitiv. Koppling mellan ledare i röret.

Det ekvalenta schemat blir en liten kondensator seriekopplad med ett motstånd på 10 Mohm. Över motståndet mäter en "perfekt voltmeter" upp 85 V.. Den perfekta voltmeter ( som inte finns har oändlig resistans.

Hängde upp 2 armaturer med olika lampor, mäter nu 1 v på ena armaturen och 30 v på andra i släkt läge, ingen "glöder" eller flimrar ... mäter med en Fluke 76 ( har jag för mig ), mätte även med en budget multimeter och såg något lägre värden med denna.... låter det vara så för stunden 👍

Hej, Ursäkta trådlyft, men jag har något liknande problem som TS.
Situation är att jag i en enkel trappkoppling kopplat in en zigbee-puck för att få möjlighet att både styra via app samtidigt som de två trappbrytarna fortfarande också ska fungera.

Pucken har 4 ingångar, L,N,S1 och L'. Enligt schemat vill den ha den fysiska brytaren mellan N och S1 (dvs att man för att ge signal för att tända/släcka sluter S1 mot N)

Således tänkte jag att då nyttjar jag den gamla trappkopplingen men istället för att mata in L på startsidan så matar jag in N.

Detta fungerar ett tag, men efter kanske 2-3 dagar går pucken sönder. Detta har nu hänt med 3 puckar och jag har således börjat misstänka att det är induktiv spänning i mellantrådarna som förstör pucken.
Jag har 50-60v AC 50hz på båda mellantrådarna mot PE när de är urkopplade i bägge ändar. Gissar att mitt instrument är högohmigt.

Kopplat enligt bild.
Mätning också enligt bild.

Kan en puck gå sönder av detta?
Jag vet inte hur den läser S1, men gissar på att den har någon form av spänningsdelnings-krets som läser av S1
Skulle det hjälpa med ett motstånd + kondensator mellan N och S1?

• En multimeter visar 52,04V AC framför en vägguttag med kablar exponerade; koppling och mätning av mellantrådar syns.
    Skapa konto
  • Handritat elschema för zigbee-puckkoppling i trappkoppling, visar ledningar och anslutna brytare samt puckens ingångar L, N, S1, och L'.
    Skapa konto
Vad är det för modell på Zigbee pucken ?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Har du tolkat installationsanvisningen rätt? Lite ovanligt tror jag, att styringången skall gå mot N.

Vad är det för lampa du driver, LED? Hur hög effekt? Kan pucken driva kapacitiv last (konfigurerbar?).

H hempularen skrev:
Har du tolkat installationsanvisningen rätt? Lite ovanligt tror jag, att styringången skall gå mot N.

Vad är det för lampa du driver, LED? Hur hög effekt? Kan pucken driva kapacitiv last (konfigurerbar?).
Ja, Jag har tolkat den rätt. Styringången ska vara mot N.
Det jag driver är 5x6W led i vanliga E27 socklar i befintliga vanliga takarmaturer. Det är ju ingen dimmer och jag har öppnat pucken och ser vanliga mekaniska reläer, så då torde ju lastens typ inte spela roll så länge effekten understiger reläets kapacitet.

Men själva modellen av pucken har jag testat på annan plats utan trappkoppling och där funkar den utan att gå sönder.

Dock är den från amazon/aliexpress med CE-märkning som kanske är fejk
så det kanske blir att bita i det sura och köpa en i Sverige. Tycker dock PCB ser rimligt säker ut.

Mäter och kikar jag tror jag S1 sitter med en Pull-up resistans för att ge 3,6V eller 0V på den ingången till chippet som styr logiken.

Jag kan nog hitta något alternativ, men huvudfrågan var ju inte elektronik utan huruvida de 60v jag mäter upp som inducerad AC i mellantrådarna kan förstöra elektronik och vad jag i så fall kan göra åt det.

• Närbild av en 2-kanals mini smart switch box markerad med trådanslutningar och specifikationer för in- och utgång, med CE- och FCC-märkning.
    Skapa konto
  • Elektronisk krets med flera komponenter på ett fyrkantigt kretskort, inuti en vit plastbehållare på ett träbord.
    Skapa konto
  • Elektronisk modul med grön terminalblock, två svarta reläer och kondensatorer monterad på ett kretskort med trämönstrad bakgrund.
    Skapa konto
  • Digital multimeter visar 3,297V, mäter en smart switch med CE-märkning.
    Skapa konto
Skumt, hittade en liknade variant på nätet med en helt annan koppling
Diagram över elinstallation för tvåvägsstyrning med mini smart switch, visande kopplingsschema med lampor och strömförsörjning.
Skapa konto

MultiMan
Inte skumt alls. Finns massor av samma typ av produkt i det skalet men helt olika innehåll. Jag har själv flera olika som kostat allt från 20kr till över 100.

Men hur är funktionen tänkt? Ingångarna skall de ligga kontinuerligt mot nolla, eller skall man egentligen ha återfjädrande knappar?

Om man tänker sig en undermålig konstruktion, med pull upp från L till N, så finns det ju risk att man bränner stor effekt i pull up resistorn. Om kontruktören inte tänkt sig kontinuerlig nolla på ingången så kan det bli fel. Det är också så att en vanlig liten ytmonterad resistor har inte spänningstålighet för 230V i normalutförande. Tror att dte finns specialare med högre spänningstålighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.