Kan man spackla på målad microlit?

Vi närmar oss slutbesiktning, och en vägg som är microlitad och målad i vitt, har våra målare inte helt lyckats med.Man ser gipsskarvarna rätt tydligt.
(vi har dock ett enormt ljusinsläpp just på den väggen med fönster från alla håll-släpljus?).

Vi kommer givetvis ta upp det på slutbesiktningen, men hur enkelt kan man korrigera det?
Spacklar man på målad microlit, eller river man ner microliten och börjar från början så att säga.

I .o.f.s inte vårt problem, men det kan vara bra att veta vad vi kan kräva på slutbesiktnigen.

Du kan slipa på microliten, spackla och sen måla över igen. Har precis gjort det i sovrumstaket....... >:(

Apex, menar du att spackla på befintlig microlit och köra på ett lager microlit till, eller att riva befintlig microlite och göra om hela köret igen?

Vad blir snyggast?

Jag märker ingen skillnad mot där det är microlit eller där spacklet finns. Tänk på att huset sätter sig och det troligen bör målas om inom två år igen. Ta mycket fog i kanter och hörnen, så kanske Du klarar Dig hyffsat från fogsprickor.

Jag har också ett tak med släpljus. Gipsskarvarna är näst intill omöjliga att få bra. Man ser inte att det blev dågligt spacklat förrens man har målat heller. Ett bra tips är annars att hålla en rätbräda över skarven och belysa väggen underifrån längs gips skarven. Om det är dåligt spacklat lyser det mellan rätbräda och vägg (gick det här att förstå ::). Måla inte förrens det ser riktigt bra ut. Om man målar är det svårt att spackla och slipa i efterhand eftersom färgen slammar igen slippapperet hela tiden.
/CC

OLHA skrev:
Jag märker ingen skillnad mot där det är microlit eller där spacklet finns...
Gäller det även på en 'ogynnsamt' belyst vägg/tak dvs vid släpljus?

Ja, rollern drar ju ut färgen i samma "mönster" så bara det är bra målat sen så.

Sen beror det ju på hur stora ytor det är. Jättestora vägg ytor är mkt svåra att få riktigt bra. Ett tak t ex i ett vanligt rum är inga problem vad jag kan se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.