Jag håller på att renovera vår övervåning och har nu brutit upp golvet för att rikta om golvbjälkarna. Det är isolerat med sågspån och jag har nu grävt ur så mycket att jag kommer åt att spå dit de nya bjälkarna, nu till funderingen, jag har en del mineralull kvar sedan tidigare projekt. Skulle man kunna lägga den rakt uppepå sågspånet? Har läst en del olika om detta, men då har det främst gällt isolering av vindsutrymmen och dylikt.
Sen har jag en annan fråga. Jag har en massiv trävägg mellan rummet och en kallvind, på den sitter det en form av papp, denna får jag ta ner då jag skall spåra in lite ny el, vad bör jag ersätta denna med? Något tätt eller något mer diffusdionsöppet?
Sen har jag en annan fråga. Jag har en massiv trävägg mellan rummet och en kallvind, på den sitter det en form av papp, denna får jag ta ner då jag skall spåra in lite ny el, vad bör jag ersätta denna med? Något tätt eller något mer diffusdionsöppet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Varför vill du ha mer isolering i ett mellanbjälklag? Ljudisoleringen blir sannolikt inte bättre.
På vilken sida av väggen sitter pappen?
På vilken sida av väggen sitter pappen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att ljudisoleringen blir bättre om du bara behåller sågspånen. Man skall helst inte fylla facken. Pappen är antagligen svart asfaltimpregnerad papp (kallas AC350). Köp ny sådan. Den har en viss diffusionstäthet.
Ok, finns det några risker eller nackdelar med att peta i lite mineralull istället?J justusandersson skrev:
Som du ser på bilden är pappen ej svart, utan den känns iprincip som vanlig golvpapp, kanske något lite styvare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ljudisoleringen blir i princip sämre om du petar in mer mineralull. Sågspånen har högre volymvikt och man bör inte fylla facken för bästa resultat.
Det är helt diffusionsöppen papp. På den varma sidan bör man använda något som har bättre ångmotstånd, t.ex. asfaltpapp.
Det är helt diffusionsöppen papp. På den varma sidan bör man använda något som har bättre ångmotstånd, t.ex. asfaltpapp.
Ok. Då ska jag kika på att sätta det istället. Skall spåra lite el i väggen först. Hade sen planer på att sätta OSB/spånskiva och sedan gips. Skivan sätter jag för att jämna till väggarna. Bör jag sätta pappen mellan träväggen och skivan eller mellan skiva och gips?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ljudisolering hus från 1940 - Byta sågspån mot mineralull?
Byggmaterial & Byggteknik -
Okej att byta ut lite sågspån mot mineralull?
Isolering -
Sågspån ut - mineralull in! Isolera gammal vind - blev det bättre?
Isolering -
Kutterspån mellanbjälklag
Isolering -
Risk att byta spån mot mineralull i mellanbjälklag?
Isolering