Blir tokig på vårt fula tak. Det finns ingen budget för att göra om det så jag måste hitta på en lösning att göra något åt det själv. Måla det vitt kommer göra mycket, men problemet är att det är stora glipor mellan bräderna och där syns den svarta plasten! Latexfog är min bästa vän, men det skulle gå åt alldeles för mycket. Hela undervåningen på vårt hus har det här taket. Huset är byggt på 80-talet. Nu funderar jag på att spackla mellan. Att fylla en sådan där strut som man spritsar grädde med och fylla upp mellanrummen. Är det en dålig idé? Kommer det torka, spricka och trilla ner? Vill inte bredspackla hela taket. Har gjort det en gång och det var väldigt jobbigt stt slipa, och allt damm gjorde mig galen.

• Träplankor med ådring och knutar, vertikalt linjerade med synliga skruvar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Någon billig takpanel i typ MDF är väl nog då ditt enda alternativ.

EDIT: Spackla är nog som du själv inser en väldigt dålig idé.

• Gilla
ingapetra och 1 till
  • Laddar…
Går det inte trycka i en bottningslist mellan brädorna för att sen mjukfoga?

• Gilla
ingapetra
  • Laddar…
Kanske tunna locklist, fast det blir kanske för dyrt? Jag tror att det blir jättesnyggt om du målar vit och lämnar springorna som det är.

• Gilla
ingapetra
  • Laddar…
Glöm allt va spackel heter.

• Gilla
ingapetra och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vad har du för budget?
Det kostar ju inte skjortan att gipsa taket jämfört med andra ytskikt.

Men kanske en vit sprayburk kan färga plasten så den blir mindre i ögonfallande om budgeten är väldigt tajt?

• Gilla
ingapetra och 2 till
  • Laddar…
Finns det överhuvdtaget någon ordentlig botten mellan brödorna. Jag tycker det ser ut som spänd papp, eller liknande. Då går det absolut inte att spackla.
Men, som övriga säger, är ändå inte spackel ett rimligt alternativ. Det kommer gå åt sanslösa mängder. Så tjocka lager kommer att spricka och ramla ner.
Gipsskivor är, som sagt, inte dyra. Det är nog det absolut bästa och billigaste alternativet. Kostar ca 30kr/m2 plus skruv och spackel och färg. Totalt runt 50kr/m2.

• Gilla
ingapetra
  • Laddar…
Spackla är kanske inte en bra idé. Sätta upp gipsskivor kan jag inte göra själv. Målar och tapetserar kan jag, men inte bygga. Det finns så mycket i vårt hus som behövs göras så taket är nedprioriterat. Min man tycker dessutom att taket är jättefint… Kanske kan jag prova att måla taket och plasten mellan. Vilken färg fäster på plast? Linoljefärg? Sprayfärg som någon föreslår kommer gå åt mängder och det är inte kul stt stå under och få massa färg på sig. Jag är rädd att plasten rör på sig, och då trillar väl flagor ner…

Hyr en skivhiss o gipsa taket inte alls svårt o enda lösningen spackla går inte enda lösningen annars att spruta taket så att det svarta blir övermålat då syn sprickorna mindre

• Gilla
ingapetra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.