26 393 läst ·
36 svar
26k läst
36 svar
Spänning mellan nolla och jord på nyinköpt elverk.
Exakt hur kopplade du in detta i centralen?
Om man har ett verk som beskrivs i tråden så måste man ju tänka till lite om man kopplar in detta på centralen, annars borde man ju få 115 V på jord.
Om man har ett verk som beskrivs i tråden så måste man ju tänka till lite om man kopplar in detta på centralen, annars borde man ju få 115 V på jord.
Det var ingen pekpinne, jag är bara nyfiken på hur man gör rent prakiskt när man kopplar in ett enfasverk på en central.sawsaw skrev:
Ok, det är ingenting jag rekommenderar en lekman att göra (kan bli livsfarligt om man gör fel), du MÅSTE ha ett eget lokalt jordtag och går inte närmare in på det för den skull. Dessvärre orkar ett enfasverk inte med så mycket mer än det allra nödvändigaste som vattenpump, pelletsbrännare, cirk.pump, kyl/frys och lite ledbelysning. Krävs lite planering dock, för att inte ta kål på aggregatet.
Tänk på att det såkallade jordpettet inte är ett jordspett utan ett potentialutjämningsspett!
Den mittpunkts"jord" som du får i elverket skall inte kopplas ihop med ditt skyddsjordtag!
För det är inte skyddsjord
Du kan ju för skoj skull prova att använda ex en profitest på elverket! Då kommer du få mycket spännande mätvärden!
Du måste ha en nätavskiljare med automatik om du skall koppla det till det fasta nätet och ett separat jordtag som du skriver!
Dessutom kommer det juridiska och slår dig så hårt i huvet att det kommer bli tungt att vakna upp! Om det händer nått dvs. :
Människan är uppfinningsrik och det här med el är väl inte så svårt! Skulle lätt våga säga att reservkraft är det område inom det mycket elkunniga Sverige det finns sämst kompetens inom! Det är ett träsk!
friskt kopplat hälften brunnet!
Den mittpunkts"jord" som du får i elverket skall inte kopplas ihop med ditt skyddsjordtag!
Du kan ju för skoj skull prova att använda ex en profitest på elverket! Då kommer du få mycket spännande mätvärden!
Du måste ha en nätavskiljare med automatik om du skall koppla det till det fasta nätet och ett separat jordtag som du skriver!
Dessutom kommer det juridiska och slår dig så hårt i huvet att det kommer bli tungt att vakna upp! Om det händer nått dvs. :
Människan är uppfinningsrik och det här med el är väl inte så svårt! Skulle lätt våga säga att reservkraft är det område inom det mycket elkunniga Sverige det finns sämst kompetens inom! Det är ett träsk!
En profitest är gjord för ett TN-C-S system och inte ett IT-system, därav dom "spännande" mätvärdena!MatEr skrev:Tänk på att det såkallade jordpettet inte är ett jordspett utan ett potentialutjämningsspett!
Däremot är det inte förbjudet att använda IT-system i Sverige, och Jord är helt klart skyddsjord enligt mitt sätt att se det, men i detta fallet skilld från bägge faserna, för så får man betrakta systemet.
Precis som det ser ut i Norge, där man har 3-fas 230V med mittpunktsjordning. I detta fallet blir det 2-fas och jord med mittpunktsjordning!
Kunde knappast sagt det mer rätt!
Men jag har för mig att profitester är omställningsbar mellan TN-S och TN-C
Har för mig det fanns nått trick man kunde göra för att mäta utlösningstid och ström över jordfelsbrytare!
Men mmin jä'rna har några trasiga sektrorer så!
Men jag har för mig att profitester är omställningsbar mellan TN-S och TN-C
Har för mig det fanns nått trick man kunde göra för att mäta utlösningstid och ström över jordfelsbrytare!
Men mmin jä'rna har några trasiga sektrorer så!
Där vill jag säga att du har fel! Jag vet inte hur FMV gör men enligt SEK Handbok 447 så SKA även en transportabel generator med mittpunktsjordning anslutas till ett lokalt jordtag (inte pinnen som hör till generatorn) om den matar en fast anläggning. Mittpunkten ansluts alltså till jordtaget, s.k sann jord och PE-skenan.MatEr skrev:
Däremot är det inget krav att systemet ska skyddsjordas vid en tillfällig anläggning, men däremot potentialutjämnas till ett s.k IM-system.
vad skulle en normal jordfelsbrytare kunna göra i ett system med en sådan här generator?
Summaströmmen borde ju inte kunna bli annat än noll.
eventuell potential till omvärlden borde ju inte vara annat än statiskt uppbyggd spänning eller kapacitiv spänning.
vilket jag ser om enda anledningen till att potentialutjämna ett sånt här system.
annars skulle det väl vara säkrast att försöka hålla sysemet så isolerat som möjligt från jord med helt flytande potentialer som bakom en isolertrafo...
Summaströmmen borde ju inte kunna bli annat än noll.
eventuell potential till omvärlden borde ju inte vara annat än statiskt uppbyggd spänning eller kapacitiv spänning.
vilket jag ser om enda anledningen till att potentialutjämna ett sånt här system.
annars skulle det väl vara säkrast att försöka hålla sysemet så isolerat som möjligt från jord med helt flytande potentialer som bakom en isolertrafo...
att antingen så får man en felström mellan faserna, och då löser inte jfb ut. eller så får man INGEN strömgenomgång till något annat än faserna eftersom dom saknar potential mot omvärlden så länge man INTE får för sig att jorda.
i störresammanhand blir det rätt stora potentialer mot jornd i form av statiska och kapacitiva spänningar och det kan bli otäckt med ett ojordat 400 000V-system.
Men i ett sånt här litet system borde det grovt sett vara säkrare att inte potentialutjämna eller jorda än att göra det, och då har jfb heller ingen funktion
Precis som efter en isolertrafo.
i störresammanhand blir det rätt stora potentialer mot jornd i form av statiska och kapacitiva spänningar och det kan bli otäckt med ett ojordat 400 000V-system.
Men i ett sånt här litet system borde det grovt sett vara säkrare att inte potentialutjämna eller jorda än att göra det, och då har jfb heller ingen funktion
Precis som efter en isolertrafo.
Risken med ett portabelt elverk är att det mycket väl kan bli jordat utan att man har detta för avsikt. Verket kanske står i en vattenpöl eller ansluts till en maskin som i sin tur står i förbindelse med jord.
Förhållandet är precis det samma som i vanliga 230/400 V nät, det är bättre att jorda på ett kontrollerat sätt och använda skyddsjord och JFB än att försöka hålla nätet isolerat från jord, vilket i längden är dömt att misslyckas.
Förhållandet är precis det samma som i vanliga 230/400 V nät, det är bättre att jorda på ett kontrollerat sätt och använda skyddsjord och JFB än att försöka hålla nätet isolerat från jord, vilket i längden är dömt att misslyckas.
vilket de inte förrän nu har kommit på i norge när de inför TN system istället för IT.mycke_nu skrev: