Hej. Håller på förbättra ventilationen i vårat tegelhus med självdrag. Vi flyttade in för ca 7mån sedan och kom ifrån ett hus med FTX. I detta hus är det inte ekonomiskt försvarsbart att installera då det är tegel, betong och har sutteräng. Frånlufts fläktar håller jag på installera och det finns tillluftsventiler borrade i några sovrum. Så vi bör addera Spaltventiler innan vi bestämmer oss för att borra riktiga om det behövs. Fönstren är äldre och de ät alla öppningsbara. När vi sedan investerar i nya så får vi ta ställning vilka behov finns då. Iaf som jag förstår så skall man borra genom fönsterkarmen? Behöver tips och råd. 2 olika fönster installationer på bilden.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Med de fönstren kan du nog välja om du vill ha spaltventilen i karmen eller fönsterbågen.
Bild på utsidan skulle ju underlätta att se om du kan ha plats att borra i karm.

Första bilden finns lite plats på karmen kanske. Men andra som går utåt finns ingen karm utan är inbyggd. Så den får bli bågen.

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Bild utifrån tack

F fribygg skrev:
Bild utifrån tack

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Det bör gå att sätta spaltventil i karmen på väggen med fasadtegel.
Jag skulle hellre ta upp en vanlig tilluftsventil i väggen ovan fasadteglet, det ser enkelt ut.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
På den ljusa ytterväggen finns väl inget skäl att välja spaltventil, det ser ut som en enkel regelvägg med liggande träpanel på utsidan. Borra med ett klenare pilotbor/installations borr och ta sen ett fyrtumshål med hålsåg så blir det enkelt att få tillluft.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det bör gå att sätta spaltventil i karmen på väggen med fasadtegel.
Jag skulle hellre ta upp en vanlig tilluftsventil i väggen ovan fasadteglet, det ser enkelt ut.
Ja, skall kolla mer noga.

F fribygg skrev:
På den ljusa ytterväggen finns väl inget skäl att välja spaltventil, det ser ut som en enkel regelvägg med liggande träpanel på utsidan. Borra med ett klenare pilotbor/installations borr och ta sen ett fyrtumshål med hålsåg så blir det enkelt att få tillluft.
Sant, lite orolig att elkablar kan gå där då det finns flera el doser ovan fönster. Det är i samma vardags rum men men mitt emot varandra. Dock ser fönstren på tegel fasad sidan lika på sovrummet som behöver en till luft.

Sätt spaltventiler i bågen, tycker det är mer lättjobbat när man kan haka av bågen, täta mellan bågarna om det är kopplade fönster (runt hållningen)

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
V Vante skrev:
Sätt spaltventiler i bågen, tycker det är mer lättjobbat när man kan haka av bågen, täta mellan bågarna om det är kopplade fönster (runt hållningen)
Blir inte ventöppningen ganska liten i ett sånt rum som inte har flera fönster?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.