Hej! Behöver lite tips här från folk som vart på det här förut. Jag bor i ett hus där det enkom är ett lager tunn tapet plus en strukturtapet ovanpå allt. Jag vet detta då mina föräldrar byggt huset och jag sen tog över. Strukturtapeterna är målade otal gånger. Men jag är verkligen nu efter 20 år så trött på dom så jag dör. Min ekonomi är ensamstående sjukpensionär, således typ minus så vill lösa detta på absolut billigaste sätt möjligt. Jag är inte rädd för att göra jobbet själv, inte heller rädd för att låta det ta lång tid. Frågan är bara hur jag ska göra för bästa resultat? Jag skrapade bort en vägg där jag satte reniveringstapet, dock märkte jag sen att den var för tunn så minsta grej ändå syns bakom... Så, vilka alternativ finns för en fattiglapp som tröttnat på struktur? Är det bredspackling eller grövre renoveringtapet? Några tips på vad man borde investera i så fall? Vore väldigt tacksam för tips. MVH Cecilia

C CissieW skrev:
Hej! Behöver lite tips här från folk som vart på det här förut. Jag bor i ett hus där det enkom är ett lager tunn tapet plus en strukturtapet ovanpå allt. Jag vet detta då mina föräldrar byggt huset och jag sen tog över. Strukturtapeterna är målade otal gånger. Men jag är verkligen nu efter 20 år så trött på dom så jag dör. Min ekonomi är ensamstående sjukpensionär, således typ minus så vill lösa detta på absolut billigaste sätt möjligt. Jag är inte rädd för att göra jobbet själv, inte heller rädd för att låta det ta lång tid. Frågan är bara hur jag ska göra för bästa resultat? Jag skrapade bort en vägg där jag satte reniveringstapet, dock märkte jag sen att den var för tunn så minsta grej ändå syns bakom... Så, vilka alternativ finns för en fattiglapp som tröttnat på struktur? Är det bredspackling eller grövre renoveringtapet? Några tips på vad man borde investera i så fall? Vore väldigt tacksam för tips. MVH Cecilia
Jag har använt renoveringstapet på ett antal ställe och det syns inte genom.
Den jag använt var relativt tjock så finns säkert olika varianter.
Sen kanske det beror på vilken typ av struktur det är på den gamla tapeten.

Annars är det ju att bredspackla.
Tar väl lite tid att lära sig och sen ska det slipas = massor av damm.
Men kanske billigare?

Jag har ångat ner tapeten, spacklat och satt slät väv över.
Men då syns ju dåligt underarbete genom tyvärr.

Dede77 Dede77 skrev:
Jag har använt renoveringstapet på ett antal ställe och det syns inte genom.
Den jag använt var relativt tjock så finns säkert olika varianter.
Sen kanske det beror på vilken typ av struktur det är på den gamla tapeten.

Annars är det ju att bredspackla.
Tar väl lite tid att lära sig och sen ska det slipas = massor av damm.
Men kanske billigare?
Tack! Ja, just det där med slipningsdamm är ju inte kul så kanske värt renoveringstapet. Jag har rätt grov strukturtapet, så frågan är om det finns renoveringstapet för det. Har du något tips på tjock renoveringstapet? Jag skulle ju liksom kunna köpa ett par rullar då och då tills jag samlat på mig så det räcker, men då gäller det ju att det är nån sort som kommer finnas kvar...

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har ångat ner tapeten, spacklat och satt slät väv över.
Men då syns ju dåligt underarbete genom tyvärr.
Mm.. det är väl så. Alltid är det det där förarbetet 😅 Ångrar så att vi tog strukturtapet för 20 år sedan men då tänkte vi att det var bra för att vi ofta möblerade om och hål enklare kunde "försvinna" och det gick bra i tio år, men nu....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.