sysmali
Är på jakt efter någon typ av stålband för att hålla ihop en stock som har en spricka och börjar separera. Stocken håller upp taket över uteplatsen. Tanken är att byta ut stocken senare.

Jag tänker mig något liknande band som håller ihop en badtunna, men hittar inget prisvärt alternativ för mindre omkrets. Typ detta http://www.clasohlson.com/se/Slangklämsband/30-7639 men aningen bredare och kraftigare.

Tips ?

Redigerat:
sysmali
SergeantSnorkel skrev:
Spikband? [länk]
Tack, skulle kunna fungera. Helst skulle jag vilja kunna spänna, så jag får ihop stocken en aning.

Det går att spänna ett spikband om man skruvar. Man sätter skruven lite snett och har bandet en bit upp på skruven när man börjar dra i den. Allt eftersom skruven åker i så dras bandet med och spänns. (Lite svårt att förklara, hoppas du förstår).

Det borde också gå att sätta ett excenterlås på spikband (eller liknande band) för att spänna det.

Två stycken metallplattor av tillräcklig tjocklek, säg kanske 6-7mm, och fyra gängstänger med muttrar. Sen drar du åt dem så mycket du vill.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
sysmali.. du känner ingen som jobbar på (utlastning , paketering ) på något företag ?
Man brukar spänna stålband runt tyngre gods som ska skickas iväg någonstans.

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
sysmali
Micro skrev:
sysmali.. du känner ingen som jobbar på (utlastning , paketering ) på något företag ?
Man brukar spänna stålband runt tyngre gods som ska skickas iväg någonstans.
Hade varit smidigt om jag kände någon som arbetar med paketering, vilket jag inte gör. Köpte spikband som kommer att provas. Om det blir för klent så kör jag Fluxors variant med metallplattor.

Tack för era svar !

sysmali skrev:
Jag tänker mig något liknande band som håller ihop en badtunna, men hittar inget prisvärt alternativ för mindre omkrets. Typ detta [länk] men aningen bredare och kraftigare.

Tips ?
Att du sätter flera än en av de där slangklämmorna.

Jag tror det blir svårt med ett spännband av textil då det är såpass lite som ska spännas ihop, samt att textilen i sig är flexibel, och bandet kommer att fördela kraften runt hela stocken...

Ta det kraftigaste spikbandet du får tag i, tex 30*1. Kapa det så du får ett glapp på ca 10cm mot runtomkretsen.
Sen monterar du gängstång M6 el M8 med genom ändarna i spikbandet, och böjer gängstaven något så den följer stocken.
Mutter och bricka innan spikbandet, så kan du skruva ihop gängstaven med en blocknyckel och spänna bandet.
spikband_stock.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta det försiktigt, spricker bandet kommer det fjärda och snärta.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.