4 798 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Spackla fall mot golvbrunn
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jag har tre golvbrunnar i mitt badrum 2,6x3,6 meter och nu har jag spacklat en gång så att jag hamnat i nivå med alla tre brunnarna som sitter i närheten av hörnen och det blev ca 15 mm spackel i hela badrummet. Jag har en par frågor som rör nästa steg och det är:
1. Hur länge ska jag vänta innan jag kan lägga på ny primer och spackla nästa varv där jag ska göra fall mot brunnarna?
2. När det gäller fallet så har jag fått tips på två sätt göra fallet runt brunnarna där det ena bygger på att fyla ut med spackel och slipa med slipmaskin och det andra är att avdela sektioner runt golvbrunnarna med att sätta skumgummiremsor och på sätt få en begränsad yta att bygga fallet på. Är det någon som har erfarenhet och kan ge mig ett råd vad jag ska älja för sätt.
Jag har tänkt skippa bygga fall i hela badrummet och har endast tänkt fokusera kring 1-1,5 meter runt brunnarna och resten ska bara vara plant. Jag har också golvvärme som kommer kunna torka eventuellt stänk av vatten i badrummet.
Tacksam för tips och råd
1. Hur länge ska jag vänta innan jag kan lägga på ny primer och spackla nästa varv där jag ska göra fall mot brunnarna?
2. När det gäller fallet så har jag fått tips på två sätt göra fallet runt brunnarna där det ena bygger på att fyla ut med spackel och slipa med slipmaskin och det andra är att avdela sektioner runt golvbrunnarna med att sätta skumgummiremsor och på sätt få en begränsad yta att bygga fallet på. Är det någon som har erfarenhet och kan ge mig ett råd vad jag ska älja för sätt.
Jag har tänkt skippa bygga fall i hela badrummet och har endast tänkt fokusera kring 1-1,5 meter runt brunnarna och resten ska bara vara plant. Jag har också golvvärme som kommer kunna torka eventuellt stänk av vatten i badrummet.
Tacksam för tips och råd
Slipa flytspackel är inte roligt. Kör avgränsningsmetoden, funkar bra för mig iaf.
Plant tycker jag är dumt, kör med lite fall åtminstone. Det föreskrivs i branschreglerna.
Stäng av och spackla all tre delarna separat. Vänta till spacklet precis stelnat och gå in och snygga till spacklet genom att skrapa med en stålspackel. Fallet ute i rummet åstadkoms genom att man häller strategiskt, och öser eller bökar runt spacklet med lämpligt föremål.
Du kan prima och jobba vidare efter en sisådär tolv timmar.
Stäng av och spackla all tre delarna separat. Vänta till spacklet precis stelnat och gå in och snygga till spacklet genom att skrapa med en stålspackel. Fallet ute i rummet åstadkoms genom att man häller strategiskt, och öser eller bökar runt spacklet med lämpligt föremål.
Du kan prima och jobba vidare efter en sisådär tolv timmar.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
En undran gällande ifall spacklet inte torkat riktigt innan jag primar igen så undrar jag om startprimern (använder kilto) stänger inne fukten i det första lagret så att den inte kommer ut men det kanske inte funkar så utan släpper igenom fukten.
Klicka här för att svara