Upptäckte i somras att bin bosatt sig i vår skorssten! För att undvika detta framöver behöver vi skydda ingången till skorsstenen på något sätt, tänker nån sorts metallnät runt skorsstensöppningen. Finns det någon här som har erfarenhet eller kan ge råd? Eftersom vi eldar måste det vara "sotarvänligt". Googlar runt men hittar inget, kanske måste vi uppfinna en egen variant 🤔

Jag betvivlar att du hittar ett nät fint nog att stänga ute bin som inte alls hindrar röken eller samlar sot, men bevakar tråden för att se om du lyckas..

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
C
Nä, bin är knepigt att avhysa. Finns inget direkt tillåtet som biter på dem. Se till att rensa bort boet ordentligt inför säsongen så att det inte intas av en ny generation.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, bin är knepigt att avhysa.
Är inte sotarlod tillåtet? Eller en skvätt matolja och en tändsticka?

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Är inte sotarlod tillåtet?
Jo, mekanisk rensning är nog som sagt det rimliga alternativet. Att elda upp det tror jag inte på.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
Min farfar hade svavel som vi eldade lite i en bukt, då tog de kål på dom
Men om ni eldar så borde de inte finnas bin i den pipan för bin avskyr rök.

• Gilla
Åsbag och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag betvivlar att du hittar ett nät fint nog att stänga ute bin som inte alls hindrar röken eller samlar sot, men bevakar tråden för att se om du lyckas..
Mmm jag tänker på den typ av (insekts-)nät man sätter nere under kanten på husfasader, den borde väl rök ta sig förbi? Ev smuts tas bort i samband med sotning (av oss). Får se om några fler svar kommer 😊

T Trollskidan skrev:
Min farfar hade svavel som vi eldade lite i en bukt, då tog de kål på dom
Men om ni eldar så borde de inte finnas bin i den pipan för bin avskyr rök.
De satte sig i en annan nu mera oanvänd pipa.

Å Åsbag skrev:
Mmm jag tänker på den typ av (insekts-)nät man sätter nere under kanten på husfasader, den borde väl rök ta sig förbi? Ev smuts tas bort i samband med sotning (av oss). Får se om några fler svar kommer 😊
Skulle inte rekommendera att sätta insäktsnät på en skorsten man ska elda i.
Även om viss mängd av röken tar sig för bli så är sannolikheten stor att det blir ett "lock" av rök under nätet då du eldar och därvid börjar det ryka in något enormt.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, bin är knepigt att avhysa. Finns inget direkt tillåtet som biter på dem. Se till att rensa bort boet ordentligt inför säsongen så att det inte intas av en ny generation.
Ja vi får börja där i allafall, kanske var det bara otur att då dit dem nu. Första gången det sker sen huset köptes 2008, byggt 1936..

Du skulle tagit bort dom redan förra sommaren när svärmen satte sig där!
Dom kan samla mycket honung som blir extremt kladdigt.
Se till att avlägsna det mekaniskt nu.
@cpalm Det är ytterst ovanligt att nya bisvärmar återanvänder byggen som är övergivna. Men en skorsten är stor så det finns ju plats vid sidan om.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Skulle inte rekommendera att sätta insäktsnät på en skorsten man ska elda i.
Även om viss mängd av röken tar sig för bli så är sannolikheten stor att det blir ett "lock" av rök under nätet då du eldar och därvid börjar det ryka in något enormt.
Bina satt i en ventilationskanal, kanske sätta nät enbart inuti där.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Å Åsbag skrev:
Bina satt i en ventilationskanal, kanske sätta nät enbart inuti där.
En ventilationskanal kan du sätta nät på, glöm inte bort att kolla till att det inte är igensatt när du sen är uppe och sotar eldstadens pipa.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Du skulle tagit bort dom redan förra sommaren när svärmen satte sig där!
Dom kan samla mycket honung som blir extremt kladdigt.
Se till att avlägsna det mekaniskt nu.
@cpalm Det är ytterst ovanligt att nya bisvärmar återanvänder byggen som är övergivna. Men en skorsten är stor så det finns ju plats vid sidan om.
Vi upptäckte det alldeles för sent. Sen 2-3 veckor efter att ett företag varit här och "gasat dem" upptäckte vi nya bin cirkulerande runt skorstenen, verkade som de ville komma tillbaka. Men de hade ju inte övergivit boet, mer blivit avhysta...Ja ska ta bort det så snart som möjligt och försöka rengöra så kanske det räcker.

Å Åsbag skrev:
...Sen 2-3 veckor efter att ett företag varit här och "gasat dem" upptäckte vi nya bin cirkulerande runt skorstenen, verkade som de ville komma tillbaka....
Det var troligen helt andra bin som rövade kvarvarande honung.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.