Hej!
Behöver råd från personer med erfarenhet av utvändig målning av trä.
Vi har en pågående fasadrenovering i vår BRF. På balkongerna var planen att en
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
dast måla om de befintliga träpanelerna. På min balkong hade vissa brädor svällt på grund av fukt och de skadade brädorna byttes därför ut.
De utbytta brädorna är inte nya, utan återanvända gamla träbrädor från tidigare arbete. De har kvar sin gamla färg, som skiljer sig från färgen på de befintliga brädorna – både i kulör och typ av färg. Nu ska hela panelen målas om.
När jag tittar närmare ser jag att den gamla färgen på vissa ställen släpper i ett elastiskt lager. På ytorna finns också ojämnheter, färgrinnor och små partiklar som verkar ha målats in tidigare utan tillräckligt förarbete.
Skruvarna som panelen är fäst med är försänkta cirka 3–5 mm. Runt de nya skruvhålen har träfibrer tryckts upp och färgen har spruckit och lossnat.
Min fråga är: vilket förarbete bör göras innan hela panelen målas om för att få ett hållbart och snyggt resultat? Bör all lös och dåligt sittande färg tas bort, bör uppstickande träfibrer och skador runt skruvhålen åtgärdas, och hur bör man förbereda ytor där det finns olika typer av gamla färgskikt?
Jag behöver också förstå vilka åtgärder som bör göras av fackpersoner och vilka mindre förberedelser som eventuellt kan göras själv för att säkerställa ett bra slutresultat.
Jag vill säkerställa att arbetet görs på rätt sätt så att färgen håller även efter vintern med fukt och temperaturväxlingar.
Jag bifogar bilder och tar gärna emot synpunkter från personer med erfarenhet av träunderhåll och målning utomhus