Hej har tidigare frågat om ventilation utan resultat men provar på nytt. Inte svårt att hitta dessa ventiler men hittar inte någonstans råd att montera ventilen i utrymmet ovanför fönsterkarmen , eftersom har en timmerstuga där tjockleken på väggen med fönster fogar blir c:a 203 mm är det nödvändigt att ha typ någon sorts kasett som är tät nog så att inte kondens ursakar fuktskador i isoleringen o väggen . Luftspaltventiler verkar vara någonstan 20- 30 mm i djup ! Tacksam för råd .

Vet inte om det är svar på din fråga men spaltventilerna sitter ju inbyggd endast i fönsterkarmen.
Förenklat förklarat så är det ju "bara" en öppning igenom karmen som går att öppna o stänga.
På vilket sätt är du orolig för kondens?

Tack för svaret. Grejen är just det att vill inte borra i fönsterkarmar ( minskar isoleringsförmågan ) utan vill ha ventilen i utrymmet ovanför fönstren bakom , genom fönsterfogar nå. På timmerstuga måste det alltid vara marginal för att stommen sjunker med tiden. I detta fall 10 cm. Detta utrymme är tänkt att ha isolering. Men skulle kunna använda en del av detta till ventilation . Eftersom det bildas kondens när kall luft strömmar in mot husets varma behövs det som en kasett , där djupet är 203 mm dvs samma tjocklek som väggen .Där har jag inte hittat någon lösning. Tacksam för råd .

K kittyjussila skrev:
Tack för svaret. Grejen är just det att vill inte borra i fönsterkarmar ( minskar isoleringsförmågan ) utan vill ha ventilen i utrymmet ovanför fönstren bakom , genom fönsterfogar nå. På timmerstuga måste det alltid vara marginal för att stommen sjunker med tiden. I detta fall 10 cm. Detta utrymme är tänkt att ha isolering. Men skulle kunna använda en del av detta till ventilation . Eftersom det bildas kondens när kall luft strömmar in mot husets varma behövs det som en kasett , där djupet är 203 mm dvs samma tjocklek som väggen .Där har jag inte hittat någon lösning. Tacksam för råd .
Själva kanalen är väl inga problem https://www.leifarvidsson.se/kanal-ra-till-flex-stal-fb men vad skulle bli bättre än karmborrning ?

Varför inte sätta i karmen.

Tror spaltventil i ditt fall skulle vara utmärkt!
Vet inte om isolerförmågan har ngn betydelse oavsett var du sätter en ventil, i mina ögon tycker jag du krånglar till det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.