Hej!
Skulle ni kunna hjälpa mig lösa ett dilemma?
Jag tog bort tapeter för att kunna spackla&måla rummet. När jag spacklar formas longa vertikala luftbubblor. Luftbubblorna formas mellan träskivor där jag lägger spackelremsa för att undvika framtida sprickor i spacklet. Samma luftbubblor formas när jag använder glasfiberremsa istället spackelremsa.

1. Varför händer detta?
2. Hur undviker man detta i framtiden?

Bilder med korta förklaringar:
1. Första bilden visar underlaget som spacklades. Det när någon slags träskivor
2. Sprickor mellan träskivorna (osäker vad det är för material, men något träbaserat)
3. Luftbubblor formas under tiden spacklet torkar. Luftbubblorna formas ganska exakt mellan träskivorna.
4. Storleken på luftbubblor
5. Glasfiberremsa eller spackelremsa som användes.

• Vägg med borttagen tapet i ett rum, synliga träskivor och vita spackelränder. Verktyg och material på golvet och ett bord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka mellan två träskivor på en vägg, där luftbubblor i spacklet bidrar till ojämnhet efter tapetborttagning.
    Skapa konto
  • Lång vertikal luftbubbla och sprickor i torkande spackel på träskivor.
    Skapa konto
  • Måttband visar storlek på luftbubbla i spackel mellan träskivor på vägg.
    Skapa konto
  • Två rullar av spackelremsa och glasfibertejp ligger bredvid varandra på en kartongliknande yta.
    Skapa konto
Det där blir aldrig bra klä väggen med gips istället. Ser ut som du har treetex eller spånskivor det är svårt att få fina skarvar på det.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
70 talshus?
Om det är samma som jag har så.är det typ tjocka "masonitskivor". Blev samma dåliga resultat när jag gjort samma. När dom spacklat skarvarna på 70ntalet ser det ut som dom använt gips.

sätt renoverongsgips över om du inte vill riva ner skivorna.
Jag rivit ner allt till stommen i dom rum jag gjort om eftersom jag dragit nytt kablage i väggarna också.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
K
Vad har du tänkt ha för ytskikt sen? Tapeter eller måla?

Har svårt att se att det blir så bra att spackla på dom där träskivorna, ser inte riktigt ut som tretex men nästan. Vad har du använt för spackel? Vanligt gipsspackel?

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det där blir aldrig bra klä väggen med gips istället. Ser ut som du har treetex eller spånskivor det är svårt att få fina skarvar på det.
Hur kommer det sig att något så enkelt inte kan bli bra?
Finns det något mer som kan gå fel när man spacklar treetex eller spånskivor?

T TheGame skrev:
70 talshus?
Om det är samma som jag har så.är det typ tjocka "masonitskivor". Blev samma dåliga resultat när jag gjort samma. När dom spacklat skarvarna på 70ntalet ser det ut som dom använt gips.

sätt renoverongsgips över om du inte vill riva ner skivorna.
Jag rivit ner allt till stommen i dom rum jag gjort om eftersom jag dragit nytt kablage i väggarna också.
Ja, 1975
Bifogar en bild med någon sorts certifikat. Detta fanns på skivorna under taperterna.
Var det något mer än luftblåsor som blev dåligt när du gjorde det?

• Bilden visar ett gammalt certifikat på pappskiva med text om tillverkning och kontroll från 1975, hittad under tapeter.
    Skapa konto
Hur gjorde du spacklingen? Jag brukar börja med att spackla igen skarven en eller två gånger innan jag spacklar med remsa över.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad har du tänkt ha för ytskikt sen? Tapeter eller måla?

Har svårt att se att det blir så bra att spackla på dom där träskivorna, ser inte riktigt ut som tretex men nästan. Vad har du använt för spackel? Vanligt gipsspackel?
Bifogar en bild på spacklet som jag använt.
Varför är du tveksam till att detta kan bli bra? Jag har begränsad erfarenhet med spackel, så skulle uppskatta alla tips och förklaringar som jag kan få.

Vad, utöver blåsor, kan gå fel när man spacklar dessa skivor?

• Bild på en Luxi-spackelhink med instruktioner och produktinformation, inklusive torktid och användningsråd på etiketten.
    Skapa konto
K Kurtivan skrev:
Hur gjorde du spacklingen? Jag brukar börja med att spackla igen skarven en eller två gånger innan jag spacklar med remsa över.
Steg 1: Spacklade allt, utom skarven.
Steg 2: Spacklade endast skarven. Spacklade in glasfiberremsa med första spacklingen. Det blev inte bättre när jag testade med spackelremsa istället för glasfiberremsa.

Hade du liknande underlag (treetex eller spånskivor)? Hur blev slutresultatet, om jag får fråga?

• Vägg med ojämn spackling och synliga skarvar, spacklad med glasfiberremsa.
    Skapa konto
Redigerat:
L Lukas C skrev:
Ja, 1975
Bifogar en bild med någon sorts certifikat. Detta fanns på skivorna under taperterna.
Var det något mer än luftblåsor som blev dåligt när du gjorde det?
Det sprack och hade sig. Men det var första rummet. Alla andra rummen rev jag ner även skivorna bpde för nya kablar som jag skrev tidigare och bättra på ljudisolering.
Är det en yttervägg, blåsorna ser extremt stora ut.
Har du sånt drag i ventilationen och otäta väggar att det därför blir sådana bubblor?.

Jag vill minnas att mina var mörkare men står det gullringshus där så är det nog samma :)

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Upp med renoveringsgips, limma pappersremsa i skarvarna, spackla. Kommer spara dig huvudvärk i flera år framöver.....

• Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
L Lukas C skrev:
Steg 1: Spacklade allt, utom skarven.
Steg 2: Spacklade endast skarven. Spacklade in glasfiberremsa med första spacklingen. Det blev inte bättre när jag testade med spackelremsa istället för glasfiberremsa.

Hade du liknande underlag (treetex eller spånskivor)? Hur blev slutresultatet, om jag får fråga?
Ja, jag har träfiberskivor, på en del ställen masonit och på en del treetex. Det har aldrig blivit som hos dig. Prova att göra det i fler moment som jag beskrev tidigare.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det sprack och hade sig. Men det var första rummet. Alla andra rummen rev jag ner även skivorna bpde för nya kablar som jag skrev tidigare och bättra på ljudisolering.
Är det en yttervägg, blåsorna ser extremt stora ut.
Har du sånt drag i ventilationen och otäta väggar att det därför blir sådana bubblor?.

Jag vill minnas att mina var mörkare men står det gullringshus där så är det nog samma :)
Detta är en yttervägg. Väggens täthet lämna mycket att önska, verkar det som.

MathiasS MathiasS skrev:
Upp med renoveringsgips, limma pappersremsa i skarvarna, spackla. Kommer spara dig huvudvärk i flera år framöver.....
Tack! Det lutar åt renoveringsgips.
Får jag fråga vilken huvudvärk man riskerar om man skippar renoveringsgips?
Är ganska ny och skulle vilja ha bättre koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.