847 läst ·
4 svar
847 läst
4 svar
Spänna koniska hjullager
Har koniska hjullager på bakhjulen på bilen men blir inte riktigt klok på hur hårt det ska dras.
Läser lite olika instruktioner att man ska dra hårt och sen släppa si och så men då tycker jag att man känner ett glapp i lagret och det ska visst inte vara rätt det heller.
Så frågan är vad man ska gå efter mest?
Skruva på hjulet och bända uppe och nere och spänna tills bara ett ytterst litet glapp kan märkas?
Kan det vara rätt eller blir det för hårt på det sättet?
Läser lite olika instruktioner att man ska dra hårt och sen släppa si och så men då tycker jag att man känner ett glapp i lagret och det ska visst inte vara rätt det heller.
Så frågan är vad man ska gå efter mest?
Skruva på hjulet och bända uppe och nere och spänna tills bara ett ytterst litet glapp kan märkas?
Kan det vara rätt eller blir det för hårt på det sättet?
Det är ju såklart olika på olika olika bilar släp osv.
Men det förekommer dem som ska ha lite förspänning och andra ska ha lite spel.
Själv hade jag nöjt mig med att skruva åt kronmuttern för hand och sedan lossa tills en precis har ett litet spel på ett par tiondelars mm.
Men det förekommer dem som ska ha lite förspänning och andra ska ha lite spel.
Själv hade jag nöjt mig med att skruva åt kronmuttern för hand och sedan lossa tills en precis har ett litet spel på ett par tiondelars mm.
Jag svarade ditt andra inlägg, men, ansätt lagret till glappfritt och "lite till", släpp till ett spel på 1 till 3 hundradels millimeter. En hundradel känns som "nästan nästan glappfritt" och tre hundradelar som "ett litet men tydligt spel".
Lagret sätter sig de första hundra milen så lägg spelet på litet med nya lager och kontrollera efter 100 - 300 mil.
Lagret sätter sig de första hundra milen så lägg spelet på litet med nya lager och kontrollera efter 100 - 300 mil.
Redigerat:
Du menar så man kan känna det spelet när man tar i hjulet och bänder fram och tillbaka?D Du och 19till skrev:
Är ju stor skillnad om man gör så eller bara känner på bromsskivan med hjulet avskruvat.
Ska det nu var ett spel så mäter man spelet fram och tillbaka i lagret i axelns riktning. Då sätter en lämpligen en indikatorklocka på bromstrumman som mäter mot axelns centrum.
En kan inte gå efter glappet i vickande riktning eftersom lagret även skulle kunna ha ett litet spel mot axeln.
Sätt inte på hjulet än.
En kan inte gå efter glappet i vickande riktning eftersom lagret även skulle kunna ha ett litet spel mot axeln.
Sätt inte på hjulet än.
Klicka här för att svara