R
Jag kan väl tycka att om din svärmor använder grannens tomt för att ta sig in/ut ur bilen så är de ju egentligen hennes problem att hennes uppfart inte är stor nog för hennes bil. Grannen kanske tanker sig parkera sin bil på sin uppfart och vill inte riskera att inte kunna parkera sin bil pga din svärmor star för nära. Jag skulle som granne troligen göra samma sak. Dock hade jag hintant I förväg om att jag skulle sätta upp spaljen.

Fast spaljen löser ju inte grannens ev. faktiska problem. det blir ju minst lika svårt för grannen att parkera nära gränsen med en spalje där.

hempularen skrev:
Fast spaljen löser ju inte grannens ev. faktiska problem. det blir ju minst lika svårt för grannen att parkera nära gränsen med en spalje där.
Grannen har förmodligen det vänstra huset och parkerar med passagerarsidan mot spaljen/tomtgränsen.
Problemet går kanske lösa om svärmor backar in på sin plats.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men vet vi att grannen hade ett problem?
Kanske bara tycker spalje är snyggt, eller vill skärma siktlinjer eller...

R
Det här är radhus verkar det som så då borde de ju även bli problematiskt med en spalje även för grannen om man ska få plats med två bilar och komma in och ut smidigt. Jag tror att spaljen är ett sätt för den nya grannen att helt enkelt visa att man inte vill ha svärmodern parkerandes för nära ens parkering då det blir svårt för denna att få plats...jag hade nog gjort likadant..

Redigerat:
Det kan ju också vara så att grannen tröttnat på att få snö inskottad (eller bara inblåst pga förhärskande vindriktning) på sin del av garageuppfarten.

nikasp
Vi har en granne med thujahäck som ställer till det på liknande sätt. 25 meter och hängde in 70 cm som värst på vår fyra meter breda skaftväg vilket ej är OK. Jag tog kostnaden och lite sura miner för att få det gjort direkt, klipper man vid fel tid så kan den bli en brun vägg. Jag är väldigt tveksam till häckar och staket på eller för nära tomt om man inte delar på dem gemensamt. Annars ska man se till att man kan sköta häck eller staket utan att gå in på grannens tomt. Thujan är satt 50 cm in men borde vara 150 enligt vad jag läst då de blir så stora.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.