BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ibland är det lätt att riva ner väv- och strukturtapet och ibland sitter de väldigt hårt. Du får börja med att pröva hur bra tapeten sitter.
Det är inte lätt att bredspackla för den som inte har gjort det tidigare.
Beroende på hur mycket struktur det är så kan en renoveringstapet dölja det, men inte alltid.
Det är inte lätt att bredspackla för den som inte har gjort det tidigare.
Beroende på hur mycket struktur det är så kan en renoveringstapet dölja det, men inte alltid.
Jag står inför ett liknande dilemma där jag är i valet och kvalet om jag skall lägga jobbet på att ta bort väven och allt arbete det innebär med att fixa ordning inför målning..... Eller bara limma upp renoveringsgips...
Jag lutar åt att iaf ge det ett ordentligt försök att få bort väven, det har jag gjort i resten av lägenheten som hade 9-11 lager vanlig tapet...... Problemet med mitt rum med vävtapet är att det är målat med någon form av plastfärg som inte verkar släppa igenom fukt, så jag tror inte "ångmaskinen" hjälper mig så mycket, dessutom är jag inte säker på att fukten löser upp limmet som väven är limmad med.
Kommer iaf följa de råd du får med spänning.
Jag lutar åt att iaf ge det ett ordentligt försök att få bort väven, det har jag gjort i resten av lägenheten som hade 9-11 lager vanlig tapet...... Problemet med mitt rum med vävtapet är att det är målat med någon form av plastfärg som inte verkar släppa igenom fukt, så jag tror inte "ångmaskinen" hjälper mig så mycket, dessutom är jag inte säker på att fukten löser upp limmet som väven är limmad med.
Kommer iaf följa de råd du får med spänning.
Bredspackla, renoveringsgips eller andra metoder har diskuterats här tidigare i minst en tråd, sök efter den. Där finns det bl a en film med bra instruktioner om bredspackling. Vad som är bäst råder det olika åsikter och erfarenheter om. Jag förespråkar nästan alltid bredspackling. För mig tog det till den femte arbetsdagen med bredspackling innan jag fick in tekniken hyfsat bra. När man behärskar tekniken så är det väl värt besväret.
Bredspackling bygger minst, har lägst kostnad och är lättast att få snyggt. Gips bygger mer, kostar mer, är mer jobb att transportera och ger varierande svårigheter vid radiatorer, fönster och dörrar. Alla skarvar behöver spacklas så att lära sig spackla kommer man inte helt ifrån med gips. Det finns en dyr "renoveringstapet" som är som en tunnare variant med liknande funktion som gips, spackling krävs då ockå.
Att få bort tjocka lager av diverse material varierar mycket i svårighet då det kan sitta mycket hårt eller gå relativt enkelt att riva bort för hand eller med enkla verktyg. I de svåraste fallen kan man hyra en saneringsfräs som kopplas till en byggdammsugare. Har man stora ytor eller återkommande jobb så kanske man ska köpa saneringsfräsen som kostar 10-12kSEK plus dammsugaren. Glöm vinkelslip, det kommer att damma något fruktansvärt, jag har provat. Andningsmask krävs men efter en ganska kort tid så ser man inte vad man gör.
Har man tillgång till en bra slipmaskin som Festool Rotex 150 eller liknande med dammsugare så kan den i inte alltför svåra fall ersätta renoveringsslipen. Är det bara tapeter som ska bort så kan löst blandat tapetklister som strycks tjockt och täcks med plast räcka. Det finns apparater för att ånga bort tapeter. Kan fungera om man ändå behöver måla taket.
Bredspackling bygger minst, har lägst kostnad och är lättast att få snyggt. Gips bygger mer, kostar mer, är mer jobb att transportera och ger varierande svårigheter vid radiatorer, fönster och dörrar. Alla skarvar behöver spacklas så att lära sig spackla kommer man inte helt ifrån med gips. Det finns en dyr "renoveringstapet" som är som en tunnare variant med liknande funktion som gips, spackling krävs då ockå.
Att få bort tjocka lager av diverse material varierar mycket i svårighet då det kan sitta mycket hårt eller gå relativt enkelt att riva bort för hand eller med enkla verktyg. I de svåraste fallen kan man hyra en saneringsfräs som kopplas till en byggdammsugare. Har man stora ytor eller återkommande jobb så kanske man ska köpa saneringsfräsen som kostar 10-12kSEK plus dammsugaren. Glöm vinkelslip, det kommer att damma något fruktansvärt, jag har provat. Andningsmask krävs men efter en ganska kort tid så ser man inte vad man gör.
Har man tillgång till en bra slipmaskin som Festool Rotex 150 eller liknande med dammsugare så kan den i inte alltför svåra fall ersätta renoveringsslipen. Är det bara tapeter som ska bort så kan löst blandat tapetklister som strycks tjockt och täcks med plast räcka. Det finns apparater för att ånga bort tapeter. Kan fungera om man ändå behöver måla taket.
Ser att det blir rester kvar av den målade vävtapeten, rätt så tunnt.
Tänker att svamp/sprayflaska och varmvatten+diskmedel? kan lösa upp det som sitter kvar på masonitskivan för att sedan skrapa med en spackelspade.
Tänker att svamp/sprayflaska och varmvatten+diskmedel? kan lösa upp det som sitter kvar på masonitskivan för att sedan skrapa med en spackelspade.
Uppdatering.
vävtapet på masonit.... dutkigt med rester när jag river.
Kan / ska jag sätta gips på skiten istället? tänker att jag får bättre ljudisolering/brandskydd.
vid fönstret blir det dock inte så bra.
Ser inte ut att finns nån skiva bakom masoniten.
vävtapet på masonit.... dutkigt med rester när jag river.
Kan / ska jag sätta gips på skiten istället? tänker att jag får bättre ljudisolering/brandskydd.
vid fönstret blir det dock inte så bra.
Ser inte ut att finns nån skiva bakom masoniten.
Redigerat:
Jag har aldrig stött på en vägg som består av masonit. Det sämsta jag har erfarenhet av är spånskivor eller OSB-skivor med eller utan gipsskivor under tapeterna. Du kan ju behålla masoniten som den är och tapetsera. Det bör gå att slipa bort fastsittande tapeter utan att använda vatten för att undvika att skada masoniten. Se till att det inte finns några utstickande delar så går det nog att tapetsera utan att spackla gissar jag. Köp tapet hos en kompetent handlare så får du råd om lämplig tapet.
Gissningsvis går det vertikala träreglar bakom skarvarna mellan masonitskivorna. Ska du hänga upp något tungt på väggen så får du bedöma om träreglarna är tillräckligt stabila för att montera krokar eller motsvarande i.
Jag skulle nog av nyfikenhet och för att bota min okunskap lossa på en av masonitskivorna och undersöka hur reglarna är utformade. Beroende på behov av eventuell tyngre belastning så gäller det att reglarna är tillräckligt stabila och väl infästa. Kanske är det lämpligt att fästa kortlingar i horisontell ledd mellan reglarna på en eller flera höjder där man vill hänga upp tyngre föremål.
Gissningsvis går det vertikala träreglar bakom skarvarna mellan masonitskivorna. Ska du hänga upp något tungt på väggen så får du bedöma om träreglarna är tillräckligt stabila för att montera krokar eller motsvarande i.
Jag skulle nog av nyfikenhet och för att bota min okunskap lossa på en av masonitskivorna och undersöka hur reglarna är utformade. Beroende på behov av eventuell tyngre belastning så gäller det att reglarna är tillräckligt stabila och väl infästa. Kanske är det lämpligt att fästa kortlingar i horisontell ledd mellan reglarna på en eller flera höjder där man vill hänga upp tyngre föremål.
Jag som tog fel, innerväggar va masonite.T TommyC skrev:Jag har aldrig stött på en vägg som består av masonit. Det sämsta jag har erfarenhet av är spånskivor eller OSB-skivor med eller utan gipsskivor under tapeterna. Du kan ju behålla masoniten som den är och tapetsera. Det bör gå att slipa bort fastsittande tapeter utan att använda vatten för att undvika att skada masoniten. Se till att det inte finns några utstickande delar så går det nog att tapetsera utan att spackla gissar jag. Köp tapet hos en kompetent handlare så får du råd om lämplig tapet.
Gissningsvis går det vertikala träreglar bakom skarvarna mellan masonitskivorna. Ska du hänga upp något tungt på väggen så får du bedöma om träreglarna är tillräckligt stabila för att montera krokar eller motsvarande i.
Jag skulle nog av nyfikenhet och för att bota min okunskap lossa på en av masonitskivorna och undersöka hur reglarna är utformade. Beroende på behov av eventuell tyngre belastning så gäller det att reglarna är tillräckligt stabila och väl infästa. Kanske är det lämpligt att fästa kortlingar i horisontell ledd mellan reglarna på en eller flera höjder där man vill hänga upp tyngre föremål.
Här är det 10mm? spån?, reglar 60cc
Notera glipan mellan vägg och tak. ovanför detta rum är det en kallvind. Den ska inredas såsmåningom.
Det är duktigt med kallras här vintertid, vad kan jag göra för att åtgärda detta på bästa sätt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





