A
nybörjare här. Målat om hela rummet, jätte bra resultat bortsett från de gamla hålen om är över spacklade. Helt annan textur på spacklet och resterande vägg vilken gör att man ser tydlig skillnad vilket stör mig.

Hur ska jag få samma struktur? Behöver jag slipa ner ännu mer? Men oavsett så har ju spacklet en jämn yta till skillnad från väggen. (Målat med kort lugg)
Tacksam för svar då jag ska till Bauhaus idag

• Ojämn vägg med slät spacklad yta i kontrast mot den omkringliggande texturerade färgade ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa ner spacklet lite mer. Lägg på ett nytt tunt lager spackel och antingen dra en roller med lite struktur i spacklet eller stöppla med en pensel eller en britesvamp t ex. Det kan fungera att stöppla färgen direkt på spacklet du redan har, men det brukar bli bättre att bearbeta spacklet lite först.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
Bart Bart skrev:
Slipa ner spacklet lite mer. Lägg på ett nytt tunt lager spackel och antingen dra en roller med lite struktur i spacklet eller stöppla med en pensel eller en britesvamp t ex. Det kan fungera att stöppla färgen direkt på spacklet du redan har, men det brukar bli bättre att bearbeta spacklet lite först.
Ok tack 🙏🏻

Självklart i blött spackel. Glömde skriva det och det kanske inte är lika självklart för alla. 😉

A annaww skrev:
nybörjare här. Målat om hela rummet, jätte bra resultat bortsett från de gamla hålen om är över spacklade. Helt annan textur på spacklet och resterande vägg vilken gör att man ser tydlig skillnad vilket stör mig.
A annaww skrev:
Hur ska jag få samma struktur?
Det gör man innan man börjar måla.
A annaww skrev:
Behöver jag slipa ner ännu mer?
Det ser ut som spacklet är tjockare, så kanske. Men det viktigaste är strukturen så det behövs knappast.
A annaww skrev:
Men oavsett så har ju spacklet en jämn yta till skillnad från väggen.
Precis.
A annaww skrev:
(Målat med kort lugg)

Tacksam för svar då jag ska till Bauhaus idag
Det stora problemet är att den spacklade ytan saknar struktur. Så det gäller att åstadkomma en struktur som är tillräckligt lik väggens. Strukturen kamouflerar. Så det är inte jättenoga att få det exakt samma. Grejen är att det inte får vara så slätt som det är nu.

Genom att hacka och skrapa med spetsen på en spik på den jämna ytan kan man få till detta. Kanske behöver man träna för att det skall bli bra. Men om man har många spacklingar lär man ju få träning...

Funkar det inte kan man slipa ner och lägga på tunt med spackel som då kan bearbetas innan det torkat. T.ex. med en pensel.

A
O O skrev:
Det gör man innan man börjar måla.

Det ser ut som spacklet är tjockare, så kanske. Men det viktigaste är strukturen så det behövs knappast.

Precis.

Det stora problemet är att den spacklade ytan saknar struktur. Så det gäller att åstadkomma en struktur som är tillräckligt lik väggens. Strukturen kamouflerar. Så det är inte jättenoga att få det exakt samma. Grejen är att det inte får vara så slätt som det är nu.

Genom att hacka och skrapa med spetsen på en spik på den jämna ytan kan man få till detta. Kanske behöver man träna för att det skall bli bra. Men om man har många spacklingar lär man ju få träning...
Tack , jo blev nog bekväm o gav upp när man bara hade ett fint slippapper o tappade hoppet. Köper ett grövre slippapper + ett fint o en kökssvamp. För mig ser det ut som att strukturen innan är gjord med en riktigt grov roller. Jag får dutta mig till rätt struktur om jag förstått er rätt

A annaww skrev:
Tack , jo blev nog bekväm o gav upp när man bara hade ett fint slippapper o tappade hoppet. Köper ett grövre slippapper + ett fint o en kökssvamp. För mig ser det ut som att strukturen innan är gjord med en riktigt grov roller. Jag får dutta mig till rätt struktur om jag förstått er rätt
Just så menar jag. 👍 Men fint sandpapper lär du inte behöva. 😁

A
O O skrev:
Just så menar jag. 👍 Men fint sandpapper lär du inte behöva. 😁
Ja det är sant, det gör det ju ännu mer slätare 🤔 tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.