nybörjare här. Målat om hela rummet, jätte bra resultat bortsett från de gamla hålen om är över spacklade. Helt annan textur på spacklet och resterande vägg vilken gör att man ser tydlig skillnad vilket stör mig.
Hur ska jag få samma struktur? Behöver jag slipa ner ännu mer? Men oavsett så har ju spacklet en jämn yta till skillnad från väggen. (Målat med kort lugg)
Tacksam för svar då jag ska till Bauhaus idag
Hur ska jag få samma struktur? Behöver jag slipa ner ännu mer? Men oavsett så har ju spacklet en jämn yta till skillnad från väggen. (Målat med kort lugg)
Tacksam för svar då jag ska till Bauhaus idag
Slipa ner spacklet lite mer. Lägg på ett nytt tunt lager spackel och antingen dra en roller med lite struktur i spacklet eller stöppla med en pensel eller en britesvamp t ex. Det kan fungera att stöppla färgen direkt på spacklet du redan har, men det brukar bli bättre att bearbeta spacklet lite först.
Ok tack 🙏🏻Bart skrev:
Slipa ner spacklet lite mer. Lägg på ett nytt tunt lager spackel och antingen dra en roller med lite struktur i spacklet eller stöppla med en pensel eller en britesvamp t ex. Det kan fungera att stöppla färgen direkt på spacklet du redan har, men det brukar bli bättre att bearbeta spacklet lite först.
A annaww skrev:
Det gör man innan man börjar måla.A annaww skrev:
Det ser ut som spacklet är tjockare, så kanske. Men det viktigaste är strukturen så det behövs knappast.A annaww skrev:
Precis.A annaww skrev:
Det stora problemet är att den spacklade ytan saknar struktur. Så det gäller att åstadkomma en struktur som är tillräckligt lik väggens. Strukturen kamouflerar. Så det är inte jättenoga att få det exakt samma. Grejen är att det inte får vara så slätt som det är nu.A annaww skrev:
Genom att hacka och skrapa med spetsen på en spik på den jämna ytan kan man få till detta. Kanske behöver man träna för att det skall bli bra. Men om man har många spacklingar lär man ju få träning...
Funkar det inte kan man slipa ner och lägga på tunt med spackel som då kan bearbetas innan det torkat. T.ex. med en pensel.
Tack , jo blev nog bekväm o gav upp när man bara hade ett fint slippapper o tappade hoppet. Köper ett grövre slippapper + ett fint o en kökssvamp. För mig ser det ut som att strukturen innan är gjord med en riktigt grov roller. Jag får dutta mig till rätt struktur om jag förstått er rättO skrev:
Det gör man innan man börjar måla.
Det ser ut som spacklet är tjockare, så kanske. Men det viktigaste är strukturen så det behövs knappast.
Precis.
Det stora problemet är att den spacklade ytan saknar struktur. Så det gäller att åstadkomma en struktur som är tillräckligt lik väggens. Strukturen kamouflerar. Så det är inte jättenoga att få det exakt samma. Grejen är att det inte får vara så slätt som det är nu.
Genom att hacka och skrapa med spetsen på en spik på den jämna ytan kan man få till detta. Kanske behöver man träna för att det skall bli bra. Men om man har många spacklingar lär man ju få träning...
Just så menar jag. 👍 Men fint sandpapper lär du inte behöva. 😁A annaww skrev:
Klicka här för att svara