L
Har varit på några ställen där det killade i nagelbanden ( blöta fötter på blött betongolv i källare och händerna i spolande vatten ) felarten var ett jordfel i stålbandskabel till matkällare , dom andra ytterbelysningar , samt stolpbelysning , inget är skrivet som standardfel .
I badet kan det vara någon kondensator som läcker spänning till vattnet , du får testa vad som det kan vara

L Liteavvarje skrev:
Har varit på några ställen där det killade i nagelbanden ( blöta fötter på blött betongolv i källare och händerna i spolande vatten ) felarten var ett jordfel i stålbandskabel till matkällare , dom andra ytterbelysningar , samt stolpbelysning , inget är skrivet som standardfel .
I badet kan det vara någon kondensator som läcker spänning till vattnet , du får testa vad som det kan vara
Ja precis, detta är inte det första man tänker på, men ett jordfel hos en granne hundratals meter bort kan orsaka detta, eller elstängsel exempelvis.
Skulle inte vilja ha något annat än 10mA i mitt badrum i varje fall.

Nu har jag mätt lite... Spänning mellan vatten och skyddsjord (i annan skarvsladd) är 4 VAC när badet är på och noll när värmaren är avstängd så det verkar inte finnas något jordfel i badet (eller bara ett minimalt).
Däremot är det ca. 40 VAC mellan jord (järnspett) och vattnet. Det hoppar lite mellan 36-44 VAC så det är svårt att få exakt.

Jag har stängt av olika säkringar som går utomhus men ingen skillnad i spänningen mellan vatten och jord...

Vatten är inte en bra ledare. Vad har du mellan spett och skyddsjord? Som skrivits innan så verkar det vara någon slags potentialskillnad.

Polacoloco Polacoloco skrev:
Vatten är inte en bra ledare. Vad har du mellan spett och skyddsjord? Som skrivits innan så verkar det vara någon slags potentialskillnad.
Skyddsjord till järnspett är ca. 48 VAC!

tommib
anders07 anders07 skrev:
Skyddsjord till järnspett är ca. 48 VAC!
Spännande! Det låter som ett externt jordfel. Kanske läge att ringa nätbolaget som får komma och felsöka. Även om du mäter med en multimeter med väldigt hög impedans så kan den uppmätta potentialskillnaden uppenbart driva en ström som känns.

Edit: Givet att du inte har ett stängselaggregat i närheten som är konstigt jordat.... men det borde inte heller ge en sån potential mot skyddsjord. Eller?

Nej, finns inget elstängsel i närheten. Dock typ 1,5 km bort...

L
Bara att ringa och prata med nätbolaget , dom gillar inte sådant i sina linjer , kan bli lite problem för dom i andra sammanhang , på dom bara , dom är duktiga på att hitta , men sak till , mät som du gjort , men låt någon plocka ur säkring för säkring i centralen och till sist dom 3 i skåpet medans du mäter , bara för att det inte ska vara hos dig

• Gilla
tommib
  • Laddar…
L
Kom på en en sak till när man funderar över detta , kolla alla dina PE/PEN anslutningar inifrån och ut , så det inte är en dålig anslutning , för rätt många år sedan hade jag samma sorts problem , efter att jag ringt till nätägaren kom dom ut och kollade , det var en dåligt kontakt i nollan uppe i stolpen

L Liteavvarje skrev:
Kom på en en sak till när man funderar över detta , kolla alla dina PE/PEN anslutningar inifrån och ut , så det inte är en dålig anslutning , för rätt många år sedan hade jag samma sorts problem , efter att jag ringt till nätägaren kom dom ut och kollade , det var en dåligt kontakt i nollan uppe i stolpen
Hur menar du att jag ska göra det, kortsluta jord/skyddsjord och mäta resistansen mellan dem, eller (efter att jag brutit strömmen i huvudbrytaren förstås)?

Jag har TN-C system i huset så en dålig kontakt i nollan kunde ju förklara det men det känns ju som en rätt stor läcka med 48 V i marken...

tommib
anders07 anders07 skrev:
Hur menar du att jag ska göra det, kortsluta jord/skyddsjord och mäta resistansen mellan dem, eller (efter att jag brutit strömmen i huvudbrytaren förstås)?

Jag har TN-C system i huset så en dålig kontakt i nollan kunde ju förklara det men det känns ju som en rätt stor läcka med 48 V i marken...
Jag tänkte lite på det där. Glapp i nollan borde inte kunna ge just detta problem eftersom du mäter mellan ditt jordtag och skyddsjord. Så länge du har en intakt PE borde de ligga rätt nära varandra i potential. PEN-släpp skulle iofs kunna ge problem men då skulle du ha betydligt större bekymmer än att det killar lite i tårna när du ska bada.

Det är en bra idé att kolla PE/PEN-anslutningarna, om inte annat för att det är en bra idé i största allmänhet. Om du vill eliminera din anläggning som felkälla kan du mäta direkt på inkommande PEN (eller kapslingen om du inte vill öppna den) mot spettet. Om du fortfarande har 48VAC där har jag svårt att se att det skulle bero på din anläggning, speciellt som du har jordfelsbrytare. Å andra sidan är det snabbt gjort att plocka ur säkringarna också och då kan du säga att du har gjort det när du ringer nätbolaget. Det snabbar nog upp dem om inte annat.

L
Om nollan har dålig kontakt så avledes inte vagabonderande korrekt som kan komma från var som helst , genom backen , det finns ingen logik i sånt här , bara mäta mäta
Mät som jag sa i # 23 mellan din skyddsjord och blöt betong , kanske även mot backen blöt med spett däri

Ok, tack för hjälpen!

Jag kan öppna inkommande skåp (finns ingen plombering) och det är dessutom på framsidan av huset nära spabadet.

Jag mäter mellan inkommande nolla och järnspett imorgon och även med att slå av säkring efter säkring.

Återkommer...

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ok, tack för hjälpen!

Jag kan öppna inkommande skåp (finns ingen plombering) och det är dessutom på framsidan av huset nära spabadet.

Jag mäter mellan inkommande nolla och järnspett imorgon och även med att slå av säkring efter säkring.

Återkommer...
Lika bra att börja med att dra huvudbrytaren för hela fastigheten till att börja med. Där kan du spara lite tid;)

Kolla om du inte har någon granne som letar mask med el :)

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.