Jag fick ärva två gäsklippare. Båda är husqvarna, den ena XTL55 och den andra är en R152SV.
Hittar ingen bra info om dom.

Kan jag köra dom med akrylatbensin eller behöver jag ha E5 bensin?

Det är vanliga fyrtaktare, den ena en Briggs och den andra en Briggs eller kanske Honda.
Vanlig bensin 95 eller den dyrare alkylatbensinen funkar lika bra.

Frerider
Rekommenderar att köra på vanlig bensin på äldre klipprar så E5 blir bra..

BigR
Kör på 98 oktan så blir det vanlgtvis E5. Sedan några år är 95 oktan = E10.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
C crazy d skrev:
Jag fick ärva två gäsklippare. Båda är husqvarna, den ena XTL55 och den andra är en R152SV.
Hittar ingen bra info om dom.

Kan jag köra dom med akrylatbensin eller behöver jag ha E5 bensin?
Med risk för att bli nedsablad igen av ett antal bilbensinförespråkare, sticker jag ut hakan igen och säger: kör på alkylat, helst aspen så slipper du problem. Kostar det dubbla, javisst, men du kör knappast upp mer än 20-25 liter på en säsong. En extra kostnad på 3-400kr.

• Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Med risk för att bli nedsablad igen av ett antal bilbensinförespråkare, sticker jag ut hakan igen och säger: kör på alkylat, helst aspen så slipper du problem. Kostar det dubbla, javisst, men du kör knappast upp mer än 20-25 liter på en säsong. En extra kostnad på 3-400kr.
Tydligen så är aspen viktigast på vintern. När man inte kör maskinen! Annars kan förgasaren gå sönder. Gäller både nya och gamla modeller.

P Per i Hamrånge skrev:
Håller med. Min lokala gräsklipparfirma har dessutom pant-system på Aspen så man får 60-70:- rabatt när man kommer in med gammal Aspen-dunk så fyller dom från storfat.

Då är Aspen inte alls särskilt mycket dyrare än vanlig bensin i den mängden. 👍🏻

• Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Tankar alkylat vid pump, både 4T och 2T.

• Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.