85 628 läst ·
39 svar
86k läst
39 svar
spackla källarvägg, våtrumsspackel eller husfix eller vad?
nu har jag grävt litet själv ...värst av allt är att detta E-förening ökar 3 gånger i volym när den bildas och kan orsaka riktig stora skador.
Som du skriver är det cement ( kalksten+lera+gips) som är boven ... eller snarare den lera som man gör cement av och som innehåller en del aluminiumsalter.
Ettringit bildas av kalcium + aluminium+ sulfat + vatten.
Kalkputs innehåller ingen aluminium och ettringit kan ej bildas med gips.
Sulfater och aluminium finns dock i cement ( tillsats av gips) som kan bilda ettringit med kalkputs.
Svavel/ sulfater är nog oskyldiga, det är aluminiumsalter som skall dömas för skadorna när man blandar dom material.
Nu har jag bevisat att dina spekulationer är helt rätt .... tror jag
.
Hurra! Jag kan slippa Primer när jag ska ha Gypsum på mina kalkputsade väggar!
Tack jon-h!
gaia
Som du skriver är det cement ( kalksten+lera+gips) som är boven ... eller snarare den lera som man gör cement av och som innehåller en del aluminiumsalter.
Ettringit bildas av kalcium + aluminium+ sulfat + vatten.
Kalkputs innehåller ingen aluminium och ettringit kan ej bildas med gips.
Sulfater och aluminium finns dock i cement ( tillsats av gips) som kan bilda ettringit med kalkputs.
Svavel/ sulfater är nog oskyldiga, det är aluminiumsalter som skall dömas för skadorna när man blandar dom material.
Nu har jag bevisat att dina spekulationer är helt rätt .... tror jag
Hurra! Jag kan slippa Primer när jag ska ha Gypsum på mina kalkputsade väggar!
Tack jon-h!
gaia
Anders, vi vet ju inte vad du har för material i dina väggar, och vi vet ingenting om fuktförhållandena. Det går inte att svara på utan den informationen. Förresten primade du gipsputsen innan du satte upp keramiken?AndersS skrev:
Det skulle kunna vara ett alternativ för Dr.Sic, beroende på omständigheterna.
Oj, såg inte din fråga förrän nu.Dr.SiC skrev:
Sandspackel, inklusive våtrumsspackel, består i princip av sand och lim. Det torkar genom att (i huvudsak) vatten avdunstar. Det sker ingen kemisk bindning eller förändring som gör det stabilt, såsom är fallet med mineraliskt bundna spackel. Våtrumsspackel är tåligare mot väta än vanligt spackel, det suger inte i sig vatten och löses upp lika lätt som vanligt spackel, men det är inte helt beständigt. När man använder det i våtrum är det alltid täckt med färg eller matta som skyddar det mot vatten. I ditt fall kan du räkna med att spacklet kommer utsättas för i princip 100% relativ fuktighet.
De väggar jag putsade med gypsum var redan putsade väggar av betonghålsten och en putsad murstock men allt var mycket ojämnt.
På vissa ställen lämnade jag färgen kvar före putsning (använd även här primer på färgen) då både färg och puts satt otroligt hårt. Försökte ta bort putsen men lyckades få hål i både hålsten och tegel så jag gav upp och gjorde en putsning med gypsum. Primer både före putsning och keramiksättning.
Tolkar som jag en torr källare/väggar. Dränerad och isolerad med pordrän -87 och uppvärmd till 20 grader, med en nuvarande luftfuktighet på ca 32%.
På vissa ställen lämnade jag färgen kvar före putsning (använd även här primer på färgen) då både färg och puts satt otroligt hårt. Försökte ta bort putsen men lyckades få hål i både hålsten och tegel så jag gav upp och gjorde en putsning med gypsum. Primer både före putsning och keramiksättning.
Tolkar som jag en torr källare/väggar. Dränerad och isolerad med pordrän -87 och uppvärmd till 20 grader, med en nuvarande luftfuktighet på ca 32%.
Jag tycker att det låter som att det borde funka, särskilt som att källaren är så pass torr. Skulle inte rekommendera det till trådskaparen dock, inte när det finns cementbaserade produkter som funkar.
Kikade lite på Maxits hemsida, de nämner ingenting om det här med ettringit. I och för sig är det en inomhusprodukt, så tanken är ju inte att det ska utsättas för fukt i några mängder.
Kikade lite på Maxits hemsida, de nämner ingenting om det här med ettringit. I och för sig är det en inomhusprodukt, så tanken är ju inte att det ska utsättas för fukt i några mängder.
Jösses vad folk är uppe tidigt en lördagmorron 
Nu har jag kollat vad det var jag slängde på väggen för att täppa till de värsta hålen och det är Lugato Renoveringsbruk (79 spänn för 5kg på Hornbach). Det är baserat på portlandcement (?) kommer jag få problem med det? Jag har alltså renoverat puts från -42 (som jag inte vet vad det är för sort) som sitter på hålstensbetong.
Nästa steg skulle alltså vara något för att spackla hela väggen med. Om jag förstår er rätt går Gipsum bort pga att det inte lämpar sig att sitta på en fuktig cementyta. Och våtrumsspackel går bort pga att det förr eller senare släpper då det inte heller tål fukt som vanligt spackel (men bättre).
Återstår gör Husfixen, eller är det någon som har något annat alternativ?
Nu har jag kollat vad det var jag slängde på väggen för att täppa till de värsta hålen och det är Lugato Renoveringsbruk (79 spänn för 5kg på Hornbach). Det är baserat på portlandcement (?) kommer jag få problem med det? Jag har alltså renoverat puts från -42 (som jag inte vet vad det är för sort) som sitter på hålstensbetong.
Nästa steg skulle alltså vara något för att spackla hela väggen med. Om jag förstår er rätt går Gipsum bort pga att det inte lämpar sig att sitta på en fuktig cementyta. Och våtrumsspackel går bort pga att det förr eller senare släpper då det inte heller tål fukt som vanligt spackel (men bättre).
Återstår gör Husfixen, eller är det någon som har något annat alternativ?
Sitter precis med samma problemställning.
Betonghålsten, okänd puts, spackel och färg.
Tät färg, bom puts, fukt och ingen fungerande ventilation.
Vad vi gjorde är att dränera om huset, ta bort plattan och lägga en ny med isolering och golvvärme. När det gäller väggarna har vi kört med a/b/c bruk för att förstärka och laga de värsta skadorna. (hamnade även med litet leca där vi var tvugna att byta "bomma" stenar). Sedan gipsbruk och ytterst ett lager sandspackel innan grundfärg och väggfärg.
Jag tror detta kommer att fungera bra långsiktigt där väggarna är torra. Nu är det inte torrt överallt, trots dränering och ny isolering under plattan. Huset är från 47 så det gick inte att få in isolering under sulan och skorstensstocken. Den grundfärg som användes var nog tyvärr litet för tät. Detta gör att på några ställen bubblar sig färgen och spacklet är bomt någon centimeter upp på väggen. Skrapar man bort färgen känns ytan fuktig och det "luktar jord".
Jag ska pröva att skrapa bort färgen och ta bort det bomma spacklet. Därefter på med gipsbruk/silikatfärg alt. c-bruk/silikatfärg. Kan fukten utan hinder vandra ut ur konstruktionen tror jag att mitt problem är löst.
Betonghålsten, okänd puts, spackel och färg.
Tät färg, bom puts, fukt och ingen fungerande ventilation.
Vad vi gjorde är att dränera om huset, ta bort plattan och lägga en ny med isolering och golvvärme. När det gäller väggarna har vi kört med a/b/c bruk för att förstärka och laga de värsta skadorna. (hamnade även med litet leca där vi var tvugna att byta "bomma" stenar). Sedan gipsbruk och ytterst ett lager sandspackel innan grundfärg och väggfärg.
Jag tror detta kommer att fungera bra långsiktigt där väggarna är torra. Nu är det inte torrt överallt, trots dränering och ny isolering under plattan. Huset är från 47 så det gick inte att få in isolering under sulan och skorstensstocken. Den grundfärg som användes var nog tyvärr litet för tät. Detta gör att på några ställen bubblar sig färgen och spacklet är bomt någon centimeter upp på väggen. Skrapar man bort färgen känns ytan fuktig och det "luktar jord".
Jag ska pröva att skrapa bort färgen och ta bort det bomma spacklet. Därefter på med gipsbruk/silikatfärg alt. c-bruk/silikatfärg. Kan fukten utan hinder vandra ut ur konstruktionen tror jag att mitt problem är löst.
Produkter som diskuteras: "Skrapar färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Fy fasiken vad däckad jag blev i går. Efter att jag hade skrivit mitt inlägg 10:22 igår rusade febern och trasade sönder alla spacklingsplaner jag hade. Men nu, med kroppen full av farmaka, tänkte jag försöka ge mig ut och köpa mig lite husfix. Jag återkommer när jag har lyckats spackla lite.
Det blev nog för tätt för den fuktbelastning du har....gravedigger skrev:
Om du vill att fukten går ohindrat ut så är kalkputs det mest genomsläppliga jag vet.
Kanske ett tips du kan använda:
Har haft stora fuktskador längst golvet i min annars torra källare. Det fanns gamla lagringar gjorda av all sorts vattenfast spackel och cement men det förflyttade bara problemmet uppåt väggarna med ytterligare putsskador som följd. Det var också markfukten och tätt ytsikt som spökade hos oss.
Har tagit bort allt som inte var kalkputs och putsade med ny kalkputs. Efter ca 3 månaders torkning/härdning av puts målade jag med silikatfärg . Det tog längre tid för den nya putsen att torka på dom mest fuktiga ställen men det blev torrt till slut. Inga skador och snustorrt sen mer än 2 år tillbaka
Hur du än gör ha inte för brottom att lägga lagger på lagger med olika material ... låt det torka ut innan du lägger på nästa. Blir det aldrig torrt så måste man ju prova något annat .... material som håller helt tätt ( för simbasänger?) eller som inte håller tätt alls ( kalkputs?) men jag vet inte vilket är mer rätt just på dina väggar. Själv har jag valt kalkputs och fick bra resultat ... hittills
Gipsputs rekommenderas inte på väggar med fuktvandring .....
Svårt det där med markfukten ... som jag är ingen expert på. Berättar bara om mina egna erfarenheter ....
gaia
GOD BÄTTRING!Dr.SiC skrev:
för dej och din tvättstuga
gaia
Med kroppen full av både alvedon och ipren lyckades jag köpa Husfix och även spackla en omgång. Det var inte så lättarbetat men det går att spackla med. Jag kommer spackla en andra gång också och då blandar jag nog det lite lösare. Som av en händelsse så har jag ett par före och efter bilder 
gaia: Anledningen till att det torkar sakta är för att du använder vanligt luftkalkbruk, antar jag. Det härdar fruktansvärt sakta på fuktigt eftersom det är beroende av luft. Ju fuktigare, ju längre torktid medans ett KKh beteer sig ungefär som ett KC och härdar även under vatten trots att det inte innehåller cement.gaia skrev:Det tog längre tid för den nya putsen att torka på dom mest fuktiga ställen men det blev torrt till slut.
Hur du än gör ha inte för brottom att lägga lagger på lagger med olika material ... låt det torka ut innan du lägger på nästa. Blir det aldrig torrt så måste man ju prova något annat .... material som håller helt tätt ( för simbasänger?) eller som inte håller tätt alls ( kalkputs?) men jag vet inte vilket är mer rätt just på dina väggar. Själv har jag valt kalkputs och fick bra resultat ... hittills.
Gipsputs rekommenderas inte på väggar med fuktvandring .....
Svårt det där med markfukten ... som jag är ingen expert på. Berättar bara om mina egna erfarenheter ....
gaia
Högre upp i tråden så har ni rätt att det är cementen som är boven för ettringitbildning. Därför använder man anläggningscement eller vitcement som är lågalkaliskt på tex lättbetong.
Att, som du skriver, "prova nåt annat" kan vara vanskligt då man alltid strävar efter att stocka med det svagaste ytterst.
Att lägga tex husfix, med massa cement i, på tex kalkbruk är mycket olämpligt. Det är också olämpligt att på ett starkt bruk tex KC-B lägga ett kalkbruk då steget från starkt till mycket svagt (B-E) är för stort. I båda fallen är risken för sprickor och bomputs stor.
Detta är varför det är så viktigt att veta vad man har och vad man ska ha. Är man osäker så kan det bli kostsamt att chansa.
Rätt puts på rätt plats...
Gipsputs går att putsa med på det mesta... även ditt kalkbrukstak
bra info ktm250, men eftersom jag redan hade lagt på ett cementbaserat reparationbruk så fick det bli Husfix (=mera cement). Grejen är att jag inte vet vad det sitter för puts på väggen. Är det någon som har en aning om vad det kan vara för puts på en källarvägg från -42 (hålstensbetong)?