På konsumentens sida
· 3 146 inlägg
Ett varmt massagebad utomhus att sjunka ner i en kall vinterkväll är drömmen för många. Men det gäller att tänka igenom köpet noga innan du slår till. Här guidar vi till sakerna som är viktiga att undersöka innan du köper ett spabad till uteplatsen.
Du kan läsa artikeln här: Spabad ute - köpguide, priser och tänk på det här
Du kan läsa artikeln här: Spabad ute - köpguide, priser och tänk på det här
Vi skaffade ett uppblåsbart spa för att testa både hur det skulle vara att bada utomhus och för att se familjen intresse. Tanken var nog att vi sen kanske skulle uppgradera oss till något dyrare. Men jag måste säga att vårat M-spa har överträffat alla förväntningar. Just nu lutar det åt att vi behåller det, visst har dyrare spa:n en del extra funktioner, men det är också mycket mer pengar som ska ut.
Några saker jag tycker man ska tänka på:
* Placera spa:t vindskyddat - särskilt vintertid det är inte skönt att bada om det blåser mycket
* Se till att det inte är för långt att gå från huset till spa:t
* Ta till ordentlig storlek. Vi valde en M-spa Camaro för 6 personer, där sitter man bekvämt 4 vuxna, men ska man vara 6 vuxna bör man känna varandra väldigt väl
* Använd markisolering under om du ska använda den året om.
https://m-spa.se/produkter/spabad/123/m-spa-super-camaro-premium-p-ca069?c=4
* Placera spa:t vindskyddat - särskilt vintertid det är inte skönt att bada om det blåser mycket
* Ta till ordentlig storlek. Vi valde en M-spa Camaro för 6 personer, där sitter man bekvämt 4 vuxna, men ska man vara 6 vuxna bör man känna varandra väldigt väl
https://m-spa.se/produkter/spabad/123/m-spa-super-camaro-premium-p-ca069?c=4
Tänk även på åt vilket håll locket ska fällas upp, troligen blir det sidan mittemot kontrollpanelen. Utifrån det ser man hur sittplatser i badet blir placerade. Det kanske inte är så roligt att stirra in i en vägg från liggplatsen.
Vårt spa är cirka 20 år gammalt....MEN som nytt fortfarande...Första 10 åren stod det utomhushus men numera inomhus. Om du är intresserad av låga driftskostnader o kvalite kan jag rekommendera Hot Spring, de är inte billiga men m.h.t. hur länge de fungerar tror jag att de i längden är oslagbara....
Jag skannade marknaden ordentligt inför köp och kvalite.Och gick efter några väsentliga faktorer,Ej kinabad med dålig kvalite inga eller få serviceorganisationer,ej helskummade bad med risk för att dom blir svåra att reparera,hög värmareffekt fär att kunna bada när det är mkt kallt ,dvs minst 7kW värmare,hög isolering för minimalt värmeläckage.
Det mynnade ut i Kanadensiska Arctic Spa som är byggda i Kanada för arkitiskt klimat ,har automatisk rening,låg driftskostnad således mkt nöjd med spat
Det mynnade ut i Kanadensiska Arctic Spa som är byggda i Kanada för arkitiskt klimat ,har automatisk rening,låg driftskostnad således mkt nöjd med spat
Självbyggare
· Göteborg
· 128 inlägg
Håller helt med. Vi har ett sådant också - som nu har över 15års på nacken...C carra skrev:
I forumtrådarna ser man ofta gissningar och ibland rena felaktigheter. Men artiklar skrivna av byggahus egna skribenter borde genomgå någon slags kvalitetskontroll före publicering.
I artikeln om spa-bad kan man läsa:
".... samt app-stöd så att du kan starta spabadet från telefonen. Det senare är väldigt smidigt eftersom du då kan slå på värmen i bilen på vägen hem, så att badet är varmt och skönt när du kommer hem."
Det här verkar osannolikt. Vilket spabad kan värmas upp så snabbt som det antyds i artikeln? Det är klart - har man 150mil hem så kanske badet är varmt när man kommer hem. De inbyggda värmarna är avsedda att förhindra att vattnet kallnar, inte att värma ett kallt bad medan jag kör hem från jobbet. Det här med appar har gått till överdrift. Bara för att man kan göra nåt på distans behöver det inte betyda att det är en användbar funktion.
Nu äger jag inget stort utomhusbad, men jag har alltid antagit att vattnet skall hålla skön badtemperatur året om. Man tillåter inte vattnet att kallna eftersom det behövs lång tid (något dygn eller så) för att värma det.
Saxat från Polarpumpen.se:
"När du värmer upp ditt spabad kan du räkna med ca 1-2 grader per timme, vilket innebär att det tar ca ett dygn att värma upp vattnet i spabadet till en lagom temperatur."
"Man sparar sällan energi på att ständigt stänga av och sätta på spabadet."
".... samt app-stöd så att du kan starta spabadet från telefonen. Det senare är väldigt smidigt eftersom du då kan slå på värmen i bilen på vägen hem, så att badet är varmt och skönt när du kommer hem."
Det här verkar osannolikt. Vilket spabad kan värmas upp så snabbt som det antyds i artikeln? Det är klart - har man 150mil hem så kanske badet är varmt när man kommer hem. De inbyggda värmarna är avsedda att förhindra att vattnet kallnar, inte att värma ett kallt bad medan jag kör hem från jobbet. Det här med appar har gått till överdrift. Bara för att man kan göra nåt på distans behöver det inte betyda att det är en användbar funktion.
Nu äger jag inget stort utomhusbad, men jag har alltid antagit att vattnet skall hålla skön badtemperatur året om. Man tillåter inte vattnet att kallna eftersom det behövs lång tid (något dygn eller så) för att värma det.
"När du värmer upp ditt spabad kan du räkna med ca 1-2 grader per timme, vilket innebär att det tar ca ett dygn att värma upp vattnet i spabadet till en lagom temperatur."
Du har nog helt rätt i ditt resonemang. Vi har vårt bad konstant uppvärmt på 39 grader under vintern. Vill inte behöva vänta flera timmar när man får feeling för ett doppG Gamla gubben skrev:I forumtrådarna ser man ofta gissningar och ibland rena felaktigheter. Men artiklar skrivna av byggahus egna skribenter borde genomgå någon slags kvalitetskontroll före publicering.
Ja det är ju alldeles fruktansvärt att det kan förekomma på en sida som är helt gratis och fri från betalväggar.G Gamla gubben skrev:
Helt rätt man sparar inga pengar på att höja och sänka temperaturen ,men badet måste vara välisolerat.Jag håller ca 37grader året runt och min installatör avrådde från att sämka och höja då det kunde bli obalans i vattenkvaliten då dosering av spasalt kunde ge utfällning.Viktigt att ha hög effekt på värmare om man skall bada vid flera minusgrader då underdimensionerade värmare inte klarar hålla vattnet runt 37grader utan värmeavgången är hög när locket är öppet och pumparna cirkulerarG Gamla gubben skrev:I forumtrådarna ser man ofta gissningar och ibland rena felaktigheter. Men artiklar skrivna av byggahus egna skribenter borde genomgå någon slags kvalitetskontroll före publicering.
Administrator
· Skåne
· 7 888 inlägg
Självklart ska det vara rätt i artiklarna, tack för att du sa till! Jag håller med om att det var en olycklig formulering, även om jag först inte reagerade på den. Nu har jag uppdaterat texten.G Gamla gubben skrev:I forumtrådarna ser man ofta gissningar och ibland rena felaktigheter. Men artiklar skrivna av byggahus egna skribenter borde genomgå någon slags kvalitetskontroll före publicering.
En bra värmare är ett måste, ju större yta badet har desto större värmare måste badet ha. Om det bli obalans eller ej ibland kemikalierna vet jag inget om. Men det går att spara energi genom att sänka tempen mellan badtillfällena, det beror lite på hur ofta man badar. Badar du varje dag är det knappt lönsamt, badar du en gång på ett år är det väldigt lönsamt. Gränsen går ungefär vid om du badar varje helg. Då kan det vara lönsamt att sänka tempen. Det beror väldigt mycket på hur väl isolerat badet är och hur vindskyddet badet står. Jag har provat med att termofotografera av badet för att hitta vart det läcker värme och sedan extra isolerat dessa punkter dät det läcker igenom värme. Det punkten som läckte mest värme var slangarna till jetmunstyckena, så de fick rörisolering på sig.C carl fabian skrev:Helt rätt man sparar inga pengar på att höja och sänka temperaturen ,men badet måste vara välisolerat.Jag håller ca 37grader året runt och min installatör avrådde från att sämka och höja då det kunde bli obalans i vattenkvaliten då dosering av spasalt kunde ge utfällning.Viktigt att ha hög effekt på värmare om man skall bada vid flera minusgrader då underdimensionerade värmare inte klarar hålla vattnet runt 37grader utan värmeavgången är hög när locket är öppet och pumparna cirkulerar
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/rorisolering-2000023027
.
Är det inte jobbigt att sitta på marknivå i badet? Finns det insatser till uppblåsbara man kan lägga i så man sitter lite högre? Eller då kanske man hamnar ovanför vattenytanD Dublin skrev:Vi skaffade ett uppblåsbart spa för att testa både hur det skulle vara att bada utomhus och för att se familjen intresse. Tanken var nog att vi sen kanske skulle uppgradera oss till något dyrare. Men jag måste säga att vårat M-spa har överträffat alla förväntningar. Just nu lutar det åt att vi behåller det, visst har dyrare spa:n en del extra funktioner, men det är också mycket mer pengar som ska ut.
[länk]