Jag funderar på om det går att spackla och måla vanliga innertaksskivor någon modell från 80 talet med spalt emellan, vill ha ett helt slätt tak.

eller är det att gipsa om som gäller?

S
dk846ms4 skrev:
Jag funderar på om det går att spackla och måla vanliga innertaksskivor någon modell från 80 talet med spalt emellan, vill ha ett helt slätt tak.

eller är det att gipsa om som gäller?
jag skulle gipsa direkt.

Men då kommer frågan, är 243cm högt till tak nu, regla ner från befintligt tak och gipsa, eller riva bort det gamla och gipsa?, är ju ett trähus btw

S
hitta reglar och skruva på skivorna?
man måste inte börja regla ner
och om man ändå har bestämt sig att gipsa på.
kanske kolla om man vill flytta/ändra takbelysning

Om det är skivor motsvarande Huntonit så sitter de förmodligen på glespanel och skruvade i skarven (spalten). Bör gå att skruva gips direkt i Huntoniten där den inte är skruvad i glespanelen. Men du får räkna med att spackla gipsen.

Det går att göra, jag gjorde det i mina föräldrars trappa. Men det är inte att rekommendera, jag limmade pappremsa med våtrumslim, sen en ggr skarvspackling och en ggr bredspackling. Det blev slätt och fint, har hållit i 5-6 år nu. Men jag har jobbat som målare i 10 år, tror det kan vara svårt för "hemmafixaren" att få till utan att det blir synliga bullar över skarvarna.

R Robban8 skrev:
Det går att göra, jag gjorde det i mina föräldrars trappa. Men det är inte att rekommendera, jag limmade pappremsa med våtrumslim, sen en ggr skarvspackling och en ggr bredspackling. Det blev slätt och fint, har hållit i 5-6 år nu. Men jag har jobbat som målare i 10 år, tror det kan vara svårt för "hemmafixaren" att få till utan att det blir synliga bullar över skarvarna.
Vad tror du om spackling och sätta microlit?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.