Har bredspacklat samtliga väggar i rummet två gånger (mycket förarbete med andra ord). Har nu grundmålat med en billig matt takfärg och problemet är att väggarna suger upp allt vatten, vilket gör att det bildas fina nät av sprickor.

Kan jag bara försöka täcka dessa sprickor med färg när det första lagret torkat, eller måste jag ta fram spacklet igen?  ???

Tacksam för råd...
 
Jag fick tipset av en färghandlare att limstryka väggarna (dvs rolla på "löst" blandat tapetklister) som jag spacklat mycket på innan jag målar för att inte spacklet ska suga så mycket färg. Fast det är väl kanske lite för sent för dig nu...
 
Billig takfärg är ingen bra grundfärg. Det finns särskild grundfärg till väggar och då får man ett bra resultat. Ett exempel är Caparol Supertäck Grund.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.