Hej

Vilket spackel ska man använda för lättbetong på insidan ?

har funderat spackla istället för limma gips skivor eftersom några säger att det är ej bra men hittar inte varför

Mats-S
M MackanM skrev:
Hej

har funderat spackla istället för limma gips skivor eftersom några säger att det är ej bra men hittar inte varför
Vem säger att man inte kan sätta gips på lättbetong?
Du kan gipsa lättbetong utan problem, så länge du inte har några potentiella fuktproblem via lättbetongen (yttervägg tex). Men då får du ändå samma problem om du spacklar, fast ännu värre :-)

Då är det bara att avfukta och sätta på värme och fukt test innan . Det är ett nybygge .

Internet folket säger att man kan inte limma på ytterväggar eftersom de ska andas ? Låter konstigt då man primer utsidan så de går ej andas

Hade en diskussion med Finja för inte allt för länge sedan, då jag själv funderar på lättbetonghus.
Det går att använda Gipsputs med glasfibernät alternativt lågalkaliskt putsbruk C med putsnät.

Edit: Fick även rådet att prima innan om blocken suger kraftigt (kan variera kraftigt beroende på tillverkare, fukt i block m.m.)

Anledningen till varför jag vill spackla är för jag vill inte ha puts som ytskikt utan vill ha samma finkornighet som spackel har

M MackanM skrev:
Anledningen till varför jag vill spackla är för jag vill inte ha puts som ytskikt utan vill ha samma finkornighet som spackel har
Gipsputs ger dig det om du stålar det.
Inte enkelt att fixa själv, men du kanske ska ha nån som gör det?
Jag tror ju mer på någon sorts puts och inte på skiva.

Kan ordna fram någon till det . Ett jävla jobb är det väl ? Ska använda webens 6 Mm distanser fast jag önskar hitta mindre

M MackanM skrev:
Hej

Hej! Jag undrar hur det gick för dig att spackla mellan skarvarna på lättbetong. Klarade det sig utan att spricka?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.