7 562 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Sotning - får man sota själv?
Det ska ingå framkörning i grundavgiften om du inte ändrar tid eller annat.Maskintok skrev:
Miljöavgift var något nytt, vet att ibland tar man 60 kr för dammsugaren.
Tycker du ska kolla lite vad som ska/inte ska ingå.
har bra koll på vad kommunen tar betalt för.L Linda_71 skrev:
Jag har å andra sidan valt själv när de ska sota, så ja en viss avgift kan ha tillkommit för det. men oavsett så ska det bli slut på själva sotningen här från och med i höst.
nej det är inte dyrt. Däremot brandsyn för 1 100 för två städer ganska saftigt. Den slipper man ju inte från...men intressant att det verkar skilja så pass mycket....mellan kommunerL Linda_71 skrev:Det är ju så att sotning och brandskyddskontroll är lagstiftat. Lika väl som att, vill du kunna köra bilen måste den besiktigas även om du inte kört något sedan sist. Bor du i hus måste du ha soptömning även om du inte slänger några sopor i tunnan.
Sotning kan man få dispens för att sköta själv, medans brandskyddskontrollen måste göras av den av kommunen utsedde. Brandskyddskontrollen i sammanhanget.
I våran kommun kostar sotningen 500 kr första objekt sen 150 tillkommande.
Har 2 kakelugnar jag använder väldigt lite. Detta kostar mig således 650kr var 3e år vilket innebär 220kr om året.
Att gå kurs, köpa verktyg ( funkar inte med typ Julas billiga skit) samt en bra dammsugare/askavskiljare.
Brandskyddskontrollen kostar 850 första och för 2 blir det 1050 kr den görs vart 6e år och är en kontroll av sådant jag inte kan se själv ex om kakelugnen skulle läcka giftiga gaser m.m. detta blir alltså 175kr/år
För totalt 395 kr/år får du hem utbildade killar/tjejer som kontrollerar så du kan elda säkert och vara trygg, samt rengör din skorsten och eldstad.
Jag fattar inte hur någon kan tycka det är dyrt.
ägt fastigheten i 7 år.S sepani skrev:
levt på den sedan över 30 år tillbaka.
345 kr kostade det då.. per gång..
2 gånger om året...
Hade precis flyttat in och fick tid för sotning, berättade också detta och läggde till att det inte skulle eldas i närtid så avbokade sotningen. Nästa gång jag hörde av mig till dem hade huset fått eldningsförbud.
De berättade att en besiktning kostar 1863 kronor. Är det rimligt?
De berättade att en besiktning kostar 1863 kronor. Är det rimligt?
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Blev detta dyrare för att du hade fått eldningsförbud, eller skulle den avbokade sotningen ha kostat lika mycket?T Thrasius skrev:
Ser väl ut att vara relativt billigt om man kollar runt. Sotar man inte så blir det med automatik eldningsförbud.T Thrasius skrev:
https://www.google.com/search?q=sot...EEUYJxg5GIoFqAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Jovisst men har man fått eldningsförbud så är det bara en auktoriserad sotare som kan godkänna en eldstad.J jonaserik skrev:
(sen får man stora problem med sin villaförsäkring om brand skulle uppstå när eldningsförbud gäller)
Klart har man förbigått något så får man ta det. Det med egen sotning är bara upplysning att det går att få. Inte om att det är eldningsförbud. Har i stugan en gammal handöl som är inget att ha, värmen åker rakt ut, bara ett stort hål till himlen. Informerade kommunen om att jag inte kommer att elda i den, vad bra du säger till, vi stryker sotningen. Har inte fått något om förbud att elda.P paralun skrev:
Jo men definitionsmässigt så har du då eldningsförbud.J jonaserik skrev:Klart har man förbigått något så får man ta det. Det med egen sotning är bara upplysning att det går att få. Inte om att det är eldningsförbud. Har i stugan en gammal handöl som är inget att ha, värmen åker rakt ut, bara ett stort hål till himlen. Informerade kommunen om att jag inte kommer att elda i den, vad bra du säger till, vi stryker sotningen. Har inte fått något om förbud att elda.
Vad tror du försäkringsbolaget säger om något händer??J jonaserik skrev:Klart har man förbigått något så får man ta det. Det med egen sotning är bara upplysning att det går att få. Inte om att det är eldningsförbud. Har i stugan en gammal handöl som är inget att ha, värmen åker rakt ut, bara ett stort hål till himlen. Informerade kommunen om att jag inte kommer att elda i den, vad bra du säger till, vi stryker sotningen. Har inte fått något om förbud att elda.
Ingen sotning, ingen kontroll av sotaren om du sotat själv=eldningsförbud
Utifrån kommunens perspektiv har du då ingen eldstad och för att få använda den kommer brandskyddskontroll krävas igen följt av sotning om eldstaden kommer i bruk. En teoretisk risk är att om du ändrar dig senare så kommer en paragrafryttare på kommunen kräva in dokumentation på din gamla handöl som då troligtvis inte uppfyller de senaste kraven om energieffektivitet.J jonaserik skrev:Klart har man förbigått något så får man ta det. Det med egen sotning är bara upplysning att det går att få. Inte om att det är eldningsförbud. Har i stugan en gammal handöl som är inget att ha, värmen åker rakt ut, bara ett stort hål till himlen. Informerade kommunen om att jag inte kommer att elda i den, vad bra du säger till, vi stryker sotningen. Har inte fått något om förbud att elda.
Med en dispens för att sota själv får du själv uppfylla relevant sotningsintervall och dokumentera detta på lämpligt sätt men brandskyddskontrollen slipper du inte
Jag tittade i papperen men det sades bara att sotaren skulle komma ett visst datum. Jag tror personligen inte att priset skulle vara det samma.H hempularen skrev:
Dom berättade heller inget extra när jag avbokade att nu har du snart eldningsförbud.
Detta priset jag nämnde var från mitten på 2022. Fick nytt pris idag från samma firma. 2500 landar det på nu. Så en höjning på 600 på lite mer än ett år.
Men besiktning är det samma sak som en brandskyddskontroll? Någon som vet?