Hej alla kunniga.
Har ett lustigt fenomen , har en dubbeltrapp installation med Schneider trapp, inkopplat enligt nedan.
Tänt är det som det ska 230V men "släkt" så mäter jag 85V på utgående till belysning mellan fas och nolla. elektriker har kopplat och anser att det är rätt kopplat ( han har dock inte varit och mätt då han är 20 mil bort )
Upptäckte det av en händelse när jag skulle sätta en led driver som flimrade.
Har ni tips på vad det kan bero på !
Bifogar även bild på hur trappbrytare ser ut på baksida .
Har ett lustigt fenomen , har en dubbeltrapp installation med Schneider trapp, inkopplat enligt nedan.
Tänt är det som det ska 230V men "släkt" så mäter jag 85V på utgående till belysning mellan fas och nolla. elektriker har kopplat och anser att det är rätt kopplat ( han har dock inte varit och mätt då han är 20 mil bort )
Upptäckte det av en händelse när jag skulle sätta en led driver som flimrade.
Har ni tips på vad det kan bero på !
Bifogar även bild på hur trappbrytare ser ut på baksida .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer att dom går i samma rör. Vet inte om denna spänning a 85v påverkar något eller om det bara är ett mät feno men, är det en inducerad spänning så lär det inte finnas just någon mätbar ström. Ville inte heller prova att hänga upp nån belysning innan jag gått till botten med detta.
Nej, det borde bara vara mätbart med ett högohmigt instrument. Testa att koppla in en last (glödlampa eller liknande) och mät.
Jag har dock hört talas om att just vissa LED-lampor kan lysa jättesvagt trots att dom är avstängda på grund av induktion.
Jag har dock hört talas om att just vissa LED-lampor kan lysa jättesvagt trots att dom är avstängda på grund av induktion.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jo det är som sagt ett vanligt fenomen, och det är vanligt att den mikroskopiska strömmen (bör handla om mikroampere) kan räcka för att få en LED att glöda svagt.
Jag ska hänga upp armatur , både lågenergi och led och prova, tänkte mäta spänning med last få se om det blir skillnad. Är enda sättet annars att separera fas ? Är ju inte möjligt här utan då kanska trappfunktion måste bort . Men börjar att hänga upp armatur
Dom där mätfelen är typiska med högohmiga instrument. Det blir en kapacitiv. Koppling mellan ledare i röret.
Det ekvalenta schemat blir en liten kondensator seriekopplad med ett motstånd på 10 Mohm. Över motståndet mäter en "perfekt voltmeter" upp 85 V.. Den perfekta voltmeter ( som inte finns har oändlig resistans.
Det ekvalenta schemat blir en liten kondensator seriekopplad med ett motstånd på 10 Mohm. Över motståndet mäter en "perfekt voltmeter" upp 85 V.. Den perfekta voltmeter ( som inte finns har oändlig resistans.
Hängde upp 2 armaturer med olika lampor, mäter nu 1 v på ena armaturen och 30 v på andra i släkt läge, ingen "glöder" eller flimrar ... mäter med en Fluke 76 ( har jag för mig ), mätte även med en budget multimeter och såg något lägre värden med denna.... låter det vara så för stunden 👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden