Tänkte bygga ett Attefallshus så morsan kan komma och gå som hon vill i sommarstugan.

Jag har försökt få fram vägg och takkonstruktioner map isoleringstjocklek. Någon som vet vad minsta möjliga är som accepteras? Det gäller ju att få så mycket invändig yta som möjligt.
Som jag har det nu så är det 120+45 i väggar och 195 i tak, duger det eller är det krav på mer?

Hur högt behöver ett sovloft vara för att funka?
Det är 1080mm där man kryper upp och 1500mm som mest. Nu har jag ritat med sadeltak, kanske är bättre med pulpet?

Jag hade 120 cm i vår förra stuga, det var på gränsen. Man kunde, som vuxen, krypa upp och lägga sig, men man ville ogärna vara uppe så mycket mer då man var tvungen att krypa på alla fyra så fort man rörde sig.

Så som "barnloft" funkar kanske 100-120 cm.
För vuxna skulle jag säga minst 120 cm
Och för riktigt loft, särskilt för äldre, iaf 150-180 cm, så man inte behöver böja sig så mycket.

Jag kommer inte jaga upp morsan på loftet, hon får ett litet sovrum. Men tänkte att det skulle vara fiffigt med ett loft om det dyker upp fler gäster.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det blir oftast väldigt luftigt och rymligt om man skippar loftet och satsar på ryggåstak/öppet istället.

Beroende på tomten så kan ju källare vara ett bra alternativ om man söker fler sovplatser. Samtidigt så blir det oftast billigare att låta gästerna husera på hotell istället... blir många nätter för vad en källargrund kostar allt som allt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En bäddsoffa funkar också.

Att det blir mycket luftigare utan loft förstår jag. Men möjligheten att få till sex sovplatser lockar…

Källare är inte aktuellt, den kommer stå på berg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.