Jag förbereder för att tapetsera för första gången. Har läst mycket om hur man gör och har läst att den gamla tapeten kan bubbla men sedan gå tillbaka när man tapetserar.

Problemet är att den gamla tapeten bubblar när jag spacklar och släpper och hänger med av när jag drar med spackelspade. Det har hänt mycket nu och känns som jag bara slösar slackel så har börjat bara fukta den gamla tapeten med en trasa för att sedan dra av den.

Min fråga är nu, gör jag rätt som typ tar bort all gammal tapet?

Ta bort eller spärrmåla.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Lonne
Q emthe skrev:
Jag förbereder för att tapetsera för första gången. Har läst mycket om hur man gör och har läst att den gamla tapeten kan bubbla men sedan gå tillbaka när man tapetserar.

Problemet är att den gamla tapeten bubblar när jag spacklar och släpper och hänger med av när jag drar med spackelspade. Det har hänt mycket nu och känns som jag bara slösar slackel så har börjat bara fukta den gamla tapeten med en trasa för att sedan dra av den.

Min fråga är nu, gör jag rätt som typ tar bort all gammal tapet?
Du behöver grundmåla innan du spackla, det ger spacklat en bättre yta att fästa vid och det hindrar tapeten från att släppa på det sätt du beskriver. I vissa fall är det nödvändigt att spärrmåla men ofta räcker vanlig grundmålning.

• Gilla
Qill
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.