4 938 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Sotningslucka
Hejsan!
Behöver man ha en sotningslucka om man har en skorsten av ett rostfritt rör som är ansluten direkt till en kamin?
Kaminen kommer att vara bakansluten med ca 80 cm horisontellt rör. Det kommer att bli en 45gr böj i sidled samt en 90 gr böj uppåt (kan göras av 2*45 om det spelar någon roll).
Frågan är alltså om det räcker att kunna sota uppifrån taket eller om man också måste kunna sota innifrån?
Behöver man ha en sotningslucka om man har en skorsten av ett rostfritt rör som är ansluten direkt till en kamin?
Kaminen kommer att vara bakansluten med ca 80 cm horisontellt rör. Det kommer att bli en 45gr böj i sidled samt en 90 gr böj uppåt (kan göras av 2*45 om det spelar någon roll).
Frågan är alltså om det räcker att kunna sota uppifrån taket eller om man också måste kunna sota innifrån?
Någonstans går det nog åt en lucka för att komma åt att sota det horisontala röret och krökarna.
När man sotar skorstenen uppifrån så hamnar ju sotet i "botten" på skorstenen. Därifrån måste det sedan bort (så att det inte blir stopp). Därför krävs det i de flesta fall någon typ av sotlucka för att kunna ta bort sotet och eventuellt rensa anslutningsrören.lano skrev:Hejsan!
Behöver man ha en sotningslucka om man har en skorsten av ett rostfritt rör som är ansluten direkt till en kamin?
Kaminen kommer att vara bakansluten med ca 80 cm horisontellt rör. Det kommer att bli en 45gr böj i sidled samt en 90 gr böj uppåt (kan göras av 2*45 om det spelar någon roll).
Frågan är alltså om det räcker att kunna sota uppifrån taket eller om man också måste kunna sota innifrån?
Klicka här för att svara