Jag har satt upp renoveringstapet i ett kök. Ett par våder hamnade inte riktigt kant i kant, det har uppstått en glipa på kanske en millimeter. Eftersom väggarna inte är helt raka (80 år gammal kåk) så blev även hörnen lite vinda.

Jag tänkte först korrigera felen med målarfog men funderar nu på spackel.

Renoveringstapeten är ju lite luddig, som filt. Jag är orolig för att om jag spacklar på tapeten så kommer det att synas efter målningen. Spacklar jag och slipar så blir det ju helt slätt i stället för tapetens "filtiga" yta. Eller? :x

Tips?

• Gilla
Pano
  • Laddar…
Jag skulle också vilja veta detta, dock är min easy cover inte "luddig" tycker.

Orsaken att jag vill veta det är för att jag skulle vilja använda bredspackling på visa ställen och väv på andra, och går det då att få skarvar som inte syns senare mellan de två? Eller ser man strukturskillnaden mellan spacklet och väven?

Jag har satt Bauhaus renoveringstapet "Konkret" på ett antal väggar. Den är lite "filtluddig" på ytan. Jag har märkt att de osynligaste skarvarna får jag om jag har en minimal (<<1mm) glipa mellan våderna som sedan spacklas. Jag är noga med att lägga så tunt spackel att jag inte behöver slipa väggarna mer än något enstaka drag.

En lite större glipa kan nog hanteras på samma sätt. Dvs stryk av det våta spacklet så att det inte finns kvar på väven utan bara i springan. Det kommer antagligen att sjunka ihop när det torkar, så du får upprepa processen en eller ett par gånger.

peroande skrev:
En lite större glipa kan nog hanteras på samma sätt. Dvs stryk av det våta spacklet så att det inte finns kvar på väven utan bara i springan. Det kommer antagligen att sjunka ihop när det torkar, så du får upprepa processen en eller ett par gånger.
Exakt så har jag gjort nu. Råkade skära ett par våder lite snett, det har jag kompenserat genom att fylla ut med sandspackel som jag ska slipa av lätt i morgon. Samma sak i vissa av hörnen. Eftersom allt ska målas med långluggig roller så kommer man nog inte märka av eventuell strukturskillnad på tapet/spacklat.

• Gilla
filidutt
  • Laddar…
Om någon vet hur det blir med större ytor än glipan mellan våderna så är jag intresserad av det, ser man strukturskillnader om man blandar renoveringstapeten och bredspackling?

Jag har blandat Easy Cover och spackel på sina ställen. Man känner ju att dom spacklade ytorna är slätare. Jag har dock inte målat än, förhoppningsvis syns det inte lika mycket som det känns. Jag kommer att använda en så långluggig roller som möjligt för att få lite struktur på väggarna, det kanske kamouflerar skillnaden ytterligare.

Ingen kommer att se skillnaden (förutom du) så länge du inte har extremt släpljus på väggen.

Låter ju lysande! Återkommer med bilder när jag har målat.

2 år senare, har du bilder :) ? Sitter i samma sits och undrar om det kommer synas när man har spacklar skarvar samt lite större glipor, använder mig av easy cover från bauhouse

11 år senare och jag undrar samma sak, nu borde färgen ha torkat för lite bilder?
D Daniel__s skrev:
2 år senare, har du bilder :) ? Sitter i samma sits och undrar om det kommer synas när man har spacklar skarvar samt lite större glipor, använder mig av easy cover från bauhouse
Hur gick det för dig Daniel?

Jag sitter också i samma sits och funderar på att spackla en skarv mellan två våder som inte riktigt blev dikt an.

• Haha
GreenYoda
  • Laddar…
C clundh skrev:
11 år senare och jag undrar samma sak, nu borde färgen ha torkat för lite bilder?

Hur gick det för dig Daniel?

Jag sitter också i samma sits och funderar på att spackla en skarv mellan två våder som inte riktigt blev dikt an.
Det blev kanon, kollade in väggen och ser inte ens vart jag har spacklat. har rollat med medium eller grov kommer inte ihåg.

edit: jag spacklade alla skarvar även dom som hamnade dikt an

Själv körde jag bredspackling på hela väggen istället. Jag lät renoveringstapeterna sitta kvar. Blev bra!

Hade det varit på landstället eller någon plats där jag är mindre kräsen hade jag nog nöjt mig med renoveringstapeterna som de var men jag ville ha en helt slät vägg utan skarvar.

Gör jag om det så kommer jag vara ännu mer noggrann med att få våderna verkligen dikt an!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.