Hej, jag håller på att ta bort gamla silikonfogar som varit fula med svartmögel och ett av de mest utsatta områdena var där det saknas en bit fog och silikonen hade släppt och vatten hade samlats.

Jag har fått bort vattnet och behandlat med mögel-fri. Jag undrar om jag kan lägga lite ny våtrumsspackel innan jag sätter ny silikonfog?

Tack på förhand.

Så här ser det ut nu:

• Ett hörn där kakel möter golv och en gammal silikonfog saknas, med synliga tecken på vatten och mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
då är det nog bättre du använder kakelfog och skulle den spricka i framtiden så kan du lägga silikonfog över

• Gilla
Joakimhew
  • Laddar…
T tergo skrev:
då är det nog bättre du använder kakelfog och skulle den spricka i framtiden så kan du lägga silikonfog över
Tack! Kan jag lägga det direkt över den fula biten som är kvar i sprickan eller måste jag rensa ut det först?

vilket område handlar det om? Är det golvet vi ser?

• Gilla
Joakimhew
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vilket område handlar det om? Är det golvet vi ser?
Yes det är golvet

Fyll i med vanlig hårdfog .

• Gilla
Joakimhew
  • Laddar…
Då ska du nog inte använda silicon alls.

• Gilla
Joakimhew
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Då ska du nog inte använda silicon alls.
Nej tyckte också det var konstigt att dom lagt silikon men tror det är gjort för att dölja ojämnheterna :(

Det är inga problem att använda silikon men den får inte bottna, fukten måste kunna vandra förbi

• Gilla
Joakimhew
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Det är inga problem att använda silikon men den får inte bottna, fukten måste kunna vandra förbi
Okej, hur ser det ut om jag kör lite våtrumsspackel för att fylla i sprickorna innan jag lägger silikon? Har spackel hemma redan så kör gärna det om det går

Nä inget spackel, det fungerar inte. Du måste ha riktig kakelfog i lämplig kulör.

• Gilla
KakelDaniel och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nä inget spackel, det fungerar inte. Du måste ha riktig kakelfog i lämplig kulör.
Tack så mycket för svar! Köper hem lite kakelfog och fyller i :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.