Har inte använt SB på länge och när jag nu provar har den tydligen gått i graven.
https://en.wikipedia.org/wiki/SoundBridge
Någon som har tips på om den går att använda till något annat, förutom att köra från en NAS?
Om ni har internetradio, vad gäller då? Mobilen/datorn eller annat?

Vi körde Soundbridge från Pinnacle under flera år, speciellt med en tredjeparts app på telefonen var den kanon. Slutade använda den i samband med flytt. Kommer inte riktigt ihåg om det bara är så att den inte blev uppackad.
Hursomhelst appen slutade uppdateras och Rokus hemsida försvann.
Men kommer jag ihåg rätt så borde man kunna leta på en URL på respektive internetradio kanals hemsida och klistra in i Pinnaclen manuellt.

Problemet är väl att styra radion utan app. Fjärrkontrollen lämnar mycket att önska.
Ska nog leta på radion och testa.

Annars kör jag mycket radio (och Spotify) via mobil/ dator, speciellt på jobbet.

Låter spännande. Berätta gärna hur det går. Använde fjärren, lyssnade mest i förrådet när jag jobbade. Där funkade det ok.

Haha, vi lärde oss mycket iaf. Hade mycket riktigt två SB, men när de inte kunde användas blev det en BT-högtalare i köket, och den gamla SBn brände jag när jag testade en universalladdare! Men en finns kvar, har ju en förkärlek för att spara gamla elektronikprylar. Får bli ett museum en dag...

P
Använde min soundbridge som sovrumsradio fram till början av sommaren. Orkade inte programera om den när SR stängde ned en del av sina webkanaler så jag pensionerade den och ersatte den med någon Argon webradio från Hifi-klubben. Hade jag varit tvungen att använda den så finns det ett api som jag har för mig var ganska enkelt att använda, Borde vara ganska enkelt att skriva en webapplikation för att styra, kommer jag ihåg rätt så finns/fanns det ett gäng med program för att fjärrstyra från både windows och linux.

Kommer ihåg att man kan logga in i den med en vanlig webläsare och på någon flik i gränssnittet sätta favoriter, så har man bara en url till lämplig kanal så bör det funka att sätta en favoritstation som man sedan kommer åt via fjärrkontrollen. Har inte testat det själv vad jag kommer ihåg

Får lov att säga att min nya sovrumsradio är trevligare att använda både med fjärr och app.

Det var inga problem att lägga till radiokanalerna manuellt från en dator. Problemet var snarare att hitta vilken URL som skulle klippas ut och klistras in. Vissa kanaler la ut URLen på hemsidan, då var det ju enkelt.

Läste lite och blev påmind om att wi-fi hade låg säkerhet, kommer inte ihåg om det kom nån uppdatering senare?

Såg även en modell med ethernet. Hade ni det? Jag har bara wi-fi.

Hittade inte SB när jag skulle kolla modellen. Hemska tanke, jag tror jag har städat bort den helt och hållet!? Konstigt nog ligger fjärren kvar! Får försöka tänka efter om jag stoppat undan den

Många av de här spelarna hämmas av att de inte klarar krypterade anslutningar (https) vilket blir allt vanligare, jag tror det gäller för Soundbridge också. Likaså har många radiokanaler bytt till andra typer av protokoll för strömning, t ex HLS, som de äldre prylarna sällan har stöd för.
Logitech Squeezebox är ju ungefär samtida med Soundbridge, och där är man för ganska många källor idag hänvisad till att ha en egen server som kodar om strömmarna.

Ja, Soundbridge är hopplöst gammal, egentligen för flera år sedan. Men den var bra på sin tid.
Har letat länge efter en ersättare, har kört med en bluetoothhögtalare, vilken iof är bra men har vissa begränsningar IOM telefonen inte får vara för långt ifrån och endast en användare åt gången.

Köpte en Symfonisk IKEA/Sonos högtalare nu på förmiddagen och enda felet hittills är att jag borde köpt en till.:D IKEA/Sonos Symfonisk högtalare delvis dold bakom en vit gardin vid fönsterkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den syns knappt bakom gardinen

Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.