Jag impulsköpte ett billigt uppblåsbart spabad på Jula (http://www.jula.se/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/pooler-och-tillbehor/pooler/spabad-000756/) när det var någon tokrea.
Det är utrustat med en egen jordfelsbrytare på sladden och jag har kopplat det till ett uttag som är skyddat av husets jordfelsbrytare dessutom.

Ofta (men inte alltid) kittlar det rejält i fingrarna om jag står på betongplattan utanför badet och doppar fingrarna. Speciellt mycket tycker jag om bubblorna är på.

Jordfelsbrytare löser inte ut (har inte gjort det en enda gång p.g.a spabadet) och jag testade även med en sån extra skarvsladds jordfelsbrytare som inte heller löste ut.

Det känns mer som statisk elektricitet egentligen...
Kan det läcka ström fast då mindre än 30mA så det känns?
Kan det bara vara statisk elektricitet?

30 mA gör rejält ont och har man upplevt det en gång så vill man inte uppleva det en gång till. Så är det bara lite "kittlingar" så handlar det om någon enstaka mA som inte i sig är livsfarligt MEN det tyder på att nått är dåligt med anläggningen och då kan man befara att felet blir större så småningom. Jag skulle aldrig använda mig av en anläggning som läcker så mycket ström att man kan förnimma det och det helt oavsett en eller flera jordfelsbrytare.

• Gilla
Buildgates och 6 till
  • Laddar…
Är skyddsjorden hel hela vägen?
Man kan även mäta mellan ett jordspett i trädgården och en skyddsjordad metalldel på spa badet. Visar det högohmiga intrumentet mer än några volt på ac området. Då bör man utreda problemet ordentligt.

Redigerat:
tommib
Eller bara lämna tillbaka spabadet....

Har du något i huset eller utomhus som inte är skyddat av en JFB?

Detta är min teori:

Fastigheten matas med 4-ledarsystem (tre faser plus PEN.ledare) PEN är ansluten till ett jordtag vid transformatorn. När ström flyter i PEN-ledaren uppstår ett spänningsfall i kabeln plus dess kopplingspunkter. Därav uppstår en potentialskillnad mellan skyddsjord, som badet är ansluten till, och betongplattan. När man är blöt känner man några volt tydligt. I så fall är det inte något fel på badet. Ofarligt med otrevligt i så fall...

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Polacoloco Polacoloco skrev:
Har du något i huset eller utomhus som inte är skyddat av en JFB?
Ja, garaget har inte någon JFB...

O Olle61 skrev:
Detta är min teori:

Fastigheten matas med 4-ledarsystem (tre faser plus PEN.ledare) PEN är ansluten till ett jordtag vid transformatorn. När ström flyter i PEN-ledaren uppstår ett spänningsfall i kabeln plus dess kopplingspunkter. Därav uppstår en potentialskillnad mellan skyddsjord, som badet är ansluten till, och betongplattan. När man är blöt känner man några volt tydligt. I så fall är det inte något fel på badet. Ofarligt med otrevligt i så fall...
Det känns ju mest när man är blöt. Har jag skor på känns det inte...
Det kunde ju vara en teori...

T Tobbe_3 skrev:
Är skyddsjorden hel hela vägen?
Man kan även mäta mellan ett jordspett i trädgården och en skyddsjordad metalldel på spa badet. Visar det högohmiga intrumentet mer än några volt på ac området. Då bör man utreda problemet ordentligt.
Ja, jag har mätt skyddsjord. Drog ut fler skarvsladdar inifrån och mätte skyddsjord mellan sladdarna och alla visar några få eller noll ohm...

Är badet anslutet med vanlig stickpropp?
Prova och vänd kontakten.
Detta felet uppträder vid många elektroniska apparater.
Testa själv med en stationär dator i ett ojordat uttag och mät med en multimeter mellan höljet och vattenelementet, bli inte förvånad om du får 120V - 150V men om du vänder på kontakten får du ett lägre värde.
Det beror på nätdelen som har 2 st. VDR motstånd kopplat från inkommande nätkabel direkt till höljet. Dessa överspänningskomponenter läcker någon mA men aldrig lika mycket.

Lämna tillbaks skräpet.

L
Som dom säger , prova att vända stickproppen , om det hjälper eller står kvar , så kan det vara ett jordfel någonstans , det behöver inte vara hos dig , det kan vara hos grannarna , mät mellan jord och blöt betongplatta med badet inkopplat , det är nog en spänning där , prova sedan att mäta på samma sätt i skarvkabelns jord uttag och betong , finns det kvar är det från annat håll och inte från badet , vanliga fel är , stolpbelysning , kablar till vägguttag i trädgård , garage e.t.c.

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Lämna tillbaks skräpet.
Jo, det är ju ett alternativ men eftersom jag inte vet om badet har något fel vill jag se om jag kan göra något annat först.
Nu har jag fått bra tips att testa som jag ska göra först.

Det är mellan vattnet och marken som du har en potentialskillnad så det gäller att med mätningar lista ut vilken av dessa som är onormal genom att mäta mellan kombinationerna vatten - jord - skyddsjord. En okänd faktor är hur skyddsjorden verkar i badet, om man kan säga att vattnet är skyddsjordat eller inte. Rejäla kittlingar tror jag inte kommer från en liten potentialskillnad utan en stor så som man kan känna på ett ojordat datorchassi? Frågan är då i så fall hur den överförs till vattnet. Det enda du mätt hittills är att skyddsjorden är intakt i skarvsladdarna.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi har potentialskillnad i en dusch. Om jag minns rätt mätte jag 4V mellan golvbrunnen och duschblandaren. Det kändes inte som en rejäl stöt utan mera som kittlande. Man är väldigt känslig när man är genomblöt och står i duschen. Vi använder inte den duschen nu.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.