Har en Husqvarna raider 13 C där remspännare till klippagregatet inte fungerar som jag vill… sträckaren är helt slack, ska de sitta någon fjäder som spänner upp? Har tagit ner remspännare och allt ser okej ut men det är ju ögonen man först blir blind på 🫣
Tacksam för hjälp

• IMG_7626.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7627.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7631.jpeg
    Skapa konto
Har aldrig skruvat med en sån här eller kört nån för den delen men jag tycker att det ser ut som att armen som fjädern fäster i borde vara mer ut mot sidan av maskinen så att den faktiskt kan spänna remmen?
Känns vekt om det är så att det enbart är friktion mellan remspännaren och hävarmen till fjädern som ser till att hävarmen inte kan vrida sig?
Men ibland gör man ju konstruktioner veka av en anledning.

Jag hade lossat skruven som håller hävarm och spännare för att se om den går att dra ut mot höger om man tittar i maskinens färdriktning.
Och kanske lossa vajern på aggregatet först så att man kan dra skruven utan att ha en fjäder man spänner samtidigt.

Men jag kan ha tolkat bilderna helt fel.

MultiMan
Något är uppenbart helt felmonterat. Den som har lättast att fixa det är ägaren som har tillgång till maskinen. Gör en ritning på prylarna och tänk hur spännaren måste löpa för att kunna verka som tänkt. Under tiden ska jag se om jag kan hitta en sprängskiss och kanske hitta hur det ska vara.

https://www.gräsklipparbutiken.se/dokument/bibliotek/Image/Akgrasklippare/R13/Rider-13-2004-K46.pdf

Det första jag noterar på videon är att det sitter ett metallbleck på spännaren som inte gör någon nytta om hjulet verkligen ska trycka från det hållet du försöker. Om inget är ditskruvat fel så ska hjulet antagligen trycka på remmen på andra sidan och då ska remmen in mellan spännhjulet och blecket.

Redigerat:
  • Gilla
Tompan12
  • Laddar…
MultiMan
Finns massa bra videos:

Skiljer din modell något är det bara att leta efter fler.

MultiMan MultiMan skrev:
Något är uppenbart helt felmonterat. Den som har lättast att fixa det är ägaren som har tillgång till maskinen. Gör en ritning på prylarna och tänk hur spännaren måste löpa för att kunna verka som tänkt. Under tiden ska jag se om jag kan hitta en sprängskiss och kanske hitta hur det ska vara.

[länk]

Det första jag noterar på videon är att det sitter ett metallbleck på spännaren som inte gör någon nytta om hjulet verkligen ska trycka från det hållet du försöker. Om inget är ditskruvat fel så ska hjulet antagligen trycka på remmen på andra sidan och då ska remmen in mellan spännhjulet och blecket.
De var jag som monterat remmen fel…🫣 monterade ihop det som det var efter haveriet… antagligen har remmen hoppat fel då.
Remmens baksida ska ligga mot sträckaren och för att få spänn på remmen så skulle den ligga på ”den andra remmen” då vart det bra 👍 tack för erat arrangemang 😃

T Tompan12 skrev:
Har en Husqvarna raider 13 C där remspännare till klippagregatet inte fungerar som jag vill… sträckaren är helt slack, ska de sitta någon fjäder som spänner upp? Har tagit ner remspännare och allt ser okej ut men det är ju ögonen man först blir blind på 🫣
Tacksam för hjälp
Remmen skall ligga på andra sidan så att den hamnar imellan plåttungan och hjulet. Om du lossar plasthandtaget så skall fjäderspänningen släppa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.